ILPB2/436-262/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-262/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki jawnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W najbliższym czasie do Wnioskodawcy (spółka jawna) zostanie wniesione aportem przedsiębiorstwo - jako zorganizowany zespół składników firmy - prowadzonej przez osobę fizyczną. Wycena zostanie dokonana na podstawie danych finansowo-księgowych: bilans sporządzony na dzień wyceny, w którym wskazane będą aktywa: około 5 mln. zł, zobowiązania: około 4 mln. zł. Wartość aportu netto wynosić będzie około 1 mln. zł. Spółka zamierza podwyższyć wkłady - kapitał zakładowy o kwotę odpowiadającą wartości netto aportu, czyli około 1 mln. zł. W związku z podwyższeniem wkładu wystąpi obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (p.c.c.) na podstawie art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podstawą opodatkowania podatku p.c.c. będzie kwota podniesienia wkładu w spółce jawnej w wysokości aportu (netto).

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nakłada obowiązek opłacenia podatku w związku z czynnościami dotyczącymi zmiany umowy spółki. Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną. Nie precyzuje natomiast momentu obowiązku podatkowego dla czynności podniesienia wkładu - kapitału zakładowego spółki osobowej, jaką jest Wnioskodawca.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy spoczywa na spółce. Wnioskodawca przyjmując aport w postaci przedsiębiorstwa na podstawie umowy przejęcia aportu, powiększy swój majątek, a wspólnicy mają zamiar podjąć decyzję o podniesieniu wkładów - kapitału zakładowego w spółce jawnej, w wysokości odpowiadającej wartości netto aportu. Wartość wkładów powiększających majątek spółki jawnej, o którą powiększy się kapitał zakładowy stanowić będzie kwota około 1 mln. zł. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, za podstawę opodatkowania przyjmuje się wartość odpowiadającą podwyższeniu wkładów - kapitału zakładowego w spółce osobowej.

Stąd w ocenie Wnioskodawcy podstawę opodatkowania podatku od czynności cywilnoprawnych stanowić będzie kwota około 1 mln. zł. W przedstawionym zdarzeniu nie ma bowiem zastosowania art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, dotyczący ustalania ceny rynkowej przedsiębiorstwa jako aportu, bez odliczania długów i ciężarów, natomiast sama czynność wniesienia aportu jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy - przy zmianie umowy spółki osobowej, np. spółki jawnej - powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy zawarciu umowy spółki - wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego - stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Przystępując do odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie zgodzić się należy z twierdzeniem Spółki, że powołany przepis art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ww. ustawy, nie odwołuje się do pojęcia "wartości rynkowej", lecz do wartości wkładów powiększających majątek spółki osobowej. To z kolei oznacza, że podstawę opodatkowania, w takim przypadku, stanowić będzie wartość ww. wkładu zadeklarowana przez wspólników spółki.

W konsekwencji, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl