ILPB3/423-104/08-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-104/08-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. reprezentowanej przez Pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia deklaracji WZS-1R - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia deklaracji WZS-1R.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

S.A. jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, zgodnie z regulacją art. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (tekst jedn. Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), dokonywała wpłat z zysku w okresach kwartalnych. Przy ustalaniu podstawy wysokości zaliczek kwartalnych z tytułu tych wpłat, zgodnie z art. 2 ust. 5 wskazanej ustawy, Spółka uwzględniła faktycznie osiągnięty zysk brutto w danym okresie i należny za ten okres podatek dochodowy, ustalony w wysokości zaliczek według metody uproszczonej, jaką wybrała zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Wskazać również należy, iż w dniu 9 maja 2007 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Skarbu a S.A. zawarta została "Umowa o.... S.A.".

W związku z powyższym, podjęta została uchwała Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia - Uchwała Nr 2 z dnia 9 maja 2007 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Akcyjnej oraz wyłączenia prawa poboru akcji nowej emisji (akt notarialny Repetytorium A Nr 7...). Oznacza to, iż z końcem maja 2007 r., tj. z końcem miesiąca w którym dokonano zbycia akcji, zgodnie z art. 3 ustawy o wpłatach z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, ustał obowiązek dokonywania tych wpłat za następne okresy rozliczeniowe. Potwierdzenie dokonania zbycia akcji nastąpiło w lipcu 2007 r., poprzez dokonanie wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym. W dniu 26 lipca 2007 r. Sąd Rejonowy dla, VI Wydział Gospodarczy, wydał postanowienie - nr sprawy: WR. (...) o wykreśleniu Skarbu Państwa jako jedynego akcjonariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie wartości należy uwzględnić ustalając podstawę obliczenia ostatecznej wpłaty z zysku w deklaracji WZS-1R w sytuacji, gdy w ciągu roku Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl regulacji art. 2 ust. 1-5 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (tekst jedn. Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792) Spółki, o których mowa w art. 1 obowiązane są do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na rzecz budżetu państwa. Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Spółka zobowiązana jest składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku, należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Zgodnie bowiem z brzmieniem § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.), spółki obowiązane są dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji WZS-1R, w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzenia tego sprawozdania.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku podatkowego nie wyłącza obowiązku dokonania ostatecznego rozliczenia wpłaty z zysku za okres, kiedy Spółka jeszcze ten status posiadała, tj. za okres od 1 stycznia 2007 r. do 31 maja 2007 r. Wpłaty z zysku dokonywane w ciągu roku mają charakter zaliczek, co oznacza, iż nie są wpłatami w należnej, tj. w ostatecznej wysokości. Spółka zobowiązana jest więc do dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku i złożenia deklaracji WZS-1R, a ujęta w zeznaniu należna wpłata z zysku powinna stanowić odzwierciedlenie rzeczywistej, a nie ustalonej na podstawie zaliczek, wielkości podatku dochodowego przypadającego od zysku osiągniętego w ciągu roku z uwzględnieniem momentu utraty statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, tj. z uwzględnieniem okresu od 1 stycznia 2007 r. do 31 maja 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl