ILPB3/423-1182/09-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-1182/09-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 22 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia dokonuje sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, znajdującej się w Jej zasobach. Kupującym jest gmina, od której Spółdzielnia otrzymała uprzednio tę nieruchomość w wieczyste użytkowanie.

Nabycie prawa przez Spółdzielnię miało miejsce w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Wówczas na przedmiotowym gruncie posadowiony został budynek żłobkowo - przedszkolny należący do zasobów gminy. Funkcjonuje on aktualnie, a jego budowa miała ścisły związek z zaspokojeniem życiowych potrzeb mieszkańców nowo powstałego osiedla. Począwszy od 2003 r., Spółdzielnia obciąża gminę kosztami dzierżawy przedmiotowego gruntu.

Podstawy prawne działalności Spółdzielni Mieszkaniowej określone są w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych z 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) oraz w innych przepisach prawa, obowiązujących podmioty gospodarcze. Znajdują one odzwierciedlenie w Statucie Spółdzielni, w którym opisany jest m.in. Jej cel i przedmiot działalności.

Z treści § 6 pkt 3 Statutu Spółdzielni wynika, że przedmiotem działalności statutowej jest "zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków". Zatem, w tej definicji zawiera się zarządzanie nieruchomością gruntową, użytkowaną przez Spółdzielnię na zasadzie prawa wieczystego użytkowania gruntu, uzyskanego od gminy.

Z treści § 5 Statutu wynika zaś, że celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków poprzez dostarczanie lokali mieszkalnych, a także innych lokali o innym przeznaczeniu, oczywiście dla zapewnienia jak najlepszych warunków zamieszkania, w tym zapewnienia opieki nad dziećmi poprzez dostęp do żłobka i przedszkola.

Ponadto, z interpretacji podatkowej z 5 marca 2008 r. nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 Ministra Finansów wynika, że grunty wraz z budynkami mieszkalnymi wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych.

W przypadku Spółdzielni jest to budynek przedszkolny, a więc mocno związany przyczynowo - skutkowo z budynkami mieszkalnymi, a niezależnie od sposobu zabudowy nieruchomość gruntowa stanowi mienie Spółdzielni, którą może Ona dysponować zgodnie z wolą Jej członków.

Wnioskodawca informuje, że Walne Zgromadzenie Członków wyraziło zgodę na sprzedaż prawa wieczystego użytkowania przedmiotowej działki, a przychód uzyskany z tej sprzedaży zostanie w całości przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a ściślej na termomodernizację zasobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany przez Spółdzielnię Mieszkaniową z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany przez Spółdzielnię ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, znajdującej się w Jej zasobach mieszkaniowych, jest realizowany w ramach Jej działalności statutowej, a jednocześnie gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Przeznaczenie przychodu na utrzymanie tych zasobów powoduje, że jest on zwolniony w całości z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (jest to cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. a zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Aby dokonać prawidłowej wykładni art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy odwołać się do definicji zasobów mieszkaniowych, zgodnie z którą przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),

4.

grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zatem w przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu, z tytułu którego Spółdzielnia obciążała dzierżawą gminę, na którym został posadowiony budynek żłobkowo - przedszkolny (należący do zasobów gminy), stwierdzić należy, iż nie można go zaliczyć do żadnej ze wskazanych wyżej grup, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego bądź zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Reasumując, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, jako pochodzący z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na cel na jaki zostanie przeznaczony. Zatem w przedmiotowej kwestii nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl