ILPB3/423-154/09-5/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-154/09-5/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i rozprowadzania wody, odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Spółka przystąpiła do realizacji projektu inwestycyjnego pt.: "Kanalizacja..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności (Projekt nr 2004/PL/...).

Środki finansowe z dotacji są bezpośrednio wpłacane na odrębny oprocentowany rachunek bankowy prowadzony przez Spółkę w walucie EUR. Od środków tych bank nalicza w okresach kwartalnych odsetki, które przechowywane są na oddzielnym oprocentowanym rachunku bankowym (również prowadzonym w EUR). Od odsetek zdeponowanych na odrębnym rachunku, bank również nalicza okresowo odsetki od depozytu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) Spółka wskazała, iż okres, w jakim zawiera się stan przedstawiony we wniosku rozpoczął się 30 czerwca 2008 r. i trwa nadal.

Natomiast odsetki od środków finansowych pochodzących z dotacji, o których mowa we wniosku, lokowane są na rachunku bankowo - rozliczeniowym otwartym i prowadzonym na podstawie umowy zawartej na czas określony, tj. od 21 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy odsetki naliczone od środków pieniężnych pochodzących z dotacji unijnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy odsetki naliczone od środków pieniężnych pochodzących z naliczonych odsetek od dotacji unijnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki od środków otrzymanych w ramach realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską oraz uzyskane odsetki od tych odsetek w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Odpowiedź na pytanie nr 1.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przewiduje w art. 17 ust. 1 pkt 23 zwolnienie z podatku dochodów uzyskanych przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, korzystają również odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka (beneficjent) realizuje projekt inwestycyjny "Kanalizacja... " współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności (Projekt nr 2004/PL/...).

Zasady funkcjonowania Funduszu Spójności określają przepisy rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej Nr 1164/94 z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiającego Fundusz Spójności (Dz. Urz. WE L 130) z dnia 25 maja 1994 r. oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Ze środków Funduszu Spójności udzielana jest pomoc na finansowanie inwestycji służących ochronie środowiska i transportu.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W związku z powyższym, odsetki z tytułu lokowania na rachunku bankowo - rozliczeniowym otwartym nie są objęte zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy i podlegają opodatkowaniu.

Odpowiedź na pytanie nr 2.

Zwolnienie to nie obejmuje również odsetek naliczanych już od odsetek.

Odsetki uzyskane od odsetek podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz (...), są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użyty w tym przepisie zwrot "w szczególności" oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, zaś zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy.

Taka konstrukcja pojęcia przychodu wskazuje, że poza wyłączeniami wskazanymi w art. 12 ust. 4 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega każdy przyrost majątku zwiększający aktywa lub pomniejszający pasywa podatnika.

Reasumując, odsetki naliczone od środków pieniężnych pochodzących z naliczonych odsetek od dotacji unijnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl