ILPB2/436-78/08-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-78/08-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko SPÓŁKI JAWNEJ, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o współpracy handlowej, Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie prowadzenia dystrybucji towarów handlowych. Za czynności związane z rozprowadzaniem towarów, pobieraniem należności za ww. towar, a także prowadzeniem urządzeń księgowych w tym kasy środków pieniężnych Zainteresowany obciąża kontrahenta określoną kwotą wynikającą z powyższej umowy.

Stosownie do § 5 umowy, środki pieniężne uzyskane z tytułu sprzedaży towarów kontrahenta przekazywane są tzw. wrzutką na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Na drugi dzień, nie później jednak niż w terminie dwóch dni od dnia wpłaty, środki te przekazywane są przelewem na rachunek bankowy kontrahenta.

Taki system przekazywania środków najpierw na rachunek Zainteresowanego, a następnie niezwłocznie przelewem na rachunek kontrahenta wymuszony został względami czysto technicznymi oraz bezpieczeństwa. Pracownik dokonujący wrzutki pieniędzy na rachunek bankowy wpłaca pieniądze z utargów dotyczących Wnioskodawcy oraz utargów firmy kontrahenta tylko raz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie środków pieniężnych pochodzących z utargów kontrahenta, który zlecił Wnioskodawcy dystrybucję jego towarów na swoje konto, a następnie przelew tych środków nie później niż w ciągu dwóch dni jest opodatkowane opłatą skarbową od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie środków pieniężnych pochodzących z utargów firmy, która zleciła Zainteresowanemu dystrybucję ich towarów handlowych na konto Wnioskodawcy (tak wynika z umowy partnerskiej), a następnie przekazanie ich niezwłocznie na konto zlecającego usługę nie później jednak niż w ciągu dwóch dni nie jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

1.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi od czynności

cywilnoprawnych podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

- umowy pożyczki,

- umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

- umowy dożywocia,

- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat i dopłat,

- ustanowienie hipoteki,

- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

- umowy depozytu nieprawidłowego,

- umowy spółki (akty założycielskie).

2.

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej,a w konsekwencji o jej podleganiu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Ponieważ ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera definicji poszczególnych czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu to należy stosować definicje zawarte w Kodeksie cywilnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z umową o współpracy handlowej Wnioskodawca pośredniczy w sprzedaży towarów swojego kontrahenta, w zamian za co otrzymuje określone w umowie wynagrodzenie. Środki pieniężne uzyskane z tytułu sprzedaży towarów wpłacane są najpierw na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a następnego dnia - nie później jednak niż w terminie dwóch dni od dnia wpłaty - przelewane na rachunek bankowy kontrahenta Zainteresowanego.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, że umowa zawarta przez Wnioskodawcę - w wyniku której środki pieniężne uzyskane z tytułu sprzedaży towarów wpłacane są najpierw na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a następnie przelewane na rachunek bankowy kontrahenta - nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a więc nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl