ILPB2/436-239/10-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-239/10-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia akcji własnych w celu ich umorzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia akcji własnych w celu ich umorzenia,

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu zbycia akcji w spółce w celu umorzenia nabytych na podstawie umowy darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje nabycie akcji własnych w celu ich umorzenia. Umorzenie będzie miało charakter umorzenia dobrowolnego, tzn. nastąpi to za zgodą akcjonariusza, którego akcje zostaną umorzone za wynagrodzeniem. Umorzenie przeprowadzone zostanie zgodnie z odpowiednimi przepisami Kodeksu spółek handlowych, a w szczególności zgodnie z art. 359 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Akcje przeznaczone do umorzenia mogą dotyczyć:

* akcji objętych w zamian za wkład pieniężny,

* akcji objętych w drodze darowizny,

(akcje będą identyfikowane na podstawie serii i numerów akcji).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zawarcie umowy nabycia własnych akcji celem ich umorzenia za wynagrodzeniem podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

2.

Czy Spółka jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych powinna pobrać podatek ryczałtowy w wysokości 19% od nadwyżki przychodu otrzymanego przez akcjonariusza w związku z umorzeniem akcji nad kosztami uzyskania przychodu w wysokości wartości akcji z dnia ich darowizny.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Ponadto informuje się, że w dniu 26 października 2010 r. wydana została interpretacja indywidualna dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu zbycia akcji w spółce w celu umorzenia nabytych na podstawie umowy darowizny nr ILPB2/415-921/10-2/ES.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 1 - nabycie akcji własnych, w celu ich umorzenia, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Wniosek powyższy wynika z art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c., który w sposób enumeratywny wymienia katalog czynności, podlegających opodatkowaniu p.c.c. W katalogu tym nie zostało wymienione nabycie akcji w celu ich umorzenia.

Ustawa o p.c.c. poddaje opodatkowaniu czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 nie zawierając przy tym upoważnienia do objęcia podatkiem od czynności cywilnoprawnych innych przedmiotów. O zakwalifikowaniu poszczególnych umów jako podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych decydują nie nazwy (tytuły) tych umów lecz odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego.

Stwierdzenie powyższe ma zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia czy w konkretnej sprawie powstaje obowiązek uiszczenia podatku.

Stosownie do art. 359 § 1 k.s.h. akcje w spółce akcyjnej mogą być umorzone między innymi w drodze nabycia akcji przez spółkę (umorzenie dobrowolne). Kodeks stanowi, iż nabycie akcji przez spółkę następuje za wynagrodzeniem. Wysokość wynagrodzenia przysługującego akcjonariuszowi, którego akcje będą nabyte zostaje określona w uchwale walnego zgromadzenia. Kodeks spółek handlowych nie precyzuje na podstawie jakiej czynności następuje to nabycie. Nabycia przez spółkę akcji własnych w celu ich umorzenia nie można zakwalifikować jako umowy sprzedaży. Zgodnie, bowiem z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę, przy czym stosownie do art. 555 Kodeksu cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych.

W związku z powyższym istotnym jest, że to właśnie cena obok oznaczenia przedmiotu sprzedaży stanowi niezbędny przedmiotowo element umowy sprzedaży.

Cena jest ekwiwalentem rzeczy lub praw nabytych w drodze umowy sprzedaży. Zapłata oznaczonej ceny jest obowiązkiem kupującego.

W przypadku, określonego w art. 359 k.s.h. nabycia od akcjonariusza akcji przez Spółkę w celu ich umorzenia występuje wynagrodzenie. Termin "wynagrodzenie" nie jest tożsamy z ceną. Użycie w art. 359 § 2 K.s,h terminu "wynagrodzenie" świadczy, iż na gruncie tego przepisu nie chodzi o sprzedaż w rozumieniu art. 535 Kodeksu cywilnego.

Biorąc pod uwagę powyższe, nabycie własnych akcji przez Spółkę w celu ich umorzenia za wynagrodzeniem, jako szczególny rodzaj umowy nie wymienionej w katalogu czynności podlegających p.c.c. nie podlega temu podatkowi.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe organów podatkowych, np.:

1.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 grudnia 2009 r. o sygn. I SA/Gd 710/09,

2.

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 października 2009 r. o sygn. II FSK 870/08,

3.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 października 2006 r. o sygn. III SA/Wa 2215/06,

4.

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2006 r. o sygn. II FSK 530/05

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe organów podatkowych, np.:

1.

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu:

* z dnia 29 października 2008 r. znak: ILPB2/436-81/08-2/AJ,

* z dnia 10 czerwca 2009 r. znak: lLPB2/436-42/09-4/MK,

2.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

* z dnia 22 października 2007 r. znak: IPPB2/436-61/07-4/MZ,

* z dnia 14 października 2008 r. znak: IPPB2/436-274/08-5/MZ,

* z dnia 7 maja 2009 r. znak: IPPB2/436-45/09-2/AF,

3.

Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 lutego 2009 r. znak: ITPB2/436-150/08/IL,

4.

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

* z dnia 3 stycznia 2008 r. znak: IBPB2/436-36/07/HS,

* z dnia 21 października 2008 r. znak: IBPB2/436-158/08/MZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy wskazać, iż powołane w treści wniosku interpretacje podatkowe są wydawane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie należy podkreślić, iż wyroki sądów wskazane przez Wnioskodawcę w treści wniosku nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl