ILPB2/436-47/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-47/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki kapitałowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), w której udziały w kapitale zakładowym posiada w 100% miasto. Spółka działa na podstawie aktu założycielskiego z dnia...... 2009 r., ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). Przedmiotem działalności Spółki jest (według Kodów PKD): 9311Z - działalność obiektów sportowych i 9261Z - działalność stadionów i pozostałych obiektów sportowych.

W postanowieniu końcowym ww. aktu założycielskiego Spółki, w paragrafie 32 napisano: podatku od czynności cywilnoprawnych nie pobrano na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959).

Spółka została powołana w celu wykonywania zadań własnych miasta z zakresu kultury fizycznej i turystyki poprzez organizację imprez sportowych i zarządzania obiektami sportowymi.

Dnia 29 września 2009 r. podjęto uchwałę Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez utworzenie nowych udziałów, które zostały objęte przez miasto i pokryte wkładem pieniężnym. Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia.

Artykuł 3 ust. 1 pkt 2 stanowi: obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

W związku z zaistniałym zdarzeniem (podwyższenie kapitału zakładowego) podatku od czynności cywilnoprawnych nie zapłacono powołując się na art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i biorąc pod uwagę zapis w paragrafie 32 aktu założycielskiego Spółki o nie pobraniu podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki z o.o. powołanej w celu wykonywania zadań własnych miasta posiadającego jednocześnie 100% udziałów w kapitale zakładowym tej spółki, można powołać się na art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych i nie płacić tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi, iż zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego.

Podsumowując Spółka uważa, iż jako Spółka kapitałowa utworzona przez miasto w celu wykonywania zadań własnych miasta i w której udziały w kapitale zakładowym w 100% posiada miasto, podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy spółki.

Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną i ciąży na spółce. Z kolei podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy).

Zauważyć należy, że wprawdzie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który powołuje się we wniosku o wydanie interpretacji Spółka, wyraźnie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z ww. podatku, to interpretacja tegoż przepisu w sposób ścisły wyklucza z kręgu uprawnionych podatników spółki kapitałowe, w których jedynym wspólnikiem (udziałowcem) jest jednostka samorządu terytorialnego. Taki sposób wykładni norm podatkowych determinuje funkcjonowanie ulg i zwolnień w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina) posiada osobowość prawną wskutek czego występuje w obrocie prawnym jako podmiot odrębny od swojego wspólnika. Zatem w zaistniałej sytuacji nie zachodzi tożsamość podmiotów, tzn. Spółka jako podmiot nie będący jednostką samorządu terytorialnego nie korzysta z omawianego zwolnienia.

W konsekwencji w sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Stąd też zmiana umowy spółki kapitałowej, której jedynym udziałowcem jest gmina (miasto) podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu ciąży na Spółce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl