ILPB2/436-261/09-4/AJ - Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania urzędu skarbowego w przypadku uzyskania przez spółkę jawną przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości przekraczającej 5 mln euro.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-261/09-4/AJ Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania urzędu skarbowego w przypadku uzyskania przez spółkę jawną przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości przekraczającej 5 mln euro.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 20 stycznia 2010 r., Nr ILPP1/443-1439/09-2/BD, ILPB2/436-261/09-2/AJ, ILPB1/415-1261/09-2/AG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 20 stycznia 2010 r., skutecznie doręczono w dniu 25 stycznia 2010 r.

Natomiast w dniu 26 stycznia 2010 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca kwota w wysokości 80 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Właścicielami Spółki Jawnej są 2 osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, po 50% udziałów Spółki. Poza Spółką nie prowadzą innej działalności gospodarczej. Zarówno Spółka, jak również jej właściciele nie mają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w innych podmiotach krajowych i zagranicznych. Spółka za rok 2008 przekroczyła przychody ze sprzedaży 5 mln euro (według kursu z dnia 31 grudnia 2008 r.). Przychody te dotyczą głównie działalności handlowej, która stanowi ok. 90% sprzedaży ogółem.

Podatnikiem i płatnikiem podatku dochodowego są właściciele jako osoby fizyczne z 50% udziałem, dla których właściwym urzędem do rozliczeń pozostaje urząd ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

1.

Czy w związku z tym, że Spółka jako całość przekroczyła za rok 2008 przychody netto ze sprzedaży o równowartości 6.100.000 euro, powinna dokonać zgłoszenia zmiany właściwości urzędu skarbowego i od roku 2010, jako duży podatnik zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) podlegać pod wyspecjalizowany Urząd Skarbowy.

2.

Czy w tym przypadku możliwe jest podleganie pod "duży" urząd skarbowy tylko ze względu na podatek od czynności cywilnoprawnych.

3.

Czy przepis ten nie dotyczy w całości spółek jawnych bez względu na przekroczenie przychodów (w rozumieniu ustawy o rachunkowości).

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych. w zakresie podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja w dniu 10 lutego 2010 r. Nr ILPP1/443-1439/09-4/BD. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została wydana odrębna interpretacja w dniu 16 lutego 2010 r. Nr ILPB1/415-1261/09-4/AG.

Zdaniem Wnioskodawcy, ani spółka, ani właściciele - osoby fizyczne krajowe bez powiązań kapitałowych zarządczych w innych podmiotach krajowych i zagranicznych, nie podlegają pod art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Dotyczy to także podatku VAT i PCC.

Wobec kryterium określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ww. ustawy, "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Przepis ten dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej osiągających przychody dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym.

Spółki jawne nie osiągają przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podatnikami, dla celów podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy (partnerzy).

Mając na uwadze powyższe, osobowe spółki handlowe nie mogą być objęte właściwością naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego w zakresie rozliczeń jakiegokolwiek podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.), wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Zatem, wobec kryterium określonego w ww. przepisie, "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Przepis ten dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej osiągających przychody dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym. Spółki jawne nie osiągają przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem podatnikami, dla celów podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy (partnerzy). Mając na uwadze powyższe, osobowe spółki handlowe, nie będą objęte właściwością naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego w zakresie rozliczeń jakiegokolwiek podatku.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że właścicielami Spółki Jawnej są 2 osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, posiadające po 50% udziałów. Poza Spółką nie prowadzą innej działalności gospodarczej. Zarówno Spółka, jak i jej właściciele nie mają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w innych podmiotach krajowych i zagranicznych. Spółka za rok 2008 przekroczyła przychody ze sprzedaży o wartości 5 mln euro (według kursu z dnia 31 grudnia 2008 r.).

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca, będący osobową spółką kapitałową, nie podlega pod art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych i tym samym nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia o zmianie właściwości urzędu skarbowego z powodu przekroczenia przychodu netto w roku 2008 w wysokości 5 mln euro.

Zatem, z uwagi na niespełnienie warunków określonych ww. przepisem, w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych nie dojdzie do zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl