ILPB3/423-166/07-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-166/07-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym prawa wieczystego użytkowania gruntu otrzymanego od gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 8 stycznia 2008 r. -o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym prawa wieczystego użytkowania gruntu otrzymanego od gminy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2002 r. Spółdzielnia ujęła w księgach rachunkowych prawo wieczystego użytkowania gruntu, będącego własnością Gminy Miejskiej, jako składnik majątku trwałego podlegający amortyzacji.

Wartość początkowa prawa wieczystego użytkowania wynosi 76 (...) zł, dotychczasowe umorzenie prawa wynosi 21 (...) zł W dniu 1 października 2007 r. Spółdzielnia dokonała przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności nieruchomości. Wartość gruntu wynikająca z operatu szacunkowego z dnia 7 września 2007 r. wynosi 198 (...) zł, a wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu 146 (...) zł. Należna opłata 46 (...) zł.

Po zastosowaniu 95% bonifikaty określonej uchwałą Rady Miasta w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, Spółdzielnia dokonała wpłaty w wysokości 2.333,00 zł na rachunek Urzędu Miasta. Na podstawie otrzymanej decyzji dokonano stosownych zapisów w księgach rachunkowych.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych od 3 października 2007 r. Spółdzielnia dokonuje przekształceń spółdzielczych lokatorskich praw do lokalu w prawo odrębnej własności, wyksięgowując z ewidencji księgowej określoną ułamkową część gruntu, która staje się własnością członka Spółdzielni.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółdzielnia sprecyzowała zadane pytanie dotyczące zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy odpowiedzi na pytanie: czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych różnica między należną opłatą tj. 46.666,00 zł, a opłatą wniesioną przez Spółdzielnię tj. 2.333,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych różnica między wartością prawa wieczystego użytkowania gruntu zawarta w decyzji Burmistrza Miasta w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności a wartością księgową prawa wieczystego użytkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy różnica wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu wynikająca z decyzji Burmistrza Miasta a wartością księgową nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie powstaje dochód w rozumieniu przepisów ww. ustawy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych dochody spółdzielni mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych są wolne od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące przekształcenia praw wieczystego użytkowania gruntu normuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459). Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności nieruchomości może wystąpić spółdzielnia mieszkaniowa, będąca właścicielem budynków mieszkalnych lub garaży. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia.

Zgodnie jednak z art. 68 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 1997 r. Nr 115, poz. 741), właściwy organ może udzielić za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana spółdzielniom mieszkaniowym w związku z ustanowieniem odrębnej własności lokali lub z przeniesieniem własności lokali lub domów jednorodzinnych.

Artykuł 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi z kolei, że jeżeli nabywca nieruchomości zbył nieruchomość lub wykorzystał ją na inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty, przed upływem 10 lat, a w przypadku nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat, licząc od dnia nabycia, jest obowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Zwrot następuje na żądanie właściwego organu.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia dokonała przekształcenia nieruchomości w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali, przekazując nieodpłatne członkom spółdzielni ułamkową części gruntu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Tak więc w sytuacji, gdy Spółdzielnia uzyskała bonifikatę w opłacie za grunt, w oparciu o art. 68 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, który następnie zostanie przekazany nieodpłatne członkom spółdzielni w ułamkowych częściach gruntu, udzielona bonifikata nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze bonifikata udzielona przez Radę Miasta przy sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz Spółdzielni nie będzie stanowiła przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli zostaną spełnione przesłanki określone w art. 68 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl