ILPB2/4511-1-803/15-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-803/15-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2015 r. (data wpływu 25 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia uzyskiwanych dochodów jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do pytania nr 1,

* bezprzedmiotowe - w odniesieniu do pytania nr 2.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia uzyskiwanych dochodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność gospodarczą w zakresie doradztwa prawnego i tłumaczeń. Równocześnie Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata w Niemczech. Wnioskodawca jest wpisany na listę adwokatów w Niemczech.

Zarówno polska jak i niemiecka siedziba firmy posiada pełne zaplecze techniczne konieczne do wykonywania danej działalności (biurko, szafki na dokumenty, skrzynka pocztowa, komputer, dostęp do Internetu, telefon).

Wnioskodawca mieszka na stałe w Polsce z żoną i dzieckiem. Do kancelarii w Niemczech dojeżdża 1-2 razy w tygodniu. W Niemczech Wnioskodawca nocuje nie częściej niż kilka razy w roku w przypadku występowania przed niemieckimi sądami oddalonymi o więcej niż 500 km

Dochody z obydwu działalności Wnioskodawca opodatkowuje w Polsce lub w Niemczech, w zależności od tego, której placówce należy przypisać dany dochód. I tak w przypadku występowania przed niemieckimi sądami lub organami administracji publicznej Wnioskodawca opodatkowuje dochody w Niemczech, ponieważ te czynności wykonuje jako niemiecki adwokat. Bez posiadania niemieckiej placówki nie byłby uprawniony do wykonywania tych czynności. Porady prawne udzielone w niemieckiej kancelarii Wnioskodawca również opodatkowuje w Niemczech. Pozostałe czynności, które Wnioskodawca wykonuje będąc w Polsce (porady przez Internet telefon, tłumaczenia) Wnioskodawca opodatkowuje w Polsce.

W konsekwencji występując w imieniu polskich firm przed niemieckimi sądami Wnioskodawca wystawia faktury ze swojej niemieckiej działalności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy polscy klienci Wnioskodawcy, którym ten wystawia faktury ze swojej niemieckiej działalności (bo dane świadczenia są w większym stopniu związane z jego niemiecką placówką) są zobowiązani do odprowadzenia podatku u źródła od zafakturowanych kwot zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Jeżeli tak, czy Wnioskodawca może uniknąć odprowadzania podatku u źródła w tych przypadkach przez przedłożenie certyfikatu o rezydencji (art. 29 ust. 2) względnie zaświadczenia o istnieniu zagranicznego zakładu (art. 29 ust. 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 29 ust. 1 znajduje zastosowanie do przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a. W art. 3 ust. 2a jest natomiast mowa, o osobach niemających zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca mieszka w Polsce, art. 29 ust. 1 nie znajduje dlatego w jego przypadku zastosowania. Inne podstawy prawne do pobieranie podatku u źródła nie istnieją. Polscy klienci Wnioskodawcy, którym ten wystawia faktury ze swojej niemieckiej działalności, nie są zobowiązani do odprowadzania za niego podatku u źródła.

Wnioskodawca nie musi w tym celu przedkładać żadnych certyfikatów, czy zaświadczeń niemieckich organów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do pytania nr 1,

* bezprzedmiotowe - w odniesieniu do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei w myśl art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca mieszka na stałe w Polsce z żoną i dzieckiem. Zainteresowany prowadzi w Polsce działalność gospodarczą w zakresie doradztwa prawnego i tłumaczeń. Równocześnie Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata w Niemczech. Wnioskodawca jest wpisany na listę adwokatów w Niemczech.

Zarówno polska jak i niemiecka siedziba firmy posiada pełne zaplecze techniczne konieczne do wykonywania danej działalności (biurko, szafki na dokumenty, skrzynka pocztowa, komputer, dostęp do Internetu, telefon). Dochody z obydwu działalności Wnioskodawca opodatkowuje w Polsce lub w Niemczech, w zależności od tego, której placówce należy przypisać dany dochód.

Występując w imieniu polskich firm przed niemieckimi sądami Wnioskodawca wystawia faktury ze swojej niemieckiej działalności.

W myśl art. 7 ust. 1 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W związku z powyższym, istotnie, jak wskazał Wnioskodawca, dochody z obydwu działalności podlegają opodatkowaniu w Polsce lub w Niemczech, w zależności od tego, której placówce należy przypisać dany dochód.

Jednocześnie należy podkreślić, że w odniesieniu do Wnioskodawcy nie ma zastosowania art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:

1.

z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;

2.

z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;

3.

z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;

4.

uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;

5.

z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 29 ust. 2 ww. ustawy).

Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 3 ww. ustawy, przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przychody, o których mowa w ust. 1, są uzyskane przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, pod warunkiem że podatnik posiada zaświadczenie o istnieniu zagranicznego zakładu, wydane przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ma on miejsce zamieszkania, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Powyższe przepisy regulują zatem sposób opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, czyli przez osoby niemające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (ograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast Wnioskodawca mieszka na stałe w Polsce.

W konsekwencji polscy klienci Wnioskodawcy, którym ten wystawia faktury ze swojej niemieckiej działalności (bo dane świadczenia są w większym stopniu związane z jego niemiecką placówką) nie występują w odniesieniu do Zainteresowanego w roli płatnika zobowiązanego do odprowadzenia podatku zgodnie z art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl