ILPB3/423-119/10-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-119/10-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powiązań pomiędzy podmiotami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powiązań pomiędzy podmiotami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży konserw.

Sprzedaży dokonuje poprzez pośredników o różnym statusie prawnym.

Prezesem Zarządu Spółki jest jeden ze wspólników.

Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę w zakresie sprzedaży własnych wyrobów z firmą, która prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej.

Komplementariuszem tej spółki jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast komandytariuszem jest syn wspólnika i jednocześnie Prezesa Zarządu Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pomiędzy Wnioskodawcą a spółką komandytową zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym, o których mowa w art. 11 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powiązania te bowiem dotyczą osób, które w podmiotach krajowych pełnią funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze.

Wprawdzie ojciec pełni funkcje zarządzające u Wnioskodawcy, ale syn nie pełni takich funkcji w spółce komandytowej z uwagi na fakt, iż jest jedynie komandytariuszem.

W spółce komandytowej funkcje zarządzające pełni komplementariusz, a w tym przypadku jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w imieniu której działa Zarząd.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jeżeli:

1.

podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2.

osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów

- i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Przepis ust. 4 wyżej cyt. art. 11 stanowi, że przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

1.

podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

2.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Stosownie do art. 11 ust. 5 cyt. ustawy, przepisy ust. 4 stosuje się również do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Natomiast art. 11 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że przez pojęcie powiązań rodzinnych, o których mowa w ust. 5, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Pokrewieństwo oznacza "stosunek, jaki zachodzi między ludźmi połączonymi węzłami krwi, pochodzącymi od wspólnego przodka" - Słownik Języka Polskiego PWN pod redakcją Elżbiety Sobol (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

Użyte na gruncie przepisu art. 11 ust. 1-4 ww. ustawy sformułowanie "bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu lub kontroli", nie wskazuje, iż chodzi tu wyłącznie o uprawnienia o charakterze formalnym (np. udział w zarządzie). Zatem, samo wywieranie wpływu na kształtowanie decyzji gospodarczych lub kontroli może świadczyć o tym, że dany podmiot bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu lub kontroli podmiotu powiązanego.

Zgodnie z art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Na podstawie art. 103 ww. ustawy, w sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki komandytowej stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Ustawowe prawo komandytariusza do kontroli spółki komandytowej wynika z art. 120 § 1-3 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym, komandytariusz ma prawo żądać odpisu sprawozdania finansowego za rok obrotowy oraz przeglądać księgi i dokumenty celem sprawdzenia jego rzetelności. Na wniosek komandytariusza sąd rejestrowy może, z ważnych powodów, zarządzić w każdym czasie udostępnienie mu sprawozdania finansowego lub złożenie innych wyjaśnień, jak również dopuścić komandytariusza do przejrzenia ksiąg i dokumentów. Umowa spółki nie może wyłączyć ani ograniczyć uprawnień komandytariusza, o których mowa w § 1 i § 2.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza podjąć współpracę w zakresie sprzedaży własnych wyrobów ze spółką komandytową.

Komplementariuszem tej spółki jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast komandytariuszem jest syn wspólnika i jednocześnie Prezesa Zarządu Spółki.

Z powołanych powyżej przepisów Kodeksu spółek handlowych wynika, że komandytariusz, który jest synem Prezesa Zarządu Spółki, ma prawo kontroli spółki komandytowej. Zatem, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego pomiędzy tymi osobami zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym.

Reasumując, skoro wspólnik Wnioskodawcy pełni funkcje zarządcze (jest Prezesem Zarządu), a jego syn jako komandytariusz spółki komandytowej uprawniony jest do funkcji kontrolnych, to - stosownie do art. 11 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - pomiędzy wskazanymi osobami (tekst jedn. ojcem i synem), zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym.

Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl