ILPB2/436-99/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-99/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

1.

podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej,

2.

podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

* ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych,

* momentu rozpoczęcia amortyzacji znaków towarowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,

3.

podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący osobą prawną (dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów odzieżowych i przemysłowych codziennego użytku w sklepach dyskontowych. W związku z uwarunkowaniami biznesowymi Spółka planuje przeniesienie działalności marketingowej prowadzonej obecnie przez Spółkę do odrębnego podmiotu. W tym celu Spółka planuje zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzić działalność marketingową (dalej: Spółka Marketingowa).

Do Spółki Marketingowej Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci, wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki, działu marketingu (dalej: Dział Marketingu) niestanowiącego oddziału lub innej jednostki samobilansującej.

Dział Marketingu odpowiedzialny jest za zadania z zakresu public relations (PR), brand marketingu, promocji i trade marketingu. W szczególności do zadań Działu Marketingu z zakresu PR i brand marketingu należą:

* zarządzanie marką sieci, kształtowanie wizerunku marki, komunikacja marketingowa, planowanie i realizowanie kampanii reklamowych i PR - owych, współpraca z agencjami reklamowymi i PR,

* przygotowywanie założeń strategicznych działań reklamowych i PR,

* przygotowywanie materiałów do reklam publikacji,

* monitorowanie mediów,

* przygotowywanie materiałów prasowych dla dziennikarzy,

* organizowanie akcji reklamowych i promocyjnych w związku z otwarciem nowych sklepów,

* przygotowywania i koOrdynacja akcji promocyjnych dla sklepów z sieci,

* udział w przygotowywaniu założeń do badań marketingowych i ankiet, weryfikacja raportów badań marketingowych, przygotowanie oraz zakup raportów rynkowych i danych z rynku,

* przygotowywanie i prowadzenie prezentacji firmowych, szkoleń wewnętrznych oraz konferencji firmowych,

* praca w redakcji gazety firmowej oraz przygotowywania biuletynu,

* współpraca przy projekcie i zarządzanie treścią strony www. współpraca z firmami IT oraz agencjami multimedialnymi,

* opracowywanie projektów dotyczących obszarów komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej dla sklepów sieci,

* wsparcie dla obszarów trede marketingu, reklamy wizualnej, HR, zakupów - w związku z pracami projektowymi, wizerunkowymi, marketingowymi itp.,

* projektowanie etykiet i opakowań - współpraca z grafikami i dziełem zakupów w tym zakresie, spotkania szkoleniowe, wsparcie przy kwestiach problemowych i akceptacje,

* rejestracja marek własnych - kontakty z kancelarią prawną, aktualizacja listy chronionych znaków,

* przygotowywanie materiałów marketingowych i informacyjno - promocyjnych dla sklepów,

* zamawianie gadżetów firmowych (kalendarzy, smyczy itp.),

* prace w ramach uzgodnionych projektów marketingowych.

Z kolei zadania Działu Marketingu w zakresie promocji i trade marketingu, obejmują:

* opracowywanie rocznego szczegółowego kalendarza i planu promocji dla wsparcia sprzedaży w sklepach sieci oraz przygotowywanie i koordynacje realizacji tych promocji,

* przygotowywanie innych projektów wspierających sprzedaż (np. projekty operacyjne, akcje świąteczne, eventy),

* bieżące przygotowywanie i dystrybucję materiałów dla wsparcia merchandisingu sklepów i standardowych działań operacyjnych (np. oznaczenia cenowe, plakaty itp.),

* szkolenia nowych kierowników sklepów / kierowników rejonów z zakresu działań marketingowych w sklepach sieci - opracowywanie materiałów, przygotowanie i prowadzenie szkoleń,

* bieżącą kontrolę i rozliczenia kosztów prowadzonych działań.

Za realizację wyżej wymienionych zadań odpowiedzialni są pracownicy zatrudnieni w Dziale Marketingu. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Marketingu zostaną przeniesieni do Spółki Marketingowej na mocy art. 23 #185; Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Do Działu Marketingu przyporządkowane są również określone środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, w tym sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, licencje na oprogramowanie komputerowe, znaki towarowe, prawa autorskie do zleconych opracowań, materiałów szkoleniowych, filmów reklamowych, innych form prezentacji i reklamy itp. Niektóre środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym znaki towarowe Spółki) nie zostały dotychczas ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż znaki towarowe Spółki są Jej własnością, zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, a Spółka jest w posiadaniu świadectw ochronnych dotyczących przedmiotowych znaków.

Powyższe składniki majątkowe zostaną wniesione do Spółki Marketingowej w ramach aportu Działu Marketingu. Dział Marketingu zarządza dodatkowo innymi składnikami majątkowymi należącymi do Spółki, które nie będą wniesione do Spółki Marketingowej (np. postery promocyjno - reklamowe, czy plakaty stanowiące wyposażenie sklepów).

Działalność Działu Marketingu jest finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu opracowywanego dla Działu Marketingu. Budżet przygotowywany jest w oparciu o przewidywane wydatki związane z ww. zadaniami Działu Marketingu w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe. Wykorzystanie budżetu jest raportowane po zakończeniu miesiąca (co miesiąc sporządzane są zestawienia kosztów rzeczywiście poniesionych przez Dział Marketingu w podziale na koszty związane z określonymi zadaniami).

Do Działu Marketingu przyporządkować można również poszczególne zobowiązania handlowe wobec kontrahentów, którym pracownicy Działu Marketingowego zlecają określone prace wspierające działalność promocyjno - marketingową Spółki. Zobowiązania te zostaną przeniesione do Spółki Marketingowej jako bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Działu Marketingu.

Wartość Działu Marketingu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej aportem, określona zostanie w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, przy czym Spółka spodziewa się, iż wycena ta wykaże tzw. dodatnią wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy Spółka Marketingowa będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy spółki związanej z wniesieniem do niej przez Spółkę, w zamian za udziały Spółki Marketingowej, wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu (jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, że wniesienie wkładu nastąpi po dniu 22 kwietnia 2010 r., tj. po dniu wejścia w życie odpowiednich zmian w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Spółka planuje wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu do Spółki Marketingowej po dniu 22 kwietnia 2010 r., tj. po dniu wejścia w życie zmian w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm., dalej: ustawie o p.c.c.), w sprawie znajdzie zastosowanie znowelizowany art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o p.c.c. w brzmieniu uwzględniającym zmiany wprowadzane do ustawy o p.c.c. na mocy ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 44, poz. 251, zmiany te wchodzą w życie dnia 22 kwietnia 2010 r.), nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych umowy spółki lub ich zmiany związane z wniesieniem do Spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje, przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Mając na uwadze argumenty przedstawione poniżej, w opisanym stanie faktycznym przedmiotem aportu będzie Dział Marketingu stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o p.c.c.

Po pierwsze, w przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotem aportu do Spółki Marketingowej jest, zdaniem Spółki, zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa, zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmuje organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji uznać należy, że aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

* istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko to znajduje swe potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2009 r. (sygn. IPPP1-443-36/09-2/AK), z dnia 2 kwietnia 2009 r., (sygn. IPPB5/423-9/09-2/MB), z dnia 19 lutego 2009 r. (sygn. IPPP1-443-2207/08-5/MP), czy z dnia 19 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-1271/08-2/MB).

W opinii Spółki, następujące okoliczności jednoznacznie wskazują, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

1.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Na Dział Marketingu składa się opisany w stanie faktycznym zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań marketingowych, tj. m.in. sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, licencje na oprogramowanie komputerowe, znaki towarowe oraz prawa autorskie do zleconych opracowań, materiałów szkoleniowych, filmów reklamowych, innych form prezentacji i reklamy itp. Zdaniem Spółki, Dział Marketingu nie jest tylko sumą poszczególnych składników, lecz swoistym zorganizowanym zespołem tych składników powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie, pełniących szczególną rolę w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa - tj. w zakresie realizacji zadań marketingowych.

Spółka podkreśla także, że Dział Marketingu jest organizacyjnie wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Spółki. Wewnętrzny schemat organizacyjny Spółki zakłada bowiem istnienie Działu Marketingu jako niezależnego względem innych działów takich jak np.: dział zakupów, dział logistyki i planowania, dział sprzedaży i dział ekspansji i inwestycji.

2.

Wyodrębnienie finansowe.Zdaniem Spółki, Dział Marketingu może być uznany za wyodrębniony finansowo z uwagi na fakt, iż działa on w oparciu o zaplanowany i wydzielony odrębnie budżet. Budżet ten przygotowywany jest w oparciu o przewidywane wydatki związane z poszczególnymi zadaniami Działu Marketingu w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe.

Dodatkowo, co miesiąc sporządzane są zestawienia kosztów rzeczywiście poniesionych przez Dział Marketingu w podziale na koszty związane z określonymi zadaniami. Ponadto, sporządzane są zestawienia aktualnych zobowiązań Spółki wobec zewnętrznych kontrahentów wykonujących zadania z zakresu działalności promocyjno - marketingowej zlecane przez Dział Marketingu i związane z jego funkcjonowaniem w Spółce.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że prowadzona przez Spółkę ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwia przyporządkowanie aktywów i pasywów do Działu Marketingu. Możliwe jest zatem oddzielenie finansów całego przedsiębiorstwa Spółki od finansów Jego zorganizowanej części (Działu Marketingu). W efekcie, w przypadku planowanego aportu, majątek Działu Marketingu będzie można łatwo przenieść do ksiąg rachunkowych Spółki Marketingowej.

Warto wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wytycznych odnośnie wyodrębnienia finansowego, jednakże ani prowadzenie osobnych ksiąg rachunkowych, ani sporządzanie bilansów (czyli zakwalifikowanie do kategorii "samobilansującego się oddziału") nie jest wymienione wśród warunków niezbędnych do tego, by dany zespół składników i zobowiązań mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

3.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Zdaniem Spółki, z funkcjonalnego punktu widzenia, Dział Marketingu jest w stanie przejąć swe dotychczasowe zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Dział Marketingu posiada bowiem potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy, świadczący usługi na rzecz innych podmiotów na zasadzie analogicznej do wyspecjalizowanej agencji reklamowej. Składniki majątkowe wchodzące w skład Działu Marketingu umożliwią Spółce Marketingowej podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług marketingowych. Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną, wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa jest fakt, iż do Działu Marketingu przydzielona została wyspecjalizowana grupa pracowników. Ich celem jest prowadzenie działań mających na celu wypełnianie zadań, przyporządkowanych do Działu Marketingu, opisanych w stanie faktycznym powyżej. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Marketingu zostaną przeniesieni do Sp. z o.o. na mocy art. 23 #185; Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

W opinii Spółki, Dział Marketingu jest wystarczający dla samodzielnego i sprawnego działania Spółki Marketingowej. Fakt ten potwierdza prawidłowość jego zakwalifikowania do kategorii zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Spółki, Dział Marketingu jest wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników, przeznaczonych do realizacji określonych zadań marketingowych, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania na zasadzie usługowej. W efekcie, należy przyjąć, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po drugie, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej (...) objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z wniesieniem aportu w postaci Działu Marketingowego do Spółki Marketingowej, po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie stwierdza, iż przychód podatkowy w postaci nominalnej wartości udziałów w spółce kapitałowej powstaje na moment wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego aportu w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Oznacza to, iż przychód podatkowy w postaci nominalnej wartości udziałów otrzymanych na moment wniesienia wkładu niepieniężnego powstaje, gdy przedmiotem aportu są m.in. poszczególne środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Jak już wyżej wskazano, w omawianym stanie faktycznym przedmiot wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Powyższa argumentacja znajduje logiczne uzasadnienie w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnoszących się do strony kosztowej. W art. 15 ust. 1j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca definiuje sposób kalkulacji kosztów uzyskania przychodów dla spółki wnoszącej wkład niepieniężny, na moment dokonania tej czynności w przypadku, gdy wkład niepieniężny przyjmuje inną formę niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jednocześnie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest analogicznych regulacji odnoszących się do sytuacji, w której przedmiotem wkładu jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Tym samym, jednoznaczny wydaje się wniosek, iż w takim przypadku, na moment dokonania transakcji wniesienia aportu do spółki kapitałowej, nie ustala się kosztów uzyskania przychodu, gdyż przychód podatkowy także nie jest kalkulowany. Moment, w którym przychód i koszt jest ustalany po stronie spółki wnoszącej aport w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do innej spółki kapitałowej, przypada dopiero w momencie odpłatnego zbycia albo umorzenia udziałów (akcji) tej spółki kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci (tekst jedn. w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części).

Wskazane przez Spółkę stanowisko, zgodnie z którym wniesienie do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powinno skutkować rozpoznaniem przychodu do opodatkowania po stronie spółki wnoszącej aport, zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe w imieniu Ministra Finansów, tj. m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2010 r. sygn. IPPB3/423-794/09-2/MS, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "czynność wniesienia aportu w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zamian za który Spółka wydaje swoje udziały, będzie neutralna podatkowo na dzień wniesienia aportu.",

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r. sygn. IPPB5/423-482/09-4/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "Biorąc zatem pod uwagę, że każda z Galerii będących przedmiotem wkładu do odrębnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia definicję ZCP zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość udziałów otrzymanych przez Spółkę od poszczególnych spółek nabywających Galerię - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych a contrario - nie będzie stanowiła przychodu do opodatkowania G.", podobne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r. sygn. IPPB5/423-483/09-4/MB;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r. sygn. IPPB5/423-436/09-2/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym " (...) należy uznać, że przychodu nie stanowi wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, w opinii Spółki, ponieważ Jednostka będąca przedmiotem wkładu niepieniężnego stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym w punkcie 1 niniejszego wniosku), to w konsekwencji wartość udziałów objętych przez Spółkę w Nowej Spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci Jednostki nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu do opodatkowania.",

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2009 r. sygn. ILPB3/423-289/09-3/EK, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "wniesienie aportu w postaci Oddziału Wnioskodawcy - zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo utworzonej Spółki z o.o. nie będzie powodowało, mocą art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powstania obowiązku podatkowego z ww. tytułu po stronie Wnioskodawcy.",

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 maja 2009 r. sygn. ITPB3/423-98b/09/AM, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej aportem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w zamian za udziały (akcje) w tej spółce, na dzień dokonania transakcji, dla spółki wnoszącej aport nie powstaje przychód w wysokości nominalnej wartości otrzymanych udziałów w kapitale zakładowym, ani w żadnej innej wysokości.", analogiczne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 maja 2009 r. sygn. IBPBI/2/423-535/09/MO.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że Spółka Marketingowa nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy spółki związanej z wniesieniem przez Spółkę, w zamian za udziały Spółki Marketingowej, wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu (przy założeniu, że wniesienie wkładu nastąpi po dniu 22 kwietnia 2010 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki kapitałowej stanowi wartość kapitału zakładowego. Natomiast stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Jednakże w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a.

łączeniem spółek kapitałowych,

b.

przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c.

wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

* przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

* udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka planuje zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i wnieść do niej, w zamian za udziały, aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (wyodrębniony Dział Marketingu).

W przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym zakresie należy zatem posłużyć się właściwymi przepisami prawa zawartymi w odrębnych ustawach. Definicję "przedsiębiorstwa" zawiera przepis art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

* koncesje, licencje i zezwolenia;

* patenty i inne prawa własności przemysłowej;

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

* tajemnice przedsiębiorstwa;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 55 #178; Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W związku z powyższym wyjaśnia się, iż z treści przepisu art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje zarówno przedsiębiorstwa spółki kapitałowej, jak i zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów, wniesienie przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje jest zatem wprost określone jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem przedmiotem aportu do nowoutworzonej Spółki kapitałowej - w zamian za jej udziały - będzie istotnie zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki - Wnioskodawcy (w świetle uregulowań Kodeksu cywilnego), to czynność opisana we wniosku będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu w dniu 12 lipca 2010 r. wydano interpretację indywidualną nr ILPP2/443-647/10-2/SJ.

Natomiast w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 3 sierpnia 2010 r. wydano interpretacje indywidualne w zakresie:

* przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nr ILPB3/423-402/10-2/GC,

* ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych nr ILPB3/423-402/10-3/GC,

* momentu rozpoczęcia amortyzacji znaków towarowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nr ILPB3/423-402/10-4/GC.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl