ILPB3/423-127/11-2/EK
Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-127/11-2/EK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej grupy kapitałowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowej grupy kapitałowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca, Spółka) zamierza utworzyć podatkową grupę kapitałową (dalej: PGK). W celu realizacji zamierzonego planu, w pierwszym etapie Spółka nabyła w marcu 2011 r. 95% udziałów w spółce A. Następnie zostanie zawarta w formie aktu notarialnego umowa o zawiązaniu PGK.
W kolejnym kroku, zgodnie z warunkami dotyczącymi utworzenia podatkowej grupy kapitałowej nałożonymi przez ustawodawcę w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych umowa o utworzeniu PGK zostanie zgłoszona do zarejestrowania przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla spółki będącej reprezentantem PGK. Zgłoszenie to nastąpi najpóźniej do 31 marca 2011 r., czyli 3 miesiące przed planowanym rozpoczęciem roku podatkowego PGK. Ponadto, po zarejestrowaniu PGK przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, Spółka rozważa nabycie kolejnych 5% udziałów w spółce A, w związku z czym byłaby posiadaczem bezpośredniego udziału w spółce zależnej w wysokości 100%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie posiadał 100% bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółki zależnej spełnione zostaną przesłanki do utrzymania statusu podatkowej grupy kapitałowej.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatkowa grupa kapitałowa jest podatnikiem, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
podatkową grupę kapitałową mogą tworzyć wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
przeciętny kapitał zakładowy, określony w sposób, o którym mowa w art. 16 ust. 7, przypadający na każdą z tych spółek, jest nie niższy niż 1 000 000 zł,
jedna ze spółek, zwana dalej "spółką dominującą" posiada bezpośredni 95% udział w kapitale zakładowym lub w tej części kapitału zakładowego pozostałych spółek, zwanych dalej "spółkami zależnymi", która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków albo która nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji,
spółki zależne nie posiadają udziałów w kapitale zakładowym innych spółek tworzących tę grupę,
w spółkach tych nie występują zaległości we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa,
spółka dominująca i spółki zależne zawarły, w formie aktu notarialnego, umowę o utworzeniu, na okres co najmniej 3 lat podatkowych, podatkowej grupy kapitałowej i umowa ta, zwana dalej "umową" została zarejestrowana przez naczelnika urzędu skarbowego,
po utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej spółki tworzące tę grupę spełniają warunki wymienione w pkt 1 lit. a)-c), a ponadto:
nie korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw,
nie pozostają w związkach powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11, z podatnikami podatku dochodowego niewchodzącymi w skład podatkowej grupy kapitałowej,
podatkowa grupa kapitałowa osiągnie za każdy rok podatkowy udział dochodów w przychodach, określony zgodnie z art. 7a ust. 1, w wysokości co najmniej 3%.
Z powyższego wynika, że jednym z warunków utworzenia podatkowej grupy kapitałowej jest posiadanie przez spółkę dominującą 95% bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych lub w tej jego części, która na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji nie została nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych nabyta przez pracowników, rolników lub rybaków, albo nie stanowi rezerwy mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji.
Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że spółka dominująca powinna posiadać bezpośredni udział w kapitale zakładowym spółek zależnych w wysokości 95%. Biorąc jednak pod uwagę wykładnię celowościową i zmianę przepisów w tym zakresie, która miała miejsce 1 stycznia 2001 r. można domniemywać, iż redagując powyższy przepis Ustawodawca miał na myśli posiadanie przez spółkę dominującą bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w wysokości nie dokładnie 95%, lecz co najmniej 95%.
Głównym argumentem przemawiającym za słusznością takiego toku myślenia jest wspomniana powyżej zmiana regulacji zawartych w art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W brzmieniu art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązującym do 31 grudnia 2000 r. jednym z warunków utworzenia PGK był bezpośredni udział w kapitale spółek zależnych w wysokości 100%. Zmieniając treść wspomnianego przepisu celem Ustawodawcy było zliberalizowanie zasad tworzenia podatkowych grup kapitałowych. Osiągnięte to zostało właśnie poprzez złagodzenie warunku dotyczącego bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych. Faktycznym udogodnieniem byłoby jednak zezwolenie na utworzenie PGK w sytuacji posiadania przez spółkę dominującą bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w przedziale 95% - 100%. Z kolei, ustalenie wysokości udziału na poziomie dokładnie 95% byłoby w pewnym sensie tworzeniem dodatkowych utrudnień. W związku z tym, zamierzona liberalizacja przepisów dot. tworzenia podatkowych grup kapitałowych ponownie ograniczałaby możliwość tworzenia podatkowych grup kapitałowych, tym razem poprzez nałożenie kolejnego rygorystycznego warunku określającego wysokość bezpośredniego udziału na konkretnym poziomie, a nie w określonym przedziale. Swoistym udogodnieniem jest dopiero określenie warunku dotyczącego wielkości bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w określonym przedziale.
W związku z powyższym Spółka uważa, że celem Ustawodawcy było wskazanie na konieczność utrzymania bardzo ścisłego związku w podatkowej grupie kapitałowej z maksymalnym wpływem na prawa głosu spoza grupy na poziomie 5%. Zamiarem Ustawodawcy, mimo nieprecyzyjnego sformułowania art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, było wprowadzenie konieczności posiadania przez spółkę dominującą bezpośredniego udziału w kapitale zakładowym spółek zależnych w wysokości co najmniej 95%.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie przez Niego 100% udziałów w spółce zależnej - Spółce A - będzie wiązało się ze spełnieniem przez Niego warunku określonego w art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie doprowadzi do utraty przez podatnika statusu podatkowej grupy kapitałowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.