ILPB2/436-250/09-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-250/09-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.) uzupełnionym w dniu 1 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. Nr ILPB1/415-1225/09-2/AG, ILPP1/443-1398/09-2/KG, ILPB2/436-250/09-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Powyższe zostało uzupełnione w dniu 1 lutego 2010 r.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 1997-1999 zostały oddane do użytkowania budynki z lokalami mieszkalnymi (w ramach ulgi budowlanej na wynajem) oraz lokalami użytkowymi. w związku z upływem 10 lat od oddania budynków do użytkowania, Wnioskodawca zamierza, po ustanowieniu odrębnej własności lokali, sprzedać jeden lub kilka lokali.

Powyższe budynki wraz ze znajdującymi się w nich lokalami stanowią współwłasność z osobą fizyczną. Do 2 marca 2005 r. przychody i koszty z tytułu wynajmowania tych lokali były rozliczane w ramach działalności gospodarczej każdego ze współwłaścicieli samodzielnie. Jednakże budynki te, ani poszczególne lokale mieszkalne i użytkowe nie były składnikami majątku (nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych).

W dniu 3 marca 2005 r. wraz z drugim współwłaścicielem budynków Wnioskodawca zawiązał spółkę jawną na czas określony - 5 lat, do której wniesiony został wkład niepieniężny w postaci oddania spółce do nieodpłatnego używania między innymi przedmiotowe nieruchomości stanowiące własność Wnioskodawcy w #189; części. Spółka jawna nie była i nie jest właścicielem tych nieruchomości - nie posiada ich w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a co za tym idzie nie amortyzuje ich. Spółka uzyskuje przychody z tytułu wynajmowania lokali oraz ponosi wszelkie koszty związane z bieżącą eksploatacją budynków i lokali.

Każdy ze współwłaścicieli budynków w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Poza prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca uzyskuje również przychody z tytułu wynajmowania nieruchomości stanowiących majątek osobisty. Przychody z tego tytułu opodatkowuje podatkiem od towarów i usług.

Obroty (przychody) z najmu lokali mieszkalnych i użytkowych podlegały wcześniej podatkowi od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (wpis do ewidencji) i podlegają obecnie temu podatkowi w związku z prowadzoną aktualnie działalnością gospodarczą w formie spółki jawnej zawiązanej w dniu 3 marca 2005 r. Lokale mieszkalne - jako sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług, najem wyposażenia w lokalach mieszkalnych, koszty eksploatacyjne lokali (media), lokale użytkowe - jako sprzedaż opodatkowana w podatku od towarów i usług.

Dostawa (sprzedaż) lokali mieszkalnych i użytkowych będzie dokonana po pierwszym zasiedleniu, ponieważ pierwsze zasiedlenie nastąpiło w latach 1997-1999 w formie oddania tych lokali w najem. Tym samym upłynął już okres 2 lat od pierwszego zasiedlenia. Zarówno przy budowie lokali mieszkalnych, jak i użytkowych Wnioskodawca nie dokonywał obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż budowa tych nieruchomości nie odbywała się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Na niektóre lokale użytkowe Wnioskodawca ponosił wydatki na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednakże wydatki te nie przekraczały 30% wartości początkowej budynku, w którym znajdują się lokale użytkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż jednego względnie kilku lokali mieszkalnych lub użytkowych będzie podlegała podatkowi od towarów i usług lub podatkowi od czynności cywilnoprawnych...

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na powyższe pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast w dniu 2 lutego 2010 r. wydana została interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy lokali mieszkalnych i użytkowych Nr ILPP1/443-1398/09-4/KG. Natomiast w dniu 3 lutego 2010 r. wydano interpretację indywidualną w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów Nr ILPB1/415 -1225/09-2/AG.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż jednego względnie kilku lokali mieszkalnych lub użytkowych nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, tylko będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ art. 2 pkt 4 ppkt b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyłącza z opodatkowania tym podatkiem umowy sprzedaży, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, a jedna ze stron tej czynności zwolniona jest z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ww. ustawy zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że z tytułu opisanych we wniosku transakcji sprzedaży lokali mieszkalnych lub użytkowych na Wnioskodawcy jako sprzedającym nie ciąży obowiązek podatkowy.

Zauważyć jednak należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się zakresie przedmiotowym ustawy np. umowa sprzedaży jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

*

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

*

umowy spółki i jej zmiany,

*

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Analiza ww. przepisu wskazuje, iż nie każda czynność cywilnoprawna, w której przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyjątek dotyczy bowiem m.in. sprzedaży i zamiany nieruchomości lub jej części.

W powołanej wyżej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, że z uwagi na fakt, iż planowana przez Wnioskodawcę dostawa lokali mieszkalnych i użytkowych nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, ponieważ planowana umowa sprzedaży lokali mieszkalnych lub użytkowych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sprawie znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. w konsekwencji umowa sprzedaży ww. lokali będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy).

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy z tytułu sprzedaży przedmiotowych lokali na Wnioskodawcy jako sprzedawcy nie ciąży obowiązek podatkowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl