ILPB2/436-37/09-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-37/09-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 19 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu, podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 17 lutego 2009 r., znak: ILPP1/443-1161/08-2/MK, ILPB2/415-805/08-2/AJ oraz ILPB2/436-149/08-2/AJ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że, stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 marca 2009 r.

W dniu 14 marca 2009 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła kwota 40 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest rolnikiem i ma zamiar kupić działkę rolniczą o wielkości ok. 2000 metrów kwadratowych, która jest w studium rozwoju gminy. Przedmiotowa działka zostanie zakupiona na poszerzenie gospodarstwa rolnego Zainteresowanej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż sprzedawca przedmiotowego gruntu nabył działki dokonując ich zakupu. Sprzedawca nie otrzymał przedmiotowych działek na podstawie darowizny lub wskutek spadku, nie był podatnikiem podatku VAT oraz nie był rolnikiem ryczałtowym. Dostawca posiadał grunt od 10 lat i uprawiał go na potrzeby własne. Działki - będące przedmiotem transakcji - nie były wydzierżawiane. Jak wskazuje Zainteresowana sprzedawca działek dokonał w przeszłości dostawy dwóch działek. Przedmiotowy grunt został zdefiniowany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Nie jest jednak objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydawano względem gruntu decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kupując tego typu działkę Wnioskodawczyni powinna zapłacić 2% opłaty od czynności cywilnoprawnych i podatek VAT, jeśli kupuje na poszerzenie gospodarstwa rolnego, a jak to wygląda, jeśli kupuje ww. działkę nie na poszerzenie gospodarstwa rolnego.

2.

Czy jeśli Zainteresowana dokona zakupu i po 1 roku będzie chciała sprzedać tą działkę osobie na lokatę kapitału, ale działka nie posiada w dalszym ciągu planu i nie ma decyzji o warunkach zabudowy tylko jest w studium, to czy wystąpi w takim przypadku podatek dochodowy 19% i 2% podatek od czynności cywilnoprawnych i jak to będzie wyglądało, jeśli zakupi tą działkę osoba na poszerzenie swojego gospodarstwa rolnego lub osoba, która będzie wykorzystywała działkę pod uprawy dla własnych potrzeb.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 18 marca 2009 r. nr ILPB2/415-805/08-4/AJ. W zakresie podatku od towarów i usług została odrębna interpretacja w dniu 18 marca 2009 r., Nr ILPP1/443-1167/08-4/MK.

Natomiast w kwestii zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego została wydana odrębna interpretacja w dniu 13 marca 2009 r., Nr ILPB2/436-149/08-3/AJ

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie będą obowiązywały ani podatek od czynności cywilnoprawnych ani podatek VAT, ponieważ jest tu mowa o ziemi rolniczej, uprawianej rolniczo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Jak z powyższego wynika podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy sprzedaży jest nabywca.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w ww. artykule ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży ma 2000 m2 powierzchni, wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni. Zainteresowana wskazała, iż w przypadku sprzedaży przedmiotowej działki możliwe są następujące warianty zbycia: na lokatę kapitału, na poszerzenie gospodarstwa rolnego lub pod uprawy dla własnych potrzeb.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, o ile w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej nabywany grunt utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego nabywcy.

Jednakże, mając na uwadze treść wcześniej cytowanego art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który stanowi, że obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym, Wnioskodawczyni jako strona sprzedająca nie będzie zobowiązana do zapłaty tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl