ILPB2/436-60/08-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-60/08-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki. W dniu 22 sierpnia 2008 r. nadesłano kserokopię odpisu Krajowego Rejestru Sądowego Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W czerwcu 2008 r. Wnioskodawca jako pożyczkodawca zawarł umowę pożyczki z pożyczkobiorcą będącym spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, będącym podatnikiem podatku od towarów i usług ("VAT"). Zainteresowany nie jest udziałowcem pożyczkobiorcy, jest natomiast zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Pożyczkodawca z tytułu ww. umowy wystawiać będzie pożyczkobiorcy faktury VAT dotyczące odsetek od pożyczki, stosując zwolnienie z podatku VAT w stosunku do tych odsetek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca jako obrót zwolniony z podatku VAT wykaże kwoty odsetek z tytułu udzielonej pożyczki. Zainteresowany informuje, że w zakresie przedmiotu swojej działalności w Krajowym Rejestrze Sądowym wpisano m.in. działalność "Pozostałe formy udzielania kredytów". Zgodnie z Klasyfikacją Działalności Gospodarczej, podklasa "Pozostałe formy udzielania kredytów" obejmuje swym zakresem między innymi taką czynność jak "pożyczki pieniężne poza systemem bankowym". Wnioskodawca zamierza również w przyszłości udzielać innym podmiotom pożyczek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej określonej jako "Pozostałe formy udzielania kredytów".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy umowa pożyczki z czerwca 2008 r. będąca czynnością sklasyfikowaną według Klasyfikacji Działalności Gospodarczej jako "pożyczki pieniężne poza systemem bankowym" w ramach podklasy "Pozostałe formy udzielania kredytów", która to działalność jest jedną z wykonywanych przez Wnioskodawcę zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie przez Niego pożyczki opisanej powyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ("Ustawa p.c.c."). Zgodnie z tym przepisem nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności cywilnoprawne jeśli z tytułu dokonania tej czynności przynajmniej jedna ze stron jest opodatkowana lub zwolniona z podatku VAT. W związku z tym, dla określenia czy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, konieczne jest rozstrzygnięcie czy z tytułu udzielenia pożyczki w czerwcu 2008 r. Wnioskodawca jest opodatkowany lub zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Natomiast art. 8 ust. 3 ustawy VAT stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT ma miejsce wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1.

usługa jest świadczona odpłatnie (ta przesłanka jest spełniona, gdyż odpłatnością za świadczenie usługi na rzecz Wnioskodawcy jest kwota odsetek od pożyczki),

2.

miejscem świadczenia usługi jest Polska (ta przesłanka jest spełniona, gdyż zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski),

3.

usługa jest wykonywana na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (ta przesłanka jest spełniona, gdyż pożyczkobiorcą, czyli podmiotem na którego rzecz Zainteresowany wykonuje usługę, jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością),

4.

świadczenie usługi nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT (ta przesłanka jest spełniona, gdyż udzielenie pożyczki przez Wnioskodawcę jest usługą według Klasyfikacji Działalności Gospodarczej - "pożyczki pieniężne poza systemem bankowym" w ramach podklasy "Pozostałe formy udzielania kredytów" Natomiast według PKWiU 65.22.10-00.00 "usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym").

Ponieważ wszystkie niezbędne przesłanki zostały spełnione - zdaniem Wnioskodawcy - udzielenie pożyczki w czerwcu 2008 r. należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy VAT. Co więcej świadczenie tej usługi będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT zwalnia się z podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy VAT, zawierającego wykaz usług zwolnionych z podatku, zawarto usługi zakwalifikowane do PKWiU - sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego. Usługa określona według Klasyfikacji Działalności Gospodarczej jako "pożyczki pieniężne poza systemem bankowym" w ramach podklasy "Pozostałe formy udzielania kredytów", czyli zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, którą posługuje się ustawa VAT - PKWiU 65.22.10-00.00 "usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym", nie jest żadną z usług, której świadczenie jest wyłączone ze zwolnienia określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 3 ustawy VAT.

Zatem usługa polegająca na udzieleniu przez Wnioskodawcę pożyczki w czerwcu 2008 r. będąca czynnością sklasyfikowaną według Klasyfikacji Działalności Gospodarczej jako "pożyczki pieniężne poza systemem bankowym" w ramach podklasy "Pozostałe formy udzielania kredytów" (według PKWiU 65.22.10-00.00 "usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym"), która to działalność jest jedną z wykonywanych przez Wnioskodawcę zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 tej ustawy (odpłatne świadczenie usługi), przy czym świadczenie tej usługi podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 3 ustawy VAT.

Ponieważ, jak wskazano powyżej, pożyczka z czerwca 2008 r. stanowi transakcję zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, to pożyczka ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późń. zm) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki.

Jednakże od powyższej zasady - w art. 2 pkt 4 ww. ustawy - ustawodawca wprowadził wyjątek, zgodnie z którym nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-639/08-4/MT z dnia 25 września 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów poinformował, że usługa udzielania pożyczki przyporządkowana przez Wnioskodawcę wg PKWiU do grupowania 65.22.10-00.00 stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy czym korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 jako usługa wymieniona w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie przepis art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym opisana we wniosku umowa pożyczki, jako zwolniona od podatku od towarów i usług, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja w dniu 25 września 2008 r., nr ILPP1/443-639/08-4/MT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl