ILPB3/423-153/07-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-153/07-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 10 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. w X jest spółką użyteczności publicznej. Jedynym udziałowcem spółki jest Gmina X. Gmina X wybudowała ze środków Unii Europejskiej oczyszczalnię ścieków oraz sieci kanalizacyjne. W dniu 11 września 2007 r. Gmina X przekazała spółce aport niepieniężny składający się z wyżej wymienionych środków trwałych (głównie nieruchomości). Zostały podjęte dwie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w formie aktu notarialnego:

1.

Uchwała nr X/2007 o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki i objęciu wszystkich nowych udziałów przez Gminę X,

2.

Uchwała nr X/2007 o zmianie umowy Spółki.

Koszty notarialne związane z powyższymi uchwałami wyniosły 71 (...) zł netto.

Ponadto sporządzono oświadczenie o objęciu udziałów w spółce kapitałowej, również w formie aktu notarialnego (koszt aktu 1 (...) zł netto).

Wyżej wymienione opłaty notarialne poniosła Spółka. Otrzymane środki trwałe w postaci aportu niepieniężnego będą stanowiły dla Spółki źródło przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opłaty notarialne związane z opisanymi uchwałami zgromadzenia wspólników oraz oświadczeniem o objęciu udziałów stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty notarialne związane z aportem niepieniężnym będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, gdyż mają związek z uzyskanymi przychodami. Opłaty notarialne były niezbędne dla skutecznego przekazania aportu Spółce. Otrzymane środki trwałe zapewniły Spółce dodatkowe źródła przychodów, co spowodowało zwiększenie podstawy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z o.o., stosownie do regulacji zawartych w przepisach art. 255 - 262 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm), może nastąpić na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki, jeżeli przewidziano w niej taką możliwość, albo poprzez zmianę umowy spółki, jeżeli nie zawiera ona postanowień umożliwiających podwyższenie kapitału zakładowego bez zmiany umowy spółki. Jednakże podwyższenie kapitału zakładowego i jego sposób w każdym przypadku wymaga uchwały zgromadzenia wspólników.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów.

Z kolei zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

W świetle powołanego przepisu stwierdzić należy zatem, iż przychód osiągnięty przez Spółkę poprzez wniesienie do Niej aportu, skutkujący podwyższeniem kapitału zakładowego, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 15 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis ten oznacza, że wszystkie wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągnięcie przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro przychód otrzymany przez Spółkę na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to wydatków związanych z powiększeniem tego kapitału, co do zasady, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z podwyższeniem jej kapitału zakładowego (tj. opłata notarialna za sporządzenie aktów notarialnych zawierających: uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego oraz uchwałę o zmianie umowy Spółki, a także oświadczenie o objęciu udziałów w spółce kapitałowej) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl