ILPB3/423-165/08-5/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-165/08-5/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2008 r. o dodatkowe wyjaśnienia - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* ustalenia wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych,

* amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych,

* kosztów ich uzyskania,

* przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka zawarła umowę dotyczącą korzystania z platformy informatycznej tworzonej na potrzeby Grupy. Platforma ta służyć ma przetwarzaniu danych gospodarczych wykorzystywanych w ramach działalności gospodarczej poszczególnych podmiotów będących użytkownikami platformy oraz komunikacji na poziomie Grupy. Za pośrednictwem platformy jednostkom produkcyjnym (w tym Spółce) udostępniane są programy do optymalizacji gospodarki towarowej, system realizacji zamówień, oprogramowanie komunikacyjne oraz sieć komunikacyjna IT.

Obowiązujące od 1 stycznia 2001 r. porozumienie w sprawie korzystania z platformy zawarte zostało pomiędzy podmiotem z siedzibą w Szwajcarii, zarządzającym platformą, a poszczególnymi uczestnikami platformy (do których należy Spółka).

Podmiot szwajcarski nabywa sprzęt (serwer) oraz licencje do użytkowania programów i modułów funkcyjnych platformy, które udostępnia (udziela niewyłącznej sublicencji) dla celów działalności gospodarczej podmiotom produkcyjnym, w tym Spółce. Prace dostosowawcze, nieodzowne dla zastosowania programów i modułów na potrzeby podmiotów należących do Grupy wykonywane są przez podmiot szwajcarski. Nakłady te są niezbędne, aby zapewnić jednolite zastosowanie oprogramowania w całym koncernie.

Powyższe nakłady poniosły proporcjonalnie wszystkie podmioty, będące stroną umowy o korzystanie z platformy (w tym Spółka). W przyszłości przewidziane jest przystąpienie do tej umowy dalszych uczestników. Umowa przewiduje w związku z tym, iż nowo przystępujące do umowy podmioty powinny, proporcjonalnie do swojego udziału w korzystaniu z platformy zrekompensować koszty jej budowy podmiotom, które je poniosły. l tak, przykładowo, o ile wydatki na budowę w jednym roku wyniosłyby 120.000 PLN, a uczestnikami platformy byłyby w tym okresie dwa podmioty, to każdy z nich zobowiązany byłby ponieść koszty w wysokości 60.000 PLN. Przy założeniu, iż w kolejnym roku brak byłoby dalszych kosztów budowy platformy, a do umowy przystąpiłby następny podmiot, byłby on zobowiązany zrekompensować pierwotnym uczestnikom platformy łącznie 40.000 PLN (czyli po 20.000 PLN dla każdego z uczestników).

Spółka należy do podmiotów, które poniosły koszty budowy platformy. Poniesione na ten cel wydatki stanowiły zarówno koszty udzielonej przez podmiot szwajcarski licencji (zafakturowane do dnia przyjęcia do używania), jak i wynagrodzenia zaangażowanych przez spółkę szwajcarską osób odpowiedzialnych za stworzenie oprogramowania i jego dostosowanie do używania.

Licencja płacona jest kwartalnie i zależna jest od liczby użytkowników programu w Spółce. Wysokość licencji nie jest w żaden sposób uzależniona od obrotu Spółki. Spółka nie jest także w stanie ustalić globalnej kwoty licencji, gdyż jest ona pochodną okresu użytkowania programu, który aktualnie nie jest określony.

Dnia 15 stycznia 2007 r. Spółka przyjęła do używania oprogramowanie, gdyż możliwe stało się korzystanie przez Spółkę dla potrzeb wewnętrznych z dotychczas powstałych modułów w ramach platformy. Na wartość początkową oprogramowania złożyły się wskazane powyżej koszty licencji i usług poniesione do dnia 15 stycznia 2007 r.

Po wprowadzeniu oprogramowania do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych, Spółka na bieżąco ponosi koszty zarówno utrzymania platformy (czynności dotyczące bieżącej obsługi funkcjonalnej, jak i poprawiania na bieżąco zgłaszanych uwag), jak i dalszego jej rozwoju, tzn. zmian mających na celu udoskonalenie programu pod względem użytkowym i funkcjonalnym. Udoskonalanie platformy można porównać z tzw. "upgradeami" programów użytkowych. Dokonywane one są odpłatnie na podstawie dotychczas obowiązującej umowy licencyjnej. Wprowadzenie do używania nowej wersji oprogramowania nie wiąże się z żadnymi zmianami umowy, w szczególności nie wiąże się z udzieleniem Spółce odrębnej licencji na "ulepszone" oprogramowanie.

W roku 2009 przewidziane jest przystąpienie do umowy o korzystanie z platformy kolejnych podmiotów. Z tego tytułu Spółka uzyska proporcjonalną rekompensatę poniesionych kosztów budowy platformy, zgodnie z mechanizmem opisanym powyżej.

W dniu 26 maja 2008 r. Spółka uzupełniła wniosek o informację, że platforma informatyczna jest amortyzowana od 2007 r. Przewidywany okres jej amortyzacji wynosi 5 lat. Spółka przewiduje otrzymanie pierwszych rekompensat poniesionych kosztów budowy platformy (z tytułu przystąpienia nowych użytkowników do umowy) przed zakończeniem amortyzacji platformy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie poniesionych przez Spółkę przed dniem 15 stycznia 2007 r. kosztów nabytej licencji, budowy platformy oraz jej dostosowania do potrzeb Spółki, jako użytkownika lokalnego, jako wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej w postaci nabytego prawa do korzystania z platformy informatycznej.

2.

Czy prawidłowe jest rozpoczęcie przez Spółkę dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tak określonej wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej od lutego 2007 r....

3.

Czy prawidłowe jest zaliczanie przez Spółkę wydatków na bieżącą obsługę, a także rozbudowę platformy i jej ulepszenia dokonywanej po 15 stycznia 2007 r. na bieżąco do kosztów uzyskania przychodów.

4.

Czy wypłacane w przyszłości na rzecz Spółki przez podmioty nowoprzystępujace do umowy kwoty tytułem proporcjonalnej rekompensaty kosztów budowy platformy stanowić będą przychody podatkowe Spółki na zasadach ogólnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącego pytania nr 4 jest następujące.

Spółka jest zdania, iż kwoty, które wypłacane będą w przyszłości na jej rzecz przez podmioty nowoprzystępujace do umowy tytułem proporcjonalnej rekompensaty kosztów budowy platformy, stanowić będą przychody Spółki z działalności gospodarczej.

Kwoty, które Spółka otrzyma w przyszłości stanowić będą przysporzenie majątkowe, uzyskane w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Zastosowanie znajdzie w związku z tym zasada wyrażona w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą za dzień powstania przychodu uznaje się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e tego artykułu, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury bądź uregulowania należności.

Zdaniem Spółki, kwoty zapłacone przez nowoprzystępujace podmioty nie będą powodowały konieczności korygowania wartości początkowej licencji w księgach Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki niepodlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wymienia przepis art. 16 tej ustawy. Zatem te wszystkie wydatki wymienione w tym przepisie, które zostały podatnikowi zwrócone, wyłączone są z jego przychodów.

Powyższe oznacza również, że zwrot wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów stanowi przychód dla celów podatkowych. Natomiast zwrot wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów nie stanowi przychodu.

Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Wartości niematerialne i prawne służą do osiągania przychodów przez wiele lat, w związku z czym ustawodawca zdecydował, że wydatki z nimi związane powinny być również rozliczane w dłuższym okresie czasu. Dlatego też kosztem uzyskania przychodów jest ich zużycie mierzone amortyzacją, czyli odpisami amortyzacyjnymi (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), dokonywanymi wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16 m tej ustawy, z uwzględnieniem art. 16.

Zatem w przypadku otrzymania przez Spółkę zwrotu poniesionych wydatków na nabycie licencji stanowiącej wartość niematerialną i prawną podlegającą - w myśl art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - amortyzacji, środki te nie będą stanowić przychodów podatkowych.

Ponadto, odpisy amortyzacyjne od tej części wartości niematerialnej i prawnej, która zostanie zwrócona, również nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, w przypadku, gdy Spółka w trakcie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nabytej wartości niematerialnej i prawnej otrzyma zwrot wydatków na jej nabycie, nie będzie zmieniać jej wartości początkowej oraz wysokości stawki amortyzacyjnej. Również dokonane do dnia otrzymania zwrotu wydatków, odpisy amortyzacyjne nie będą podlegać korekcie.

Spółka otrzymując kwotę odpowiadającą poczynionym wcześniej wydatkom winna zaliczyć do przychodów zwrot tej części kwoty, która została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Zwrot w tej części stanowić będzie dla Spółki, w dacie otrzymania, przychód do opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast ta część zwrotu odpowiadająca poniesionym wcześniej wydatkom, które nie zostały zamortyzowane, nie będzie stanowiła przychodu dla celów podatkowych.

Ponadto od momentu otrzymania środków stanowiących zwrot wydatków na nabycie licencji (wartości niematerialnej i prawnej), odpisy amortyzacyjne, obliczone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanego zwrotu do wartości początkowej przedmiotowej wartości niematerialnej i prawnej, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli natomiast Spółka uzyskałaby zwrot przedmiotowych wydatków już po zakończonym okresie amortyzacji wartości niematerialnej i prawnej, zwrot ten stanowić będzie dla Spółki przychód do opodatkowania w dacie jego otrzymania w trybie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie pytań pierwszego, drugiego i trzeciego została wydana odrębna interpretacja w dniu 4 czerwca 2008 r. nr ILPB3/423-165/08-4/HS.

Ponadto informuje się, że w zakresie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług, wydane zostały interpretacje w dniu 4 czerwca 2008 r. nr ILPP2/443-226/08-2/MR i nr ILPP2/443-226/08-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl