ILPB2/4511-1-71/16-3/WM - PIT w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-71/16-3/WM PIT w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2016 r. (data wpływu 19 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie aktu notarialnego z 30 listopada 2015 r., za kwotę 224 000 zł została zbyta nieruchomość. Wnioskodawca był współwłaścicielem tej nieruchomości w 1/2 części. Natomiast w jej 1/2 części była siostra Zainteresowanego.

Współwłaścicielami przedmiotowej nieruchomości zostali na podstawie dwóch postanowień sądu dotyczących postępowania spadkowego:

a.

na podstawie postanowienia sądu z 31 marca 2005 r. współwłaścicielami nieruchomości po zmarłym 10 kwietnia 1995 r. bracie Zainteresowanego zostali rodzice zmarłego - po 1/4 części oraz siostra i brat, (tzn. Wnioskodawca również w 1/4 części);

b.

na podstawie postanowienia sądu z 15 czerwca 2015 r. spadek, tj. 1/4 części nieruchomości po zmarłej18 lipca 2010 r. matce pierwotnego właściciela nabył mąż zmarłej oraz jej córka i syn, tzn. Zainteresowany - każde po 1/3 części spadku;

c.

na podstawie postanowienia sądu z 15 czerwca 2015 r. spadek (tekst jedn.: 1/4 plus 1/3 z 1/4 części nieruchomości) po zmarłym 13 lutego 2015 r. ojcu pierwotnego właściciela nabyli córka i syn (tzn. Wnioskodawca) zmarłego - oboje po 1/2 części spadku.

W dniu 7 grudnia 2015 r. ze środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości Zainteresowany spłacił kredyt w (...). Umowa konsolidacyjnego kredytu gotówkowego zawarta 27 lutego 2014 r. konsolidowała wcześniejsze kredyty gotówkowe. Z treści umów kredytowych wynika, że były to kredyty na cele konsumpcyjne. Z powyższych kredytów Wnioskodawca finansował prace remontowo-budowlane budynku mieszkalnego, którego jest właścicielem. Nieruchomość ta posiada KW Nr (...) prowadzoną przez Sąd Rejonowy. Zainteresowany posiada faktury dokumentujące ww. prace.

Ze środków pochodzących ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca zamierza kontynuować prace remontowo-budowlane budynku mieszkalnego. Wśród tych prac Zainteresowany zamierza dokończyć przedsięwzięcie "budowa instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki".

W zakres tego przedsięwzięcia wchodzą:

* montaż filtrów na rurach spustowych rynien,

* budowa betonowej, dwukomorowej studni przepompowo-filtracyjnej (na terenie posesji, poza budynkiem mieszkalnym),

* remont i modernizacja betonowego zbiornika na wodę (na terenie posesji, poza budynkiem mieszkalnym),

* przyłącza kanalizacyjne wiążące ww. elementy instalacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jaka jest kwotowo podstawa opodatkowania Wnioskodawcy PIT-39, dotyczącym sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

2. Czy od podstawy opodatkowania Zainteresowany może odliczyć kwoty na te wydatki określone ustawą jako wydatki na cele mieszkaniowe, na które Wnioskodawca posiada faktury VAT i które były finansowane z kredytów wskazanych we wniosku.

3. Czy od podstawy opodatkowania Wnioskodawca może odliczyć wydatki na budowę instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 2 i 3. W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 zostało wydane w dniu 9 marca 2016 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB2/4511-1-71/16-4/WM.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 1 - podstawą opodatkowania do zeznania PIT-39 jest kwota 56 000 zł. Zainteresowany uważa, że wynika to wprost z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opisanego stanu faktycznego.

W zakresie pytania drugiego Zainteresowany uważa, że udokumentowane fakturami wydatki określone ustawą jako wydatki na cele mieszkaniowe finansowane z kredytów wskazanych we wniosku można odliczyć od podstawy opodatkowania w PIT-39. W dostępnych na rynku umowach kredytowych nie precyzuje się celu wykorzystania gotówki, określając ogólnie ten cel jako konsumpcyjny. Cel konsumpcyjny nie wyklucza, że środki z tych kredytów mogą być przeznaczone na wydatki opisane ustawą jako wydatki na cele mieszkaniowe. Dla ustalenia, czy wydatki były istotnie wydatkami na cele mieszkaniowe (opisane ustawą) to znaczenie ma treść faktur VAT, a nie enigmatyczna treść umów na kredyty konsumpcyjne.

W odniesieniu do pytania nr 3 - całość wydatków na budowę instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki niezależnie od jej usytuowania na posesji należy zakwalifikować jako wydatki na cele mieszkaniowe opisane ustawą. Gdyby zamierzony cel pozyskania i odprowadzenia deszczówki realizować poprzez przyłącze do kolektora osiedlowego, to wydatki na realizacje takiego przedsięwzięcia byłyby w całości odliczone od podstawy opodatkowania w PIT-39. Zainteresowany uważa, że byłoby nielogiczne, nieracjonalne i dyskryminujące traktować rozwiązanie techniczne zastosowane przez Wnioskodawcę inaczej niż to ma miejsce w przypadku przyłączy do kolektorów osiedlowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121), spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy.

Wnioskodawca przedmiotową nieruchomość nabył w trzech datach: 1995 r., 2010 r. i w 2015 r.

Zatem sprzedaż nieruchomości w 2015 r. w części nabytej w 1995 r., nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem upłynął wskazany w tym przepisie pięcioletni termin. Tym samym zbycie to nie powoduje obowiązku uiszczenia podatku dochodowego.

Natomiast sprzedaż nieruchomości 30 listopada 2015 r. w częściach nabytych w latach: 2010, 2015 w drodze spadku, z uwagi na to, że została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Natomiast w myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z kolei na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W świetle art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy - za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Należy również wskazać, że przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Tut. Organ pragnie podkreślić, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym, wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie - uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy jest fakt wydatkowania nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe.

Z kolei w myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

Stosownie do art. 21 ust. 29 ustawy w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że pieniądze uzyskane ze sprzedaży części nieruchomości nabytej w latach: 2010, 2015 w drodze spadku Wnioskodawca wydatkował na spłatę kredytu w banku - przy czym umowa konsolidacyjnego kredytu gotówkowego zawarta 27 lutego 2014 r. konsolidowała wcześniejsze kredyty gotówkowe (konsumpcyjne), z których Wnioskodawca finansował prace remontowo-budowlane budynku mieszkalnego, którego jest właścicielem. Zainteresowany posiada faktury dokumentujące ww. prace.

Ponadto ze środków pochodzących ze sprzedaży owej nieruchomości Wnioskodawca zamierza kontynuować prace remontowo-budowlane budynku mieszkalnego. Wśród tych prac Zainteresowany zamierza dokończyć przedsięwzięcie "budowę instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki".

W rozpatrywanej sprawie rozstrzygnięcia merytorycznego wymagają dwie kwestie, czy przeznaczenie środków ze sprzedaży części nieruchomości nabytych w spadku uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1, 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy wydatkuje te środki na:

* na spłatę kredytu konsolidującego wcześniej zaciągnięte kredyty gotówkowe, z których Wnioskodawca finansował prace remontowo-budowlane własnego budynku mieszkalnego,

* dokończenie przedsięwzięcia stanowiącego budowę instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki w ramach prac remontowo-budowlanych budynku mieszkalnego.

Podkreślić należy, że cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na własne cele mieszkaniowe podatnika wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie - uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na własne cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy jasno wynika, że kredyt, na spłatę którego zostanie przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości musi być kredytem zaciągniętym na własne cele mieszkaniowe, które zostały wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem ustawodawcy było bowiem premiowanie zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych przez podatnika. Spłacony kredyt (pożyczka) nie ma być jakimkolwiek kredytem (pożyczką), lecz musi spełniać ściśle określone ustawą wymagania. Musi to być bowiem kredyt (pożyczka) - co wynika literalnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy - zaciągnięty przez podatnika na cele określone w pkt 1. Nie chodzi zatem tylko o sposób wydatkowania kredytu (pożyczki), podstawową kwestią jest, aby z umowy kredytowej wynikało na jaki cel został on zaciągnięty. Przepis wyraźnie bowiem mówi, że kredyt (pożyczka) mają być zaciągnięte na cele określone w pkt 1, a więc na cele mieszkaniowe. Jeśli z umowy kredytu nie wynika na jaki cel został on zaciągnięty lub podany jest inny cel, to nie ma spełnionego podstawowego warunku aby skorzystać ze zwolnienia.

Jak sam Zainteresowany wskazał we wniosku, że dokonał spłaty konsolidacyjnego kredytu gotówkowego, który skupił w sobie kredyty gotówkowe (konsumpcyjne). Tym samym dochód ze sprzedaży nieruchomości przeznaczony na spłatę konsolidacyjnego kredytu gotówkowego zawierającego wcześniejsze kredyty gotówkowego (konsumpcyjne) nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei przechodząc dalej do ustalenia, czy planowane przez Wnioskodawcę wydatki z tytułu budowy instalacji deszczownianej w ramach prac remontowo-budowlanych budynku mieszkalnego mogłyby zostać uznane za cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remont, to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.).

W świetle przepisu art. 3 pkt 8 ww. ustawy - Prawo budowlane - poprzez "remont" należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Za "remont" uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji).

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: "za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji."

Planowane przez Wnioskodawcę wydatki z tytułu budowy instalacji deszczownianej w ramach prac remontowo-budowlanych budynku mieszkalnego nie mogą zostać uznane za cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy. Wydatki te stanowią bowiem koszty nowo powstałej inwestycji niemieszczącej się w bryle budynku mieszkalnego. Jest to samodzielna budowa w obrębie posesji ale nie budynku. Ponadto ww. inwestycję nie można zaliczyć do robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, ponieważ jak wyżej wskazano jest to nowa inwestycja, do której nie może mieć zastosowania bieżąca konserwacja na co wskazuje NSA w orzeczeniu z 4 marca 1998 r.

Wobec powyższego wydatku, który Zainteresowany planuje ponieść na remont budynku mieszkalnego w postaci budowy instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki, w żaden sposób nie można uznać za wydatek na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te nie mieszczą się w dyspozycji tegoż przepisu.

Zatem, dochód jaki Wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży przedmiotowych części nieruchomości podlegał będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości w 2015 r. w częściach nabytych w 2010 r. i w 2015 r. w drodze spadku, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie upłynął wskazany w tym przepisie pięcioletni termin. Tym samym zbycie to powoduje obowiązek uiszczenia podatku dochodowego.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz zaistniały stan faktyczny od podstawy opodatkowania Zainteresowany nie może odliczyć:

* wydatków na spłatę kredytu konsolidującego wcześniej zaciągnięte kredyty gotówkowe, z których ponosił koszty prac remontowo-budowlanych potwierdzonych fakturami VAT,

* planowanych kosztów budowy instalacji pozyskania i wykorzystania deszczówki, w ramach prac remontowo-budowlanych budynku mieszkalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl