ILPB3/423-135/07-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-135/07-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatków związanych z działalnością społeczną i kulturalno-oświatową do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie działalności społecznej i kulturalno-oświatowej prowadzonej przez Spółdzielnię.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy - Prawo spółdzielcze, Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną i oświatowo - kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska. W ramach struktury organizacyjnej Spółdzielni funkcjonuje Spółdzielczy Dom Kultury (SDK), który prowadzi działalność społeczną, kulturalną, oświatową dla dzieci, młodzieży i dorosłych. SDK prowadzi zajęcia świetlicowe, przeprowadza akcje "Lato" i "Zima" związane z zagospodarowaniem czasu dzieci i młodzieży szkolnej w okresach wakacji i ferii zimowych. SDK przeprowadza również szereg innych imprez okolicznościowych oraz konkursów. Działalność społeczna i oświatowo - kulturalna prowadzona jest również przez administracje osiedlowe w ramach danego osiedla poprzez organizowanie corocznych festynów, zawodów sportowych i imprez integracyjnych dla członków i ich środowiska. Spółdzielnia w związku z powyższą działalnością ponosi szereg wydatków związanych min. z:

* utrzymaniem budynku SDK (media, podatki, artykuły biurowe itp.),

* kosztami wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz zatrudnionych w jednostce pracowników,

* pozostałymi kosztami funkcjonowania SDK,

* zakupem nagród konkursowych oraz artykułów spożywczych przeznaczonych dla uczestników imprez,

* wynajęciem autokaru w związku z organizacją wycieczek dla dzieci,

* zakupem biletów wstępu do zwiedzanych obiektów oraz na imprezy kulturalne i sportowe,

* współorganizowaniem imprez kulturalno - sportowych prowadzonych przez szkoły, kluby sportowe i inne jednostki organizacyjne, np. Dzień Dziecka, zawody pływackie itp.

Zgodnie z Uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej koszty funkcjonowania SDK oraz prowadzonej przez niego działalności społeczno-wychowawczej pokrywane są z:

* opłat członków Spółdzielni w ramach wnoszonej opłaty eksploatacyjnej,

* przychodów własnej odpłatnej działalności SDK, tj. wynajem sali, odpłatne organizowanie wieczorków tanecznych,

* w pozostałej części źródłem finansowania kosztów są dochody uzyskane z majątku Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy ponoszone przez Spółdzielnię koszty działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

2.

Czy ponoszone przez Spółdzielnię koszty działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej wpływają na dochód zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 31 grudnia 2007 r. nr ILPB3/423-135/07-3/ŁM.

Spółdzielnia Mieszkaniowa stoi na stanowisku, że ponoszone koszty działalności społecznej i oświatowo - kulturalnej są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), gdyż związane są z działalnością Spółdzielni i są częścią jej zadań statutowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 tej ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848) prowadzi działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich rodzin. Realizacja tej działalności przejawia się poprzez prowadzenie Spółdzielczego Domu Kultury, w którym organizowane są różnorodne imprezy i programy, w szczególności dla dzieci i młodzieży. Działalność ta prowadzona jest również przez administracje osiedlowe w ramach danego osiedla poprzez organizowanie corocznych festynów, zawodów sportowych i imprez integracyjnych dla członków Spółdzielni i ich środowiska.

W związku z prowadzeniem przedmiotowej działalności ponoszone są m.in. koszty utrzymania budynku, wynagrodzeń dla pracowników, pozostałe koszty funkcjonowania SDK, zakupu nagród konkursowych oraz artykułów spożywczych dla uczestników imprez, wynajęcia autokaru, zakup biletów wstępu do zwiedzanych obiektów a także współorganizowania imprez kulturalno - sportowych. Koszty pokrywane są z wpłat członków Spółdzielni w ramach wnoszonych opłat eksploatacyjnych, przychodów własnej odpłatnej działalności Spółdzielczego Domu Kultury, np. wynajmu sali oraz odpłatnego organizowania wieczorków tanecznych oraz w pozostałej części źródłem finansowania kosztów są dochody uzyskane z majątku Spółdzielni.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...). Dochodem, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (...).

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny, treść art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 1 § 2 ustawy - Prawo spółdzielcze należy uznać, iż pomiędzy poniesionymi przez Spółdzielnię wydatkami z tytułu działalności społecznej i oświatowo-kulturalnej a przychodem zachodzi związek, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl