ILPB2/4511-1-767/15-2/TR - Ustalenie skutków podatkowych otrzymania zwrotu wkładu mieszkaniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-767/15-2/TR Ustalenie skutków podatkowych otrzymania zwrotu wkładu mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, zastępowanej przez pełnomocnika - radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2015 r. (data wpływu 19 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu wkładu mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu wkładu mieszkaniowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1979 r. do 2010 r. Wnioskodawczyni pozostawała w związku małżeńskim. W 1983 r. ówczesny małżonek Zainteresowanej dostał przydział lokalu mieszkalnego. W lipcu 2012 r. wszczęte zostało postępowanie egzekucyjne o egzekucję świadczeń niepieniężnych - eksmisji z ww. lokalu ówczesnego małżonka Wnioskodawczyni, Wnioskodawczyni oraz jeszcze jednej osoby. Postępowanie zostało zakończone eksmisją 27 maja 2013 r.

Spółdzielnia mieszkaniowa określiła wartość rynkową lokalu na 183 024,00 zł; po potrąceniu należności wobec spółdzielni do wypłaty pozostało 72 819,48 zł.

W dniu 31 października 2013 r. odnaleziono zwłoki byłego męża Zainteresowanej. W lipcu 2014 r., po odebraniu od Wnioskodawczyni oświadczenia o pozostawaniu w trakcie trwania małżeństwa we wspólności majątkowej z mężem, wypłacono na jej rzecz kwotę 36 529,04 zł.

Na początku 2015 r. Zainteresowana dostała PIT-8C od spółdzielni mieszkaniowej. Jako przychód wskazano kwotę 91 510,33 zł. Od tej wysokości przychodu Wnioskodawczyni musi zapłacić podatek w wysokości 18 968 zł.

W związku z powyższym Zainteresowana napisała do spółdzielni mieszkaniowej wniosek o wyjaśnienie tak wskazanej kwoty przychodu. W odpowiedzi spółdzielnia wskazała, że w informacji PIT-8C wykazano podlegającą opodatkowaniu nadwyżkę pomiędzy faktycznie uzyskanym przychodem odpowiadającym wartości rynkowej lokalu a wysokością uprzednio wniesionego wkładu, tj. kwotę 183 020, 65 zł (183 024 zł - 3,35 zł) proporcjonalnie do wysokości udziału spadkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy spółdzielnia mieszkaniowa prawidłowo określiła przychód Zainteresowanej w PIT-8C.

2. Czy przychód Zainteresowanej nie powinien wynosić 36 529,04 zł.

Zdaniem Wnioskodawczyni, spółdzielnia mieszkaniowa źle określiła przychód jako połowę z różnicy między wartością rynkową lokalu a wysokością uprzednio wniesionego wkładu, podczas gdy w istocie Zainteresowana otrzymała zaledwie kwotę 36 529,04 zł i to ona stanowi wysokość jej przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jej przepisów nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2015 r. poz. 86, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Przedmiot spadku - stosownie do art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.) - stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Natomiast na mocy art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego, do spadku nie należą prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Wśród praw majątkowych można wyróżnić: prawa rzeczowe (prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone), wierzytelności, czyli prawa wierzyciela do żądania od dłużnika pewnego zachowania się, prawa na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym (ich przedmiotem są dobra niematerialne, np. utwory, wynalazki), prawa rodzinne o charakterze majątkowym (np. prawo do świadczeń alimentacyjnych), prawo do spadku.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w lipcu 2012 r. wszczęte zostało postępowanie egzekucyjne o egzekucję świadczeń niepieniężnych - eksmisji z lokalu mieszkalnego ówczesnego małżonka Wnioskodawczyni, Wnioskodawczyni oraz jeszcze jednej osoby. Postępowanie zostało zakończone eksmisją 27 maja 2013 r. Na początku 2015 r. Zainteresowana dostała PIT-8C od spółdzielni mieszkaniowej. Jako przychód wskazano kwotę 91 510,33 zł. Spółdzielnia wskazała, że w informacji PIT-8C wykazano podlegającą opodatkowaniu nadwyżkę pomiędzy faktycznie uzyskanym przychodem odpowiadającym wartości rynkowej lokalu a wysokością uprzednio wniesionego wkładu, tj. kwotę 183 020, 65 zł (183 024 zł - 3,35 zł) proporcjonalnie do wysokości udziału spadkowego.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222, z późn. zm.), spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji. Dziedziczeniu podlega natomiast wkład mieszkaniowy, co wynika z art. 14 ww. ustawy.

Oznacza to, że nabycie w drodze spadku wkładu mieszkaniowego związanego ze spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W konsekwencji, należy stwierdzić że na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego do zwrotu Zainteresowanej (spadkobierczyni) kwoty wkładu mieszkaniowego nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w tym przepisów dotyczących powstania przychodu oraz obowiązków płatnika - w związku z wypełnieniem dyspozycji art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, z rzeczonego tytułu Wnioskodawczyni nie osiągnęła przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanej oparte na niewłaściwej ocenie prawnej zaistniałego stanu faktycznego - pomimo korzystnego pod względem ekonomicznym rozstrzygnięcia - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo informuje się również, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Zainteresowaną i stanowiskiem Zainteresowanej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl