ILPB2/436-78/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-78/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego - Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniach 4 i 18 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Spółką z o.o., umowę której przedmiotem będzie:

* nabycie przez Zainteresowanego istotnej części zapasów magazynowych Spółki z o.o., na które składają się surowce, półprodukty oraz produkty gotowe,

* nabycie przez Wnioskodawcę istotnej części środków trwałych oraz wyposażenia stanowiących własność Spółki z o.o.,

* wstąpienie przez Zainteresowanego w prawa i obowiązki z różnych umów zawartych przez Spółkę z o.o. w tym także z dotychczasowymi dostawcami towarów i usług,

* przejęcie przez Wnioskodawcę pracowników Spółki z o.o. na podstawie art. 23 1 Kodeksu pracy.

Po zawarciu tej umowy intencją Zainteresowanego jest kontynuowanie dostaw na rzecz dotychczasowego odbiorcy towarów od zbywcy:

* w oparciu o nową umowę dostawy zawartą z dotychczasowym odbiorcą towarów od zbywcy,

* w tym samym budynku, w którym zbywca wytwarzał produkty na rzecz dotychczasowego odbiorcy swoich towarów, na podstawie nowej umowy dzierżawy tego budynku zawartej z tym samy wydzierżawiającym,

* przy wykorzystaniu m.in. ww. składników majątkowych nabytych od zbywcy,

* przy wykorzystaniu pracowników (siły roboczej) przejętych od zbywcy na podstawie art. 23 1 Kodeksu pracy.

W uzupełnieniu wniosku nadesłanym w dniu 4 czerwca 2009 r. Zainteresowany wskazał, że zasadniczo nabywa całość majątku, który służył zbywcy do prowadzenia działalności produkcyjnej w nabywanym zakładzie. Natomiast odnośnie maszyn stanowiących część parku technologicznego zbywcy, które są przez niego używane na podstawie umów leasingu zawartych z towarzystwami leasingowymi - strony umowy postanowiły, iż:

* umowy te zostaną rozwiązane bezpośrednio przez strony tych umów,

* Wnioskodawca wszystkie maszyny będące przedmiotem umów leasingu nabędzie bezpośrednio od towarzystw leasingowych,

* maszyny te pozostaną na miejscu, tj. w zakładzie produkcyjnym i będą stanowiły integralną część (dotychczasowego) parku technologicznego. W oparciu o ten park technologiczny (maszyny) Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą.

Z kolei w piśmie z dnia 15 czerwca 2009 r. Zainteresowany wskazał, że po dokonaniu ponownej, wnikliwej analizy czynności prawnej, której jest stroną uważa, iż nabywa On przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego z pewnymi wyłączeniami (na mocy art. 55 2 Kodeksu cywilnego), które dotyczą niektórych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Wyłączenia te nie uniemożliwią realizowania zadań gospodarczych przez nabywane przez Niego przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność prawna, która ma być zawarta przez Wnioskodawcę ze Spółką z o.o. jest nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki z o.o., a w konsekwencji, czy należy przyjąć, że podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że Zainteresowany zamierza kontynuować działalność:

* na rzecz dotychczasowego odbiorcy towarów zbywcy,

* w oparciu co najmniej o ten sam park technologiczny (maszyny, wyposażenie) nabyty od zbywcy,

* przy wykorzystaniu pracowników zbywcy,

* przy wykorzystaniu zapasów magazynowych nabytych od zbywcy aż do chwili ich wyczerpania,

* w tym samym budynku, w którym dotychczas zbywca wytwarzał produkty,

* kontynuując wykonywanie umów z dostawcami usług i towarów, które nabywał zbywca.

W ocenie Wnioskodawcy nabywa on zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W konsekwencji oznacza to, że tego typu czynność prawna podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości rynkowej tej zorganizowanej części na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki, umowy darowizny - w części dotyczącej

* przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

* umowy dożywocia,

* umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat i dopłat,

* ustanowienie hipoteki,

* stanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

* umowy depozytu nieprawidłowego,

* umowy spółki,

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ww. ustawy zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

W przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji przedsiębiorstwa. W tym zakresie należy zatem posłużyć się właściwymi przepisami prawa zawartymi w odrębnych ustawach. Definicję "przedsiębiorstwa" zawiera przepis art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Na mocy tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

* koncesje, licencje i zezwolenia,

* patenty i inne prawa własności przemysłowej,

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

* tajemnice przedsiębiorstwa,

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 55 2 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Z treści art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5 ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym. Podstawę opodatkowania według art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. ustawy stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Stawka podatku, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wynosi od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym 2%,

b.

innych praw majątkowych 1%.

W przypadku opisanym w art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik dokonując czynności cywilnoprawnej, w wyniku której nastąpiło przeniesienie własności, nie wyodrębnił wartości rzeczy lub praw majątkowych, do których mają zastosowanie różne stawki - od łącznej wartości tych rzeczy lub praw majątkowych podatek pobiera się według stawki najwyższej.

Zauważyć jednak należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się zakresie przedmiotowym ustawy np. umowa sprzedaży jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Według definicji zawartej w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez "podatek od towarów i usług" rozumie się podatek nakładany ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Należy jednak zaznaczyć, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona, z wyjątkami wskazanymi w powyższym przepisie.

W związku z tym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa transakcja podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia przedmiotowej umowy podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku natomiast, gdy zawarta umowa nie będzie podlegała regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, tj. żadna ze stron zawartej umowy nie będzie z tytułu zawarcia umowy opodatkowana VAT albo zwolniona z VAT, wówczas umowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w dniu 10 lipca 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-632/09-4/AK, w którym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, że jeśli warunki wynikające z przepisu art. 551 i art. 552 Kodeksu cywilnego zostaną spełnione, to zamierzona czynność będzie nosiła znamiona zbycia przedsiębiorstwa, do której zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa. Tym samym, pozostaje ona poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (nie podlega opodatkowaniu) na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy opisane we wniosku zdarzenie przyszłe pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności przepisy art. 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określające wysokość stawki podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl