ILPB2/436-68/08-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-68/08-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia11lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) oraz pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy dotyczącej zarządzania płynnością środków gotówkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy dotyczącej zarządzania płynnością środków gotówkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Zamierza On zawrzeć z kontrahentem niemieckim wewnątrzgrupową umowę dotyczącą zarządzania płynnością środków gotówkowych.

Umowa ta obejmować będzie świadczenie następujących usług:

1.

Zarządzania środkami gotówkowymi - kontrahent niemiecki będzie dostarczać Wnioskodawcy długoterminowych i krótkoterminowych środków finansowych, pochodzących ze środków własnych oraz źródeł zewnętrznych, oprocentowanych według ustalonej stawki. Ponadto, kontrahent niemiecki będzie przyjmować od Zainteresowanego depozyty, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykazywał nadwyżki środków gotówkowych - depozyty będą podlegały oprocentowaniu według ustalonej stawki. Kontrahent niemiecki oraz Wnioskodawca będą zawierali również transakcje kupna i sprzedaży walut po ustalonym przez siebie kursie;

2.

Zarządzania ryzykiem - obejmujące doradztwo mające na celu zabezpieczenie dewizowych transakcji handlowych i finansowych oraz przed ryzykiem związanym ze stopą procentową. Doradztwo obejmuje dostarczanie informacji dotyczących sytuacji rynkowej, metod zabezpieczenia oraz sporządzanie okresowych sprawozdań i analiz dotyczących ryzyka kursowego i odsetek. Ponadto usługi te obejmują przeprowadzanie pomiędzy kontrahentem niemieckim a Wnioskodawcą transakcji zabezpieczających w celu właściwego zarządzania stanem płynności wewnątrz grupy i ryzykiem biznesowym w tym zakresie.

Wynagrodzenie za ww. usługi nie będzie osobno naliczane, kontrahent niemiecki będzie otrzymywał je w postaci różnic kursowych oraz odsetek.

Zgodnie z informacją w zakresie podstawowych standardów klasyfikacyjnych wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w dniu 16 maja 2008 r. (sygn. OK-5672/KU-1667/2008) usługi wymienione w punkcie 1 należy uznać za usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalno - rentowych (PKWiU 65.23.10-00.00), natomiast usługi wymienione w punkcie 2 należy uznać jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 67.13.10-00.00).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy przedmiotowa umowa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54., poz. 535 z późn. zm.), zwolnieniu od opodatkowania podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym to zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego. Ze zwolnienia spod opodatkowania wyłączone są usługi pośrednictwa finansowego polegające na doradztwie finansowym sklasyfikowane w punkcie PKWiU 67.13.10-00.20., podlegają one opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wedle 22% stawki podatku VAT.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają jedynie czynności wskazane w ww. przepisie (zamknięty katalog), są to m.in. umowy sprzedaży, umowy pożyczki czy umowy depozytu nieprawidłowego. Pozostałe czynności cywilnoprawne, które nie zostały zawarte w ww. katalogu nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albo spod opodatkowania tym podatkiem jest zwolniona.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowym przypadku usługi wykonywane na podstawie zawartej z kontrahentem niemieckim umowy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Usługi zarządzania środkami gotówkowymi, wymienione w opisie stanu faktycznego w punkcie 1, które obejmują swym zakresem m.in. zawieranie umów sprzedaży, pożyczki i depozytu nieprawidłowego, podlegają wyłączeniu spod opodatkowania, na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z uwagi na fakt, że świadczenie tych usług podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Usługi zarządzania ryzykiem, wymienione w opisie stanu faktycznego w punkcie 2, podlegają wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na fakt, że nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem zawartym w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Poza tym należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi pośrednictwa finansowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym przedmiotowe usługi zarządzania ryzykiem podlegają wyłączeniu spod opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy (w przypadku gdyby przyjąć, że usługi te co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych).

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanego, przedmiotowe usługi nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

* umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

* umowy pożyczki,

* umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

* umowy dożywocia,

* umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat i dopłat,

* ustanowienie hipoteki,

* ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

* umowy depozytu nieprawidłowego,

* umowy spółki (akty założycielskie);

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, a także ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2 (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotowa umowa nie jest żadną z umów wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wówczas nie będzie ona podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Gdyby natomiast zawarta umowa wyczerpywała znamiona jednej z umów wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a więc np. umowy pożyczki, wówczas będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednak pamiętać, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano również sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umowy spółki i jej zmiany,

- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

O wyłączeniu czynności spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku.

W interpretacji nr ILPP2/443-633/08-4/EWW z dnia 9 października 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów poinformował Wnioskodawcę, że usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU 67.13.10-00.00, nie podlegają wyłączeniu i będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane, traktowane przez Zainteresowanego na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi doradztwa finansowego sklasyfikowane pod nr PKWiU 67.13.10-00.20, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Usługi te nie zostały ujęte w pozostałych załącznikach do ustawy, co oznacza, iż nie korzystają z preferencyjnych stawek podatkowych w wysokości 3% i 7%. Podlegać będą zatem opodatkowaniu stawką podatku VAT określoną w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22%.

W związku z tym, jeżeli zawarta przez Wnioskodawcę umowa dotycząca zarządzania płynnością środków gotówkowych będzie nosiła znamiona umów podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wówczas przedmiotowe czynności - wynikające z zawartej umowy - będą podlegały wyłączeniu od opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W kwestii zagadnienia dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa finansowego oraz usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym została wydana odrębna interpretacja w dniu 9 października 2008 r., Nr ILPP2/443-663/08-4/EWW, w zakresie uwzględniania importu usług przy obliczaniu proporcji została wydana interpretacja z dnia 9 października 2008 r. Nr ILPP2/443-663/08-5/EWW, natomiast w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa finansowego oraz usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym została wydana odrębna interpretacja z dnia 9 października 2008 r. Nr ILPP2/443-663/08-6/EWW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl