ILPB2/436-60/09-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-60/09-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania umowy darowizny pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania umowy darowizny pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 23 marca 2009 r. Wnioskodawca dokonał przelewu w wysokości 30.000,00 zł, ze Swojej polisy ubezpieczenia na życie na konto bankowe Swojego syna, jako darowiznę pieniężną. Na powyższą czynność Zainteresowany posiada dokument przelewu wystawiony w dniu 30 marca 2009 r. potwierdzający kwotę przelewu na konto syna. Umowa darowizny w formie pisemnej została sporządzona w dniu dokonania przelewu, tj. 23 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonując polecenia przelewu środków pieniężnych w kwocie 30.000,00 zł z konta polisy ubezpieczenia na życie Wnioskodawcy na konto bankowe wskazane przez Jego syna powyższa kwota darowizny podlega zwolnieniu, w myśl art. 4a pkt 1 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zainteresowany nadmienia, że w ciągu miesiąca od chwili przekazania środków pieniężnych, złoży On stosowny dokument zgłoszenia powyższej darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnił On warunki zawarte w art. 4a pkt 1, ust. 2, które zwalniają od podatku od spadków i darowizn, darowaną kwotę w wysokości 30.000,00 zł. Swojemu synowi. Wnioskodawca udokumentował polecenie darczyńcy przelewem środków pieniężnych, a obdarowany otrzymał je dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Artykuł 5 ww. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że z tytułu darowizny środków pieniężnych zgromadzonych na koncie polisy ubezpieczenia na życie na rzecz swojego dziecka na Wnioskodawcy jako darczyńcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy. Obowiązek ten ciąży bowiem na obdarowanym, w tym przypadku na synu Wnioskodawcy.

Według art. 9 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 9.637 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej. W myśl art. 14 ust. 2 ww. ustawy zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do I grupy podatkowej zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Natomiast zgodnie z art. 4a ww. ustawy, zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1.

zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2.

udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 (tj. dla I grupy podatkowej 9.637 zł) - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych winno być dokonane na formularzu SD-Z2 określonym przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 17 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 77, poz. 457).

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, wyżej wymienione zwolnienie stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w marcu 2009 r. przekazał w formie darowizny środki pieniężne zgromadzone na koncie polisy towarzystwa ubezpieczeń na życie na rzecz Swojego syna. Zainteresowany dokonał przelewu z konta polisy na konto bankowe syna. Umowa darowizny w formie pisemnej została sporządzona w dniu dokonania przelewu. W ciągu miesiąca od chwili przelania środków pieniężnych Wnioskodawca złoży stosowny dokument zgłoszenia powyższej darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Reasumując, stwierdzić należy, że darowizna środków pieniężnych zgromadzonych na koncie polisy towarzystwa ubezpieczeń na życie dokonana przez rodzica na dziecko będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, o ile obdarowany jest obywatelem, którym mowa w powołanym wyżej art. 4 ust. 4 ww. ustawy oraz zgłosi On, a nie darczyńca, nabycie przedmiotowej darowizny na druku SD-Z2 właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Ponadto tut. organ wskazuje, że przedstawiając zaistniały stan faktyczny, Wnioskodawca wskazał art. 4a pkt 1 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jako przepis, stanowiący, podstawę do skorzystania ze zwolnienia od podatku przedmiotowej darowizny. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. organ zrozumiał, iż Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 4a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, na który powołuje się w zadanym pytaniu oraz przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl