ILPB2/436-45/08-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-45/08-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umów pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umów pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 9 czerwca 2004 r. zawarto umowę spółki Sp. z o.o. W dniu 30 czerwca 2004 r. Sp. z o.o. w organizacji zawarła umowę pożyczki z jej udziałowcem. Natomiastw dniu 21 lipca 2004 r. Sąd rejestrowy zarejestrował Sp. z o.o. z siedzibą we W (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy umowa pożyczki zawarta ze wspólnikiem, na mocy której wspólnik udzielił spółce z o.o. w organizacji pożyczkę objęta była w tym okresie zwolnieniem od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, umowa pożyczki zawarta ze wspólnikiem, na mocy której wspólnik udzielił spółce z o.o. w organizacji pożyczki była w tym okresie objęta zwolnieniem od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na wstępie podkreślić należy, iż zgodnie z treścią przepisu art. 9 pkt 10 lit. h) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w brzmieniu obowiązującym w dniu 30 czerwca 2004 r. zwalnia się od podatku pożyczki udzielane przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie pożyczka udzielona została przez wspólnika spółce w organizacji, w opinii Wnioskodawcy spełnione zostały przesłanki przewidziane powołanym powyżej przepisem. Wskazać bowiem należy, że spółki w organizacji oraz jej kontynuatorki spółki z o.o. nie można traktować jako odrębnych - "rozłącznych" bytów prawnych w rozumieniu przepisów Kodeksu Spółek Handlowych - vide art. 11 i 12 Kodeksu spółek handlowych. Wykładnia potwierdzająca stanowisko Zainteresowanego w zakresie obowiązywania zwolnienia, wynika również z ratio legis ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, która wskazuje, iż pojęcie "spółki kapitałowej" oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną - traktowane jako podmiot oznaczający się ciągłością w znaczeniu funkcjonalnym od momentu powołania (zawiązanie spółki umową wspólników) do momentu rejestracji przez sąd i zarazem w zakresie odpowiedzialności względem podmiotów trzecich. Gdyby bowiem zamiarem ustawodawcy było zastosowanie różnych skutków podatkowych dla tego samego podmiotu, będącego jednakże w różnych fazach rozwoju, zastrzegłby to wyraźnie w definicji legalnej spółki kapitałowej, różnicując status spółki w organizacji i spółki po rejestracji w KRS dla potrzeb ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W tym miejscu podkreślić wyraźnie należy, iż w wyniku wpisu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do rejestru sądowego nie powstaje żaden nowy podmiot prawny. Zmienia się jedynie formalny status prawny spółki, której podmiotowość zostaje przekształcona w osobowość prawną spółki. To zaś oznacza, że spółka zarejestrowana kontynuuje działalność rozpoczętą przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, zachowując identyczność i tożsamość podmiotową.

Powyższe bezpośrednio wynika z treści przepisu art. 12 zd. 2 ww. kodeksu, zgodnie z treścią którego z chwilą wpisu do rejestru spółka z ograniczoną odpowiedzialnością staje się podmiotem praw i obowiązków spółki w organizacji. Ponadto w literaturze podkreśla się, że przepis ten oddający istotę konstrukcji spółki w organizacji, normuje zasadę kontynuacji, równoznaczną z uznaniem tożsamości podmiotowej spółki kapitałowej przed i po rejestracji (por. A. Szumański, w: Prawo spółek handlowych, s. 388). Tak, jak w przypadku innych rodzajów przekształceń, oznacza ono jedynie zmianę formy ustrojowej przy zachowaniu bytu prawnego, tym samym przyjęcie z mocy prawa majątku, wierzytelności oraz zobowiązań spółki w organizacji (J. Naworski, Komentarz do Kodeksu spółek handlowych, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Warszawa 2001 r., s. 67). Powyższe potwierdza również fakt, iż wpis spółki do rejestru jest jedynie zdarzeniem prawnym powodującym zmianę formy ustrojowej tej samej spółki nie jest konieczne przejmowanie przez spółkę praw i obowiązków po zarejestrowaniu, bowiem jest ona ich podmiotem już od chwili nabycia lub zaciągnięcia tych praw lub obowiązków.

Konsekwencją powyższego jest, iż udzielenie umowy pożyczki w fazie gdy spółka była spółką z o.o. w organizacji, to obowiązujące w czerwcu 2004 r. zwolnienie wynikające z art. 9 pkt 10 lit. h) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych winno mieć również zastosowanie do spółki kapitałowej w organizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl