ILPB2/436-91/08-2/AJ - Zwolnienie z zapłaty PCC przy nabyciu gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-91/08-2/AJ Zwolnienie z zapłaty PCC przy nabyciu gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu 4 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1.

Nabywane gospodarstwo rolne przez małżonków o kwalifikacjach rolniczych (ukończona Akademia Rolnicza przez obojga małżonków). W chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwie rolne.

2.

Nabywcami są: żona Wnioskodawcy posiadająca areał grunty rolne o pow. 8 ha, za który opłaca podatek rolny. Zainteresowany - właściciel areału poniżej 1 ha gruntu rolnego.

Wnioskodawca planuje nabyć gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 4,3978 ha składające się z:

1.

Nieruchomości rolnej zabudowanej o powierzchni 3,6864 ha - składającej się z działek: Nr ewid. (...).

2.

Nieruchomości rolnej niezabudowanej o powierzchni 0,7114 ha składającej się z działek: Nr ewid. (...).

Na przedmiotowych działkach stanowiących zwarty kompleks gospodarstwa rolnego znajduje się dworek o funkcji mieszkalnej, stajnia/obora o powierzchni 800 m2, chlew o powierzchni 150m2, dwa stawy, pastwiska, garaż i przybudówka z trzema mieszkaniami na pracowników rolnych. Nieruchomości opisanego wyżej gospodarstwa rolnego stanowią zwarty kompleks. Położone są w terenie wiejskim. Obciążone są podatkiem rolnym. W ciągu min. 5 lat od nabycia nieruchomości, Wnioskodawca nie planuje zmiany funkcji użytkowania opisanej powyżej nieruchomości. Nie zamierza On zbyć tej nieruchomości w tym czasie, ani też przeznaczyć jej na pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zainteresowany posiada kwalifikacje rolnicze - ukończył Akademię Rolniczą na Wydziale Rolnym, a małżonka Wnioskodawcy pozostająca z Nim we wspólnocie majątkowej ukończyła Wydział Zootechniczny Akademii Rolniczej. Jest Ona właścicielką ok. 8 ha GO w sąsiedniej gminie. Powyższe otrzymała w darowiźnie od rodziców bez działki siedliskowej i jakichkolwiek zabudowań.

W związku z powyższym, Zainteresowany uznał, że w takiej sytuacji przy zakupie opisanej powyżej zabudowanej nieruchomości rolnej z majątku wspólnego może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

Aby nie narazić się na konsekwencje związane z błędną interpretacją ustawy, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, czy notariusz w trakcie spisywania notarialnego aktu kupna-sprzedaży powinien odstąpić od naliczania i pobierania podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji przy nabyciu gospodarstwa rolnego Wnioskodawca i Jego żona mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty od czynności cywilno-prawnej na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego małżonka pozostająca z Nim we wspólnocie majątkowej jest właścicielką ok. 8 ha GO w sąsiedniej gminie. Planowane - nabywane z małżeńskiego majątku wspólnego - gospodarstwo rolne składające się z nieruchomości rolnych zabudowanych o powierzchni 3,6864 ha oraz nieruchomości rolnej niezabudowanej o powierzchni 0,7114 ha nie znajdują się na obszarze miasta. Znajdują się na nich budynki mieszkalne i gospodarcze. Wobec powyższego, spełniony jest warunek zwolnienia opisanego na wstępie przeniesienia własności nieruchomości. Ponadto przepis ten zawiera trzy niezależne warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, a zatem wystarczy spełnienie jednego z nich, aby transakcja podlegała zwolnieniu z podatku czynności cywilnoprawnych. Nabywana nieruchomość jest gospodarstwem rolnym i jako nabywca Wnioskodawca posiada niezbędne kwalifikacje do prowadzenia działalności rolniczej. Istnieje zatem przesłanka, by transakcja ta korzystała ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:

"a) sprzedaży, (...)

pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy".

Tak sformułowany przepis upoważnia do wniosku, że dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:

*

przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź

*

przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź

*

przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Powyższe okoliczności wystąpią w chwili dokonania wskazanej czynności prawnej tzn. w momencie przeniesienia własności nieruchomości gruntowej na podstawie aktu notarialnego. Zainteresowany nadmienia, że sprzedający oświadczył przed notariuszem, że omawiana nieruchomość jest gospodarstwem rolnym i jako takie zamierza zbyć Wnioskodawcy w drodze aktu notarialnego.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyjaśnia pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, póz. 969 z późn. zm.).

Na podstawie art. 1 i 2 ust. 1 powyższej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Reasumując, Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem - prośbą o potwierdzenie, iż z tytułu nabycia opisanej powyżej nieruchomości rolnej - gospodarstwa rolnego jako osoba fizyczna może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

I tak, zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku m.in. przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Artykuł 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Na tle powyższego, należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomości rolne stanowiące zwarty kompleks gospodarstwa rolnego - o łącznej powierzchni 4,3978 ha. Nieruchomości te znajdują się na terenie wiejskim. Na przedmiotowych działkach znajduje się dworek o funkcji mieszkalnej, stajnia/obora, chlew, dwa stawy, pastwiska, garaż, przybudówka z 3 mieszkaniami dla pracowników rolnych. Przedmiotowe nieruchomości obciążone są podatkiem rolnym.

Reasumując, stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych został złożony przez Wnioskodawcę, tut. organ zauważa, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla żony Wnioskodawcy.

Żona Zainteresowanego chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl