ILPB3/423-165/10-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-165/10-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Wodnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z przekazaniem mienia Spółki Wodnej pozostałego po Jej rozwiązaniu lub likwidacji Gminie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z przekazaniem mienia Spółki Wodnej pozostałego po Jej rozwiązaniu lub likwidacji Gminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Statut Spółki Wodnej przewidywał, że mienie pozostałe po rozwiązaniu lub likwidacji Spółki przypada Gminie Miasto, pod warunkiem dokonania przez Gminę spłaty aktualnych członków w proporcjach wynikających ze składek i świadczeń dokonanych na rzecz Spółki, wyliczonych na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego. Sumę składek i świadczeń rzeczowych i finansowych, w pierwotnym zapisie statutu, obliczało się z uwzględnieniem denominacji wniesionych składek i świadczeń oraz ich waloryzacji, poprzez zastosowanie wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, opublikowanych przez GUS w poszczególnych latach.

Z uwagi na to, iż w ten sposób zwaloryzowana wartość składek ponad dwukrotnie przekroczyła wartość majątku Spółki, Walne Zgromadzenie Członków Spółki podjęło uchwalę zmieniającą ww. zapis w statucie, przyjmując sposób obliczenia składek z pominięciem waloryzacji wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług. Powyższa zmiana powoduje, że w przypadku likwidacji Spółki Wodnej, Gmina Miasto, jako przejmująca mienie Spółki będzie zobowiązana spłacić aktualnych członków w proporcji wniesionych faktycznie składek (z uwzględnieniem denominacji).

W piśmie uzupełniającym z dnia 29 marca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Gmina Miasto jest członkiem Spółki Wodnej.

2.

Po likwidacji Spółki Wodnej, zgodnie ze statutem, Gmina Miasto przejmie cały majątek likwidowanej Spółki, tj. środki trwałe i obrotowe.

3.

Zadane pytanie nr 2 nie dotyczy Spółki Wodnej jako płatnika, lecz członków Spółki, jako ewentualnych przyszłych podatników.

Zarząd Spółki Wodnej wystąpił o powyższą interpretację na wniosek członków Spółki złożony na Walnym Zgromadzeniu Członków w dniu 20 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zmiana w statucie dotycząca sposobu obliczenia składek na okoliczność rozliczenia się Gminy Miasto z aktualnymi członkami w momencie likwidacji Spółki Wodnej rodzi jakiekolwiek skutki podatkowe i kogo te ewentualne skutki mogą dotyczyć.

2.

Jakie skutki podatkowe u członków Spółki Wodnej będą wiązały się ze zwrotem wniesionych do Spółki Wodnej składek.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1. Natomiast na pytanie nr 2 wniosku zostało wydane postanowienie z dnia 14 maja 2010 r. nr ILPB3/423-165/10-5/DS odmawiające wszczęcia postępowania w tej części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana zapisu w statucie dotycząca sposobu obliczania składek na okoliczność spłaty członków przez Gminę Miasto nie powinna rodzić żadnych skutków podatkowych, ponieważ stanowi ona korektę techniczną dotychczasowego zapisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W wyniku prowadzonego postępowania likwidacyjnego, likwidowana jest nie sama Spółka jako osoba prawna, ale Jej majątek. Likwidację można uznać za przeprowadzoną, gdy cały Jej majątek został rozdysponowany zgodnie z obowiązującymi zasadami.

Zasady powoływania i funkcjonowania, jak również likwidacji spółek wodnych i ich związków określono w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.).

W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy, członek spółki wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek i ponoszenia na jej rzecz innych określonych w statucie świadczeń, niezbędnych do wykonywania statutowych zadań spółki.

Natomiast sposób likwidacji określony został w Rozdziale 4 w art. 181-184 Prawa wodnego.

Zgodnie z art. 182 ww. ustawy, rozwiązanie spółki wodnej następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego.

Przedmiot opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje szeroko rozumianą działalność gospodarczą i statutową. Punktem wyjścia dla określenia zakresu przedmiotowego ustawy jest zawarta w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) regulacja, stanowiąca, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1-3, ust. 3c oraz ust. 4b, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływu pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (ust. 4 ww. ustawy).

Wobec powyższego, należy posłużyć się literalną wykładnią wyżej powołanych przepisów, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są otrzymane, a w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe, choć nie ma znaczenia czy już je faktycznie uzyskał.

Natomiast przepis art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi iż, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Zatem, ww. przepis stanowi o przychodach osoby prawnej uzyskanych w następstwie realizacji praw wynikających z posiadania udziałów (akcji) w spółce kapitałowej oraz innej osoby prawnej, w ramach których ta osoba prawna uzyskuje uprawnienia do partycypacji w zysku innej osoby prawnej, np. w związku z likwidacją Spółki Wodnej.

Wobec powyższego, podmiotem podlegającym opodatkowaniu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jest osoba prawna uzyskująca dochód (przychód) z tytułu otrzymanej wartości majątku (zwróconych składek członkom Spółki).

Spółka wskazała, iż Gmina Miasto jest członkiem Spółki Wodnej. Po likwidacji Spółki Wodnej, zgodnie ze statutem, Gmina przejmie cały majątek likwidowanej Spółki, tj. środki trwałe i obrotowe. Statut Spółki Wodnej przed zmianą przewidywał, że mienie pozostałe po rozwiązaniu lub likwidacji Spółki przypada Gminie, pod warunkiem dokonania przez Gminę spłaty aktualnych członków w proporcjach wynikających ze składek i świadczeń dokonanych na rzecz Spółki, wyliczonych na dzień zakończenia postępowania likwidacyjnego. Natomiast sumę składek i świadczeń rzeczowych i finansowych, w pierwotnym zapisie statutu, obliczało się z uwzględnieniem denominacji wniesionych składek i świadczeń oraz ich waloryzacji, poprzez zastosowanie wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, opublikowanych przez GUS w poszczególnych latach. Z uwagi na to, iż w ten sposób zwaloryzowana wartość składek ponad dwukrotnie przekroczyła wartość majątku Spółki, Walne Zgromadzenie Członków Spółki podjęło uchwalę zmieniającą ww. zapis w statucie, przyjmując sposób obliczenia składek z pominięciem waloryzacji wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług. Powyższa zmiana powoduje, że w przypadku likwidacji Spółki Wodnej Gmina Miasto, jako przejmująca mienie Spółki będzie zobowiązana spłacić aktualnych członków w proporcji wniesionych faktycznie składek (z uwzględnieniem denominacji). Zatem majątek Spółki zostanie rozdysponowany zgodnie z zapisami statutu.

W związku z tym, że Spółka wskazała na poczynione zmiany w statucie, to tut. Organ informuje, że nie jest uprawniony do oceny dokonanych zmian. Jednocześnie fakt ten pozostaje bez wpływu na przedmiotową interpretację. Zatem, stwierdzić należy, że Spółka nie uzyskuje jakiegokolwiek przychodu (dochodu) do opodatkowania w związku z przekazaniem składek członkom likwidowanej Spółki.

Reasumując, zwrot składek członkowskich w związku z likwidacją Spółki Wodnej zgodnie z postanowieniami uchwały Walnego Zgromadzenia nie rodzi dla Spółki skutków podatkowych. Zatem, zdarzenie to dla Wnioskodawcy jest neutralne podatkowo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl