ILPB2/436-223/10-3/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-223/10-3/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania otrzymanej od brata kwoty jest:

* prawidłowe - w zakresie pytania nr 1,

* bezprzedmiotowe - w zakresie pytań nr 2 i 3.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania otrzymanej od brata kwoty.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. nr ILPB2/436-223/10-2/AJ, ILPB2/415-1116/10-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że w przypadku, gdy Zainteresowana nie wskaże, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota lub nie wpłaci brakującej kwoty 5 zł, wniosek będzie podlegał rozpatrzeniu jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w podatku od spadków i darowizn zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 grudnia 2010 r., (skutecznie doręczono dnia 16 grudnia 2010 r.), zaś w dniu 17 grudnia 2010 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca kwota w wysokości 5 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 5 sierpnia 2008 r. uprawomocniło się postanowienie sądu rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po ojcu przez Zainteresowaną i Jej brata. Każdy ze spadkobierców nabył 1/2 spadku.

W skład masy spadkowej wchodził również wkład budowlany za lokal mieszkalny objęty spółdzielczym prawem lokatorskim.

Nabycie przysługującego udziału w spadku Wnioskodawczyni zgłosiła w terminie na formularzu SD-Z1 i uzyskała zwolnienie od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W toku podjętego pomiędzy Zainteresowaną i Jej bratem postępowania o dział spadku przed sądem rejonowym w dniu 20 lutego 2009 r. zawarta została ugoda sądowa, mocą której brat miał za zrzeczeniem się Zainteresowanej wejść w wyłączne prawa lokatorskie do spółdzielczego mieszkania, gdzie wkład budowlany objęty był masą spadkową, zyskać członkowstwo w spółdzielni, przekształcić swoje prawo lokatorskie we własnościowe, sprzedać je i połowę należności po potrąceniu kosztów przekazać Wnioskodawczyni tytułem rozliczenia, co też uczynił.

W dacie stwierdzenia nabycia spadku i ugodowego działu spadku Zainteresowana nie miała żadnych praw do lokalu mieszkalnego wyjąwszy udział we wkładzie budowlanym mieszkania spadkowego, którego powierzchnia wyniosła 122,51 m2. Spłatę ze strony brata Wnioskodawczyni przeznaczyła na cele mieszkaniowe.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania dotyczące podatku od spadków i darowizn. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w dniu 29 grudnia 2010 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-1116/10-3/AJ.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku od spadków i darowizn.

1.

Czy sprzedaż prawa do lokalu mieszkalnego po przekształceniu go we własnościowe przez brata jako jedynego władającego z racji wyłącznego członkowstwa w spółdzielni i spłata na rzecz Wnioskodawczyni połowy uzyskanej ceny w wykonaniu ugody sądowej zawartej na etapie, gdy prawo do przedmiotowego lokalu było jeszcze lokatorskie stwarza dla Zainteresowanej jakąkolwiek powinność podatkową.

2.

Czy Zainteresowanej przysługuje zwolnienie lub ulga w podatku od spadków i darowizn, jeśli miałyby wystąpić.

3.

Czy Wnioskodawczyni winna dokonać dalszych czynności wobec organów skarbowych, aby udokumentować brak zobowiązania podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie uchybiła ordynacji i ustawom podatkowym, nie mniej nietypowy stan faktyczny i różnorakie stanowiska uzyskiwane ustnie w organach skarbowych szczebla podstawowego skłaniają Ją jako podatnika przez ostrożność, aby upewnić się co do własnego przekonania odwołując się do autorytetu tamt. Izby.

Zainteresowana uważa, że nie ciąży na Niej żadna zaległość z tytułu podatku od spadków darowizn, a zatem rozważania na temat zwolnień lub ulg w tym podatku są bezprzedmiotowe. Wnioskodawczyni nie poczuwa się do kolejnych kroków ku organom skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie pytania nr 1,

* bezprzedmiotowe - w zakresie pytań nr 2 i 3.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenie darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy podatkowi od spadków i darowizn podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn określony w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest katalogiem zamkniętym. Wobec tego wymienione w nim tytuły nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych stanowią jedyne przypadki podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Przepisy ww. ustawy nie definiują pojęć: spadek, dział spadku, czy też darowizna, a zatem należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej: Kodeks cywilny).

W myśl przepisu art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Stosownie do art. 925 w zw. z art. 924 Kodeksu cywilnego spadkobierca nabywa spadek z chwilą śmierci spadkodawcy. Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych (art. 1035 ustawy). Zgodnie z zapisem art. 1037 § 1 Kodeksu cywilnego dział spadku może nastąpić na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.

Zatem do momentu zniesienia współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na mocy postanowienia sądu rejonowego z dnia 5 sierpnia 2008 r. o stwierdzeniu nabycia spadku po ojcu, Zainteresowana i Jej brat nabyli po 1/2 spadku. W skład masy spadkowej wchodził również wkład budowlany za lokal mieszkalny objęty spółdzielczym prawem lokatorskim.

W toku podjętego pomiędzy Zainteresowaną i Jej bratem postępowania o dział spadku przed sądem rejonowym w dniu 20 lutego 2009 r. zawarta została ugoda sądowa, mocą której brat miał za zrzeczeniem się Zainteresowanej wejść w wyłączne prawa lokatorskie do spółdzielczego mieszkania, gdzie wkład budowlany objęty byt masą spadkową, zyskać członkowstwo w spółdzielni, przekształcić swoje prawo lokatorskie we własnościowe, sprzedać je i połowę należności po potrąceniu kosztów przekazać Wnioskodawczyni tytułem rozliczenia, co też uczynił.

Zatem kwota, którą otrzymała Zainteresowana tytułem spłaty została uzyskana przez Nią w wyniku czynności odpłatnej - w tym przypadku działu spadku.

W związku z powyższym mając na uwadze wskazane powyżej przepisy - stwierdzić należy, iż uzyskanie przez Wnioskodawczynię przedmiotowej kwoty w następstwie działu spadku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, zatem z tego tytułu nie ciąży na Niej żadna zaległość z tytułu podatku od spadków i darowizn.

Powyższe oznacza więc, iż bezprzedmiotowym jest odpowiedź na drugie i trzecie z przedstawionych pytań.

Końcowo, należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl