ILPB3/423-170/13-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-170/13-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

* w zakresie powstania przychodu podatkowego z tytułu składek członkowskich wpłacanych przez członków Spółdzielni na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego z tytułu składek członkowskich wpłacanych przez członków Spółdzielni oraz możliwości zwolnienia od opodatkowania powstałego z tego tytułu dochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i działa w sposób przewidziany ustawą z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze.

Zgodnie ze statutem Spółdzielni, celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb Jej członków w zakresie prowadzonej przez nich hodowli drobnego inwentarza poprzez:

1.

stwarzanie warunków do społecznej działalności członków w celu tworzenia branżowych więzi organizacyjnych i form samopomocy,

2.

pomaganie członkom w prowadzeniu ferm i uzyskiwaniu odpowiednich ilościowo i jakościowo produktów,

3.

ochronę interesów członków w zakresie warunków prowadzenia hodowli oraz jej ekonomicznej opłacalności,

4.

informowanie członków o możliwościach zaopatrzenia w surowce, sprzęt i materiały oraz korzystania z niezbędnych usług w hodowli,

5.

pomoc w zbycie produktów wytwarzanych na fermach,

6.

upowszechnianie wśród członków wiedzy zawodowej.

Przedmiotem działalności Spółdzielni jest:

1)

świadczenie usług potrzebnych dla hodowli drobnego inwentarza, w tym:

a.

doradztwo zootechniczne,

b.

organizacja szkoleń, pokazów i wystaw,

c.

pomoc w zakresie doboru materiału hodowlanego,

d.

informacja w zakresie zbycia skór,

e.

współpraca z innymi organizacjami zajmującymi się handlem i zbytem zwierząt i skór futerkowych, zarówno w kraju jak i za granicą.

Spółdzielnia funkcjonuje i utrzymuje się wyłącznie z wpisowego uiszczanego przez osoby do Niej wstępujące oraz z corocznych składek członkowskich uiszczanych przez Jej członków.

Całość składek członkowskich jest przeznaczona wyłącznie na realizację celów statutowych Spółdzielni. Spółdzielnia nie jest organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Czynności wymienione w swoim przedmiocie działalności Spółdzielnia wykonuje nieodpłatnie, wyłącznie dla swoich członków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy składki członkowskie wpłacane do Spółdzielni przez Jej członków są przychodem Spółdzielni, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Jeżeli składki członkowskie są przychodem Spółdzielni i jeżeli jest to jedyne źródło Jej przychodów, to czy dochód Spółdzielni osiągnięty w roku podatkowym, wynikający z nadwyżki tych przychodów nad kosztami ich uzyskania, czyli nad kosztami funkcjonowania Spółdzielni, jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Składki członkowskie wpłacane do Spółdzielni przez Jej członków są przychodem Spółdzielni, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Dochód Spółdzielni osiągnięty w roku podatkowym, wynikający z nadwyżki Jej przychodów, czyli sumy składek członkowskich wpłaconych do Spółdzielni w roku podatkowym przez Jej członków, nad kosztami uzyskania tych przychodów, czyli nad kosztami funkcjonowania Spółdzielni, jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych.

W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółdzielnia wskazała, iż przepisami prawa podatkowego, które mają stanowić przedmiot interpretacji indywidualnej są:

* dla pytania nr 1 - art. 12 ust. 1, ust. 3, ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011.74.397 - tekst jednolity z późn. zm.),

* dla pytania nr 2 - art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 39, pkt 40 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej powstania przychodu podatkowego z tytułu składek członkowskich wpłacanych przez członków Spółdzielni na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Działalność spółdzielni regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 § 1 ww. ustawy, spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Spółdzielnia może prowadzić działalność społeczną i oświatowo - kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska (art. 1 § 2 ustawy - Prawo spółdzielcze).

Z treści art. 11 § 1 cyt. ustawy wynika, iż spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.

Tym samym, spółdzielnia z punktu widzenia podatkowego, jako osoba prawna, podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zatem, przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa.

Zasady rozpoznawania przychodów określonych w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uregulowane są w art. 12 ust. 3a-3e powołanej ustawy.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ww. ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej zwłaszcza, że przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej.

Tak więc, w świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, iż przysporzenie jakie Spółdzielnia uzyskuje z tytułu składek członkowskich stanowi na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód, który powinien być rozpoznany na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Tym samym, za bezpodstawne uznać należy wskazanie Wnioskodawcy, iż zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajdą przepisy art. 12 ust. 3 i art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do kwestii związanej z możliwością zwolnienia z opodatkowania dochodu powstałego z tytułu składek członkowskich, wskazać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika z kolei, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Tak ustalony dochód stanowi - co do zasady - przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Wnioskodawca wskazał, iż w Jego opinii, dochód stanowiący nadwyżkę przychodów z tytułu składek członkowskich nad kosztami funkcjonowania Spółdzielni jest dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 39 i pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że normy wynikające z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinny być interpretowane w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie zauważyć należy, że z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

W konsekwencji powyższego, wskazany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż zwolnienie wynikające z tego artykułu nie ma zastosowania do spółdzielni.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie ww. przepisu wskazuje więc, że dochody podatników ściśle określonych w tej regulacji, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów wyłącznie na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie istotne jest określenie statusu prawnego danej organizacji, gdyż tylko podmioty wyszczególnione w powyższym przepisie, działające na podstawie odrębnych ustaw, mogą korzystać z omawianego zwolnienia podatkowego.

I tak, ww. regulacja ma zastosowanie do dochodów organizacji, które działają na podstawie:

1.

ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.),

2.

ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych (Dz. U. Nr 20, poz. 106 z późn. zm.),

3.

ustawy z dnia 8 października 1982 r. o organizacjach społeczno - zawodowych rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.),

4.

ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jedn.: Dz. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.),

5.

ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.),

6.

ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 155, poz. 924 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.). Nie można więc uznać, iż jest organizacją, o której stanowi przepis art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tej sytuacji nawet przeznaczenie dochodu na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej, nie daje podstaw do zwolnienia dochodu Spółdzielni z opodatkowania, gdyż nie zostaną spełnione kumulatywne warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Z cytowanej regulacji wynika więc, że dla zwolnienia otrzymanych przez podatnika środków finansowych niezbędne jest łączne zastosowanie następujących przesłanek:

* otrzymane środki finansowe muszą stanowić składkę członkowską uiszczoną przez członka organizacji,

* organizacja musi posiadać status organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej,

* składki członkowskie nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu niezbędne jest zatem określenie, co należy rozumieć pod pojęciem składki członkowskiej oraz jakie podmioty zaliczane są do ww. organizacji.

Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacona (zwykle regularnie i obowiązkowo) przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Z powyższej definicji wynika, iż składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę a podmiotem pobierającym składkę.

Z kolei mając na uwadze fakt, że organizacje polityczne, społeczne i zawodowe zostały określone w analizowanym przepisie w sposób ogólny, zasadnym jest odwołanie się do kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania. I tak:

* organizacje polityczne to organizacje działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne;

* organizacje społeczne - zrzeszają podmioty w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych;

* organizacje zawodowe to podmioty zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe.

Tym samym, podmiotami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą:

1.

partie polityczne, działające na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 155, poz. 924 z późn. zm.),

2.

stowarzyszenia, funkcjonujące na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

3.

inne organizacje społeczne, do których posiłkowo mają zastosowanie przepisy ustawy - Prawo o stowarzyszeniach (np. stowarzyszenia kultury fizycznej) lub działające na podstawie odrębnych ustaw albo umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita jest stroną (np. Polski Komitet olimpijski, Polski Czerwony Krzyż, Polski Związek Łowiecki, Polski Komitet Pomocy Społecznej, Związki Ochotniczych Straży Pożarnych, uczelniane organizacje studenckie, organizacje działające w szkołach i placówkach oświatowych),

4.

związki pracowników, działające na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.),

5.

związki pracodawców, których status reguluje ustawa z dnia ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.),

6.

organizacje społeczno - zawodowe rolników indywidualnych, takie jak kółka rolnicze, koła gospodyń wiejskich, rolnicze zrzeszenia branżowe i ich związki, działające na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o organizacjach społeczno - zawodowych rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.),

7.

związki zawodowe rolników funkcjonujące na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych (Dz. U. Nr 20, poz. 106 z późn. zm.),

8.

samorząd rolniczy - zorganizowany na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jedn.: Dz. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.),

9.

samorządy zawodowe, takie jak np. samorząd adwokacki, radcowski, doradców podatkowych, lekarski, aptekarski, pielęgniarski.

W świetle powyższego, Wnioskodawca działający w oparciu o przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze, nie może zostać uznany za organizację polityczną, społeczną czy zawodową, o której stanowi art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, Spółdzielnia nie może korzystać ze zwolnienia określonego w tym przepisie.

Reasumując, mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że składki członkowskie wpłacane do Spółdzielni przez Jej członków stanowią przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochód uzyskany z tytułu składek członkowskich, będący nadwyżką tych przychodów nad kosztami ich uzyskania, ze względu na brak spełnienia przesłanek wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 39, pkt 40 ww. ustawy, należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl