ILPB3/423-117/11-3/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-117/11-3/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie hurtowej sprzedaży produktów gastronomicznych. Klientami Wnioskodawcy są podmioty prowadzące działalność gospodarczą (osoby fizyczne lub spółki) prowadzące dalszą odsprzedaż artykułów gastronomicznych oraz podmioty prowadzące punkty gastronomiczne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza wprowadzić program lojalnościowy w ramach którego za każdy zakup odbiorcy towarów będą otrzymywać punkty zgodnie z ustalonym regulaminem. W przypadku zebrania przez odbiorcę odpowiedniej ilości punktów odbiorcy otrzymają od Wnioskodawcy nagrody w postaci sprzętu AGD, TV, a nawet samochód. Program lojalnościowy ma na celu zwiększenie sprzedaży (zachęcenie do dodatkowych zakupów i zbierania punktów), zacieśnienie więzi handlowych i zachęcenie do dalszego rozwijania współpracy, ma ono zatem ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wartość przekazywanych prezentów przekracza 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wydatki poniesione na zakup towarów w charakterze nagród z tytułu zebrania określonej ilości punktów z tytułu osiągniętego wysokiego obrotu w transakcjach z Wnioskodawcą stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup towarów w charakterze nagród z tytułu zebrania określonej ilości punktów z tytułu osiągniętego wysokiego obrotu w transakcjach z Wnioskodawcą stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te w wartości zakupu są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą i kwotami uzyskanymi ze sprzedaży. Klientami Wnioskodawcy są bowiem podmioty prowadzące dalszą odsprzedaż artykułów gastronomicznych oraz podmioty prowadzące punkty gastronomiczne. Wprowadzenie programu lojalnościowego, w ramach którego za każdy zakup odbiorcy towarów będą otrzymywać punkty zgodnie z ustalonym regulaminem, doprowadzi do zwiększenia sprzedaży (poprzez zachęcenie do zbierania punktów i dodatkowych zakupów), zacieśnienia więzi handlowych i zachęcenie do dalszego rozwijania współpracy. Ma ono zatem ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz zwiększeniem dochodów Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Oceny wydatku pod kątem możliwości zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów należy dokonywać w oparciu o regulację zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), zgodnie z którą: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja kosztów uzyskania przychodów zawiera następujące kryteria, jakie musi spełnić dany wydatek, aby mógł być zaliczony do tej kategorii:

a.

wydatek poniesiony jest w celu uzyskania przychodów, lub

b.

wydatek poniesiony jest w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, oraz

c.

poniesiony wydatek nie zalicza się do żadnego z wydatków określonych w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztu zyskania przychodu określonym w art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy.

Zatem, aby dany wydatek poniesiony przez podatnika uznać za koszt uzyskania przychodu dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych, wydatek ten musi spełniać łącznie kryteria a i c lub kryteria b i c.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wprowadzić program lojalnościowy w ramach którego za każdy zakup odbiorcy towarów będą otrzymywać punkty zgodnie z ustalonym regulaminem. W przypadku zebrania przez odbiorcę odpowiedniej ilości punktów otrzymają oni od Spółki nagrody w postaci sprzętu AGD, TV, samochód.

Klasyfikacja wydatków na organizację programu lojalnościowego pod kątem warunków określonych przez ustawodawcę w artykule 15 ust. 1 ww. ustawy winna zostać poprzedzona wyjaśnieniem tego pojęcia. "Program lojalnościowy" - to długotrwałe działania marketingowe służące do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla firmy klientami. Właściwie dobrana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi przy znacznie mniejszych kosztach innych form promocji i reklamy. Przykładem popularnego programu lojalnościowego jest premiowanie każdego zakupu punktami (proporcjonalnie do wydanej kwoty), które klient może następnie wymienić na nagrody (http://pl.wikipedia.org/wiki/Program_lojalnościowy).

W przedmiocie sprawy, Wnioskodawca wskazał, iż wprowadzony przez Niego program lojalnościowy ma na celu zwiększenie sprzedaży, zacieśnienie więzi handlowych i zachęcenie do dalszego rozwijania współpracy. Zatem, uznać należy, iż przedmiotowy program lojalnościowy ma związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i uzyskiwanymi przychodami. Klientami Spółki są podmioty prowadzące dalszą odsprzedaż artykułów gastronomicznych oraz podmioty prowadzące punkty gastronomiczne. Wprowadzenie programu lojalnościowego w ramach którego za każdy zakup odbiorcy towarów będą otrzymywać punkty zgodnie z ustalonym regulaminem ma na celu doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży i tym samym zwiększenia przychodów Spółki.

Wobec powyższego, wydatki na organizację programu lojalnościowego, tj. zakup towarów w charakterze nagród z tyt. zebrania określonej ilości punktów za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotu w transakcjach z Wnioskodawcą spełniają pozytywną przesłankę celu zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te nie mieszczą się również w negatywnym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 tej ustawy).

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy - w myśl którego wydatki poniesione na zakup towarów w charakterze nagród z tyt. zebrania określonej ilości punktów w związku z osiągnięciem wysokiego obrotu w transakcjach pomiędzy Nim a klientami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl