ILPB2/436-189/09-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-189/09-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie ulgi mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie ulgi mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W styczniu 2006 r. w następstwie śmierci matki, Wnioskodawczyni, jako spadkobierca wraz ze swoim ojcem (drugi spadkobierca) odziedziczyła składniki majątkowe, które przypadały Jej matce na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej.

W skład masy spadkowej wchodzą:

1.

1/2 udziału w budynku mieszkalnym wraz z działką położonym w X,

2.

1/2 udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego położonym w X,

3.

1/2 udziału w budynku mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej wraz z działką położonym w X.

Udział każdego spadkobiercy w spadku jest równy (po 1/2).

Ponadto Zainteresowana wskazała, iż wraz z mężem są współwłaścicielami (wspólność majątkowa małżeńska) innego wyodrębnionego lokalu mieszkalnego położonego w X.

Wnioskodawczyni poinformowała również, że dotąd postępowanie spadkowe nie zostało przeprowadzone, tj. nie nastąpiło sądowe stwierdzenie nabycia spadku ani nie uzyskano notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia. Po uzyskaniu odpowiedniego dokumentu urzędowego stwierdzającego nabycie spadku, przy złożeniu zeznania podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn Zainteresowana zamierza skorzystać z ulgi podatkowej przewidzianej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn w odniesieniu do nieruchomości wskazanej w pkt 1 powyżej (udział w budynku mieszkalnym położonym w X).

Obecnie Wnioskodawczyni zamieszkuje we wskazanym budynku mieszkalnym (zameldowanie na stałe).

Jednocześnie z przedmiotowej ulgi podatkowej w odniesieniu do tej samej nieruchomości (udziału w nieruchomości) zamierza skorzystać również Jej ojciec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem lokalu mieszkalnego na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej i przy spełnieniu przesłanek wskazanych w art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie Ona mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej określonej art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, okoliczność bycia współwłaścicielem lokalu mieszkalnego na zasadzie współwłasności małżeńskiej, nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zainteresowana uzasadnia własne stanowisko w sposób następujący.

Na wstępie podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, (tj. przed dniem 1 stycznia 2007 r.), stosuje się przepisy ustawy wymienionej w art. 1, (tj. ustawy o podatku od spadków i darowizn) w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 (zastrzeżenia nie mają znaczenia w niniejszej kwestii). w przypadku dziedziczenia nabycie zaś własności rzeczy lub praw majątkowych następuje z chwilą otwarcia spadku, co miało miejsce w styczniu 2006 r. (vide: wyrok WSA w Warszawie, III SA/Wa 1375/07, por. art. 925 Kodeksu cywilnego).

Ulga, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (w brzmieniu obowiązującym przez zmianami wprowadzonymi ustawą nowelizującą) przysługuje osobom, które łącznie spełnią następujące warunki:

1.

nabywcy (tj. spadkobiercy) w chwili nabycia posiadali obywatelstwo polskie,

2.

nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,

3.

nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,

4.

nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,

5.

będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

a.

od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

b.

od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

Z powołanego przepisu nie wynika, aby prawa do ulgi pozbawieni byli ci, którzy są współwłaścicielami innego budynku mieszkalnego bądź współwłaścicielami lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Skoro ustawodawca pozbawił prawa do ulgi podatkowej z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn jedynie właścicieli takich nieruchomości (ust. 2 pkt 2), to współwłaściciele takich budynków spełniają warunki do skorzystania z ulgi. Ulga będzie obejmować w takim przypadku również małżonka - spadkobiercę, który jest współwłaścicielem wyodrębnionego lokalu mieszkalnego stanowiącego wspólność majątkową małżeńską.

Zainteresowana wskazuje, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2009 r., Nr ILPB2/436-43/09-2/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ wskazuje, iż do niniejszej sprawy należy zastosować przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., bowiem zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) stanowiącym, że do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r., stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Podstawa prawna ulgi mieszkaniowej w podatku od spadków i darowizn została określona w art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), zgodnie z którym (ust. 1) w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:

1.

w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do i grupy podatkowej,

2.

w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do II grupy ppodatkowej,

3.

w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m 2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

Z omawianej ulgi mogą skorzystać nabywcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki określone w art. 16 ust. 2 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn:

1.

spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4, zgodnie z którym zwolnienia określone w ust. 1 stosuje się, jeżeli nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,

3.

nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,

4.

nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,

5.

będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

a.

od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,

b.

od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

Z powołanego zapisu ustawy wynika, że wyłączenie zastosowania ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn odnosi się wyłącznie do osób, które są właścicielami lokalu lub budynku mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Nie dotyczą natomiast osób, które są współwłaścicielami tych lokali lub budynków, w tym także w sytuacji gdy stanowią one majątek wspólny małżonków.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jako spadkobierczyni w 2006 r. odziedziczyła: 1/2 udziału w budynku mieszkalnym wraz z działką, 1/2 udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego, 1/2 udziału w budynku mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej wraz z działką.

Ponadto Zainteresowana wskazała, iż wraz z mężem są współwłaścicielami (wspólność majątkowa małżeńska) innego wyodrębnionego lokalu mieszkalnego.

Poinformowała Ona, iż po uzyskaniu odpowiedniego dokumentu urzędowego stwierdzającego nabycie spadku po zmarłej w 2006 r. matce, przy złożeniu zeznania podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn planuje skorzystać z ulgi podatkowej przewidzianej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn w odniesieniu do nieruchomości, tj. budynku mieszkalnego wraz z działką.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni jako współwłaścicielka nieruchomości w części ułamkowej może skorzystać z ulgi na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Niemniej jednak, aby skorzystać z ww. ulgi niezbędne jest łączne spełnienie wszystkich zawartych w tym przepisie warunków.

Ponadto z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), został złożony przez jedną z osób, których dotyczy tematyka podniesiona w niniejszej sprawie, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla małżonka oraz ojca Zainteresowanej.

Jednocześnie w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl