ILPB3/423-1071/09-5/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-1071/09-5/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa powstała z mocy prawa z dniem 16 września 1999 r. i działa w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Jest to budynek mieszkalny 4 - kondygnacyjny, 2 - klatkowy całkowicie podpiwniczony z poddaszem użytkowym.

Wspólnota zawarła umowę o roboty budowlane oraz warunkową umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży w dniu 23 stycznia 2007 r.

Celem tej umowy był zamiar wykonania prac remontowych budynku w zamian za przeniesienie własności strychu (lokalu użytkowego) w rozliczeniu barterowym. w umowie zawarto zapis o naliczaniu kar umownych z tytułu opóźnienia wykonania terminowego prac lub usuwania ewentualnych usterek powstałych w okresie obowiązywania gwarancji na wykonane roboty. Zapis umowy dotyczący naliczania kar umownych miał na celu zdyscyplinowanie wykonawcy do terminowego wykonania przedmiotu umowy. Ponieważ wykonawca nie dotrzymał umownego terminu zakończenia robót, Wspólnota naliczyła kary umowne w wysokości 102.960,00 zł.

Wspólnota podpisała również umowę o roboty ociepleniowe w dniu 21 maja 2007 r., w której znalazł się również zapis o naliczaniu kar umownych. Odnośnie tej umowy zostały również naliczone kary umowne za zwłokę w wykonaniu umowy w wysokości 27.986,71 zł oraz obniżono wynagrodzenie wykonawcy w kwocie 2.000,00 zł z tytułu wady jakościowej ściany szczytowej budynku.

W dniu 20 czerwca 2008 r. została podpisana umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego (strychu o powierzchni 218 m 2) i jego sprzedaży w budynku, który może być zaadoptowany tylko na cele mieszkaniowe. Umówiona cena sprzedaży lokalu - 180.000,00 zł.

Wspólnota odprowadziła 19% podatku dochodowego od osób prawnych od umówionej ceny sprzedaży.

Pismem uzupełniającym z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.) Wnioskodawca doprecyzował zaistniały stan faktyczny o informację, iż strych do momentu sprzedaży służył mieszkańcom do suszenia bielizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z uzyskanym dochodem z tytułu naliczenia kar umownych Wspólnota korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Otrzymane środki finansowe z tytułu kar umownych zostały przeznaczone na utrzymanie zasobu mieszkaniowego - kolejne prace remontowe.

2.

Czy uzyskany dochód z tytułu sprzedaży lokalu użytkowego (strychu) - przychód z gospodarki zasobem mieszkaniowym i przeznaczony na jego utrzymanie podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych, czy korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie.

Wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej w zakresie pytania drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 15 lutego 2010 r. nr ILPB3/423-1071/09-4/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, powołana jest wyłącznie do obsługi Jej członków, w swoich zasobach nie posiada innych nieruchomości. Nie świadczy żadnych usług na rzecz osób trzecich. Zarząd Wspólnotą Mieszkaniową powierzono (...) Uchwałą Nr (...) podjętą na zebraniu w dniu 31 lipca 2006 r.

Mając na uwadze interpretację Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2009 r. nr sygn. DD6/8213/207/MNX/08/PK-467, Wspólnota stoi na stanowisku, że również korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochód ze sprzedaży strychu uzyskany jest z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (remont budynku Wspólnoty Mieszkaniowej).

Wnioskodawca prosi o ustosunkowanie się do stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku. Jednocześnie oświadcza, że w opisanej powyżej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Z punktu widzenia podatkowego, wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, przychodami (...) są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków. Oznacza to, że środki pieniężne uiszczane przez właścicieli lokali tworzących wspólnotę stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej przychód, w momencie ich otrzymania.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. w przypadku wspólnoty mieszkaniowej będą to więc wszystkie wydatki ponoszone na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz inne wydatki, które pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 powyższej ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z kolei, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

* znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (zaliczki) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będą zatem korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa sprzedała strych, w celu zaadoptowania go na potrzeby mieszkaniowe. Uzyskane z tego tytułu środki przeznaczyła na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (remont budynku).

Jak wynika z powyższego, na zasoby mieszkaniowe składają się nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia jak piwnice, sutereny, strychy, suszarnie. Zatem źródłem powstania przychodu ze sprzedaży strychu są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Natomiast koszty remontu budynku Wspólnoty mieszczą się także w pojęciu "gospodarka zasobami mieszkaniowymi".

Reasumując, dochód osiągnięty z tytułu sprzedaży strychu jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym, że został przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, podlega zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl