ILPB3/423-162/08-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-162/08-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 3 kwietnia 2008 r. (data wpływu) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o., jest właścicielem gazociągu, za pomocą którego dostarcza gaz swoim klientom. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 86, poz. 625 z późn. zm.) Spółka zawiera umowy z odbiorcami o przyłączenie do sieci przesyłowej, którzy wyrażają wolę korzystania z późniejszych dostaw gazu. Jako wynagrodzenie wynikające z umowy Spółka pobiera tzw. opłaty przyłączeniowe których sposób ustalenia wynika z art. 7 ust. 8 Prawa energetycznego. Opłata ta stanowi przychód dla Spółki, który rozpoznawany jest w dacie wystawienia faktury dokumentującej ratę wpłaconą (lub raty) po podpisaniu umowy (jeżeli umowa przewiduje taki sposób rozliczenia), a przed wykonaniem przyłącza, a następnie, po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego z wykonawcą przyłącza, sporządza faktury rozliczeniowe i rozpoznaje przychód w części nieobjętej wcześniej wpłaconymi ratami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wobec zaistniałego stanu faktycznego Spółka powzięła wątpliwość czy jest uprawniona do rozpoznawania przychodu w momencie otrzymania opłaty za przyłączenie, jak i zapłaty poszczególnych rat (rozliczenie w momencie wpływu środków pieniężnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód powstaje z chwilą otrzymania zapłaty (raty). Istotnym dla Spółki wydaje się to, iż wyłącznie dla celów podatku od towarów i usług opłatę przyłączeniową traktuje się jako świadczenie usług (por. postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu nr ZP/443-548/04 28 lutego 2005 r.; wyrok WSA we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 68/07 z 24 kwietnia 2007 r.), które winno być udokumentowane fakturą VAT.

Natomiast na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pobieranie opłat za przyłączenie do sieci nie należy utożsamiać ze świadczeniem usługi.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktyczne otrzymane, a za datę powstania przychodu, uważa się, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności, co wynika z art. 12 ust. 3a.

Ponieważ opłata przyłączeniowa nie mieści się w ww. katalogu, a ponadto jest to jedynie czynność zrównana ze świadczeniem usług dla potrzeb podatku od towarów i usług, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3e ww. ustawy i za datę powstania przychodu należy uznać dzień otrzymania zapłaty (raty). Nie nastąpi bowiem realizacja celu, dla którego osiągnięcia umowa została zawarta, zatem przychód nie może być rozpoznany w innym momencie, niż otrzymanie zapłaty.

Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl