ILPB3/423-14/13-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-14/13-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zawodowej Grupy Kolarskiej przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 28 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zawodowa Grupa Kolarska (dalej też: "ZGK") powstała na podstawie statutu z sierpnia 2011 r. (dalej też: "Statut"). W Krajowym Rejestrze Sądowym została zarejestrowana w dniu (...) w Rejestrze Stowarzyszeń. ZGK powstała zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm. - dalej też: "ustawa o sporcie") i spełnia warunki i definicję klubu sportowego, o którym mowa w art. 3 tej ustawy.

Zgodnie z treścią Statutu, ZGK jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu. ZGK zajmuje się tworzeniem warunków do prowadzenia zespołu kolarstwa szosowego mężczyzn, ich rozwojem fizycznym i związaną z tym pracą wychowawczą. Obszarem działania jest dyscyplina sportowa - kolarstwo szosowe mężczyzn. ZGK w szczególności realizuje zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu na rzecz mieszkańców Gminy. i spełnia wszelkie wymogi ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W chwili obecnej, ZGK nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Celem działania ZGK jest propagowanie i organizowanie sportu i kultury fizycznej, obejmowanie opieką szkoleniową zawodników oraz współdziałanie w tym kierunku z organizacjami samorządowymi, społecznymi, sportowymi, gospodarczymi i organami administracji państwowej. Poprzez swoją działalność ZGK może promować jednostki samorządu terytorialnego, a zwłaszcza Gminę. ZGK prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego. Przedmiotem działalności ZGK jest według Statutu, działalność należąca do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie: 92.62 Z - działalność związana ze sportem 93.12 Z - działalność klubów sportowych oraz działalność należąca do odpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie: 73.11 Z - reklama, 68.20 Z - wynajem nieruchomości na własny rachunek, 82.30 Z - działalność związana z organizacją targów i wystaw, 47.78 Z - sprzedaż artykułów sportowych, sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

ZGK nawiązywać będzie współpracę na terenie powiatu, miasta i gminy z klubami sportowymi, innymi organizacjami sportowymi, Okręgowymi i Polskim Związkami Sportowymi. ZGK opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Majątek ZGK powstaje z wpisowego i składek członkowskich, darowizn, subwencji, lokat, dotacji i ofiarności publicznej oraz z własnej działalności gospodarczej.

W związku z zapisem, o którym mowa w zdaniu powyżej, Wnioskodawca zawarł w dniu 1 września 2012 r. umowę sponsoringu (dalej też: Umowa sponsoringu) z podmiotem będącym spółką akcyjną, prowadzącym działalność gospodarczą (dalej zwaną też: Sponsorem). Przedmiotem Umowy sponsoringu jest ustalenie zasad i zakresu świadczeń Sponsora na rzecz działalności ZGK w zakres prowadzenia ZGK w zamian za reklamowanie działalności Sponsora. Na warunkach wskazanych w Umowie sponsoringu, Sponsor w tym celu zobowiązał się do przekazania na rachunek Sponsorowanego określonej kwoty pieniężnej płatnej w ratach według harmonogramu wskazanego w Umowie sponsoringu. Zgodnie z postanowieniami, ww. Sponsorowany zobowiązał się do przeznaczenia otrzymanych świadczeń na cel określony w Umowie sponsoringu oraz wzajemnego i ekwiwalentnego świadczenia na rzecz Sponsora usług reklamowych w zakresie i formie uprzednio zaakceptowanej przez Sponsora, a w szczególności do:

a.

umieszczania nazwy Sponsora w nazwie ZGK,

b.

umieszczenia logo Sponsora na strojach zawodników ZGK,

c.

odczytywania przez spikera w trakcie zawodów i innych imprez organizowanych przez Sponsorowanego krótkich tekstów reklamujących Sponsora,

d.

eksponowania paneli reklamowych Sponsora podczas przekazów telewizyjnych,

e.

umieszczania nazwy i logo Sponsora na plakatach reklamowych, proporczykach, kopertach oraz papierach firmowych oraz imprezach kolarskich,

f.

umieszczenie logo Sponsora na samochodach kolarskich będących na stanie ZGK.

Otrzymane przez ZGK środki pieniężne pochodzące z Umowy sponsoringu zostaną w całości przeznaczone na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane przez Wnioskodawcę środki pieniężne (dochody) korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy, zwolnione z podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Według Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, ZGK może korzystać ze zwolnień przedmiotowych wynikających z obydwu powołanych przepisów.

W pierwszej kolejności będzie to zwolnienie o charakterze ogólnym, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnoszące się do ZGK jako stowarzyszenia przeznaczającego całość uzyskanych dochodów na realizację celów statutowych - krzewienia kultury fizycznej i sportu. W drugiej kolejności, ZGK przysługuje wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy, zwolnienie o charakterze szczególnym, a dotyczące przeznaczenia i wydatkowania w roku podatkowym lub w roku po nim następującym dochodów na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Przyjęcie odmiennej interpretacji, zgodnie z którą ZGK (działający przecież jako stowarzyszenie) jako klub sportowy korzystałoby ze zwolnienia tylko w ograniczonym zakresie przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prowadziłoby do zrównania sytuacji prawnopodatkowej klubów sportowych, z których jeden oprócz finansowania uczestnictwa w rozgrywkach sportowych prowadzi też nastawioną na zysk działalność gospodarczą, drugi zaś przeznacza uzyskane dochody wyłącznie na społecznie użyteczną działalność statutową, nie prowadząc żadnej działalności w celu osiągnięcia zysku.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę, iż jakkolwiek zakresy obu ww. zwolnień pokrywają się na pewnym obszarze, to należy mieć na uwadze, iż możliwość skorzystania z tych zwolnień jest uwarunkowana zróżnicowanymi przesłankami podmiotowymi, przedmiotowymi i czasowymi. Z uwagi na powyższe, brak jest argumentów odmawiających podatnikowi, który spełnia warunki do skorzystania zarówno ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 17 ust. 1 pkt 5a tej ustawy, prawa do skorzystania ze zwolnień przedmiotowych określonych w obu ww. przepisach.

W związku z powyższym, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnień przedmiotowych wynikających z obydwu powołanych przepisów.

Stanowisko ZGK potwierdzają wydane już interpretacje podatkowe, np. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 października 2009 r. (znak IBPBI/2/423-863/09/PP), interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 października 2009 r. (znak ITPB3/423-447/09/AW), interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 września 2008 r. (znak ITPB3/423-394a/08/AM), interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 stycznia 2008 r. (znak ITPB3/423-215/07/MT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 2 ust. 1 tej ustawy, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Jednocześnie z treści art. 33 § 1 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach wynika, że majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej (art. 33 § 2 ustawy).

W myśl art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach (art. 35 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Ponadto, odnosząc się do opisanego we wniosku stanu faktycznego zauważyć należy, że w myśl uregulowań ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857), działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy).

Zatem w świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlega ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Oznacza to, że Wnioskodawca powinien ustalać dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Jak wynika bowiem z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi z kolei, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Podkreślić w tym miejscu należy, że powyższe zwolnienie przedmiotowe nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Istotny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. W konsekwencji, zwolnieniu z tytułu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegać będą dochody Stowarzyszenia ze wszelkich źródeł, pod warunkiem ich przeznaczenia i wydatkowania na cele statutowe.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z opodatkowania. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Zatem, w świetle powyższego, stwierdzić należy, że uzyskiwany przez Wnioskodawcę dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony i wydatkowany na realizację celów, o których mowa w ww. przepisie, tj. w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Ponadto mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca posiada status klubu sportowego, o którym mowa w art. 3 ustawy o sporcie, wskazać należy na regulację prawną wynikającą z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

I tak, zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Z powyższego wynika więc, że zwolnienie, o którym mowa w powołanym art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy dochodów klubów sportowych, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych.

Podkreślić jednak należy, że ww. zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

ze zwolnienia może skorzystać osoba prawna posiadająca status klubu sportowego, o którym mowa w ustawie o sporcie;

2.

klub sportowy przeznaczył i wydatkował osiągnięty dochód na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych i młodzieżowców do 23. roku życia;

3.

przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na ww. cele nastąpiło w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W przypadku niespełnienia któregokolwiek z powyższych warunków, zwolnienie dochodu z opodatkowania nie będzie miało miejsca.

Zatem, uzyskiwany przez Wnioskodawcę dochód może podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełnione zostaną wskazane powyżej przesłanki wynikające z treści tego przepisu.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnień przedmiotowych uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ pragnie podkreślić, że normy wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinny być interpretowane w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest zatem stosowanie wykładni rozszerzającej.

Ponadto, zauważyć należy, że jakkolwiek zakresy obu ww. zwolnień pokrywają się na pewnym obszarze, to należy mieć na uwadze, że możliwość skorzystania z tych zwolnień jest uwarunkowana zróżnicowanymi przesłankami podmiotowymi, przedmiotowymi i czasowymi. Z uwagi na powyższe, brak jest argumentów odmawiających podatnikowi, który spełnia warunki do skorzystania zarówno ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, prawa do skorzystania ze zwolnień przedmiotowych określonych w obu ww. przepisach.

Tut. Organ pragnie jednakże podnieść, że przy zwolnieniu przedmiotowym z tytułu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, określenie celów statutowych jednostki musi być precyzyjne i niebudzące wątpliwości. Cele statutowe danego podmiotu, będące warunkiem wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu. Zauważyć przy tym należy, że cele statutowe nie mogą być ustalane przez Organ w drodze wykładni postanowień tegoż statutu, ponieważ Organ nie jest do tych czynności upoważniony. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem w sprawie.

Ustosunkowując się natomiast do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl