ILPB2/436-183/11-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-183/11-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozważa nabycie części lub wszystkich akcji w spółce akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej (dalej łącznie jako "akcje") za pośrednictwem domu maklerskiego lub banku prowadzącego działalność maklerską bądź innego podmiotu wymienionego w art. 3 pkt 32 i pkt 33 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: "Dom Maklerski").

Czynności Domu Maklerskiego związane z pośrednictwem w nabyciu akcji przez Wnioskodawcę mogą obejmować w szczególności:

* zawarcie umowy sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek Wnioskodawczyni, jako nabywcy lub w imieniu własnym Domu Maklerskiego na rachunek Wnioskodawczyni,

* rozliczenie nabycia akcji przez Wnioskodawczynię poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie akcji,

* pośrednictwo w zapłacie ceny za nabycie akcji przez Wnioskodawczynię,

* wystawienie potwierdzenia dokonania transakcji.

Nadto, Dom Maklerski może być zaangażowany w czynności pomocnicze bezpośrednio związane z umową sprzedaży akcji, na przykład takie jak:

* wsparcie Wnioskodawczyni w przygotowaniu struktury transakcji (np. w zakresie zasad przeprowadzenia transakcji sprzedaży lub przeniesienia akcji),

* udział Domu Maklerskiego w negocjacjach mających na celu zawarcie przez Wnioskodawczynię umowy sprzedaży akcji,

* wsparcie w przygotowaniu dokumentacji transakcji (np. przyjmowanie/przekazywanie oświadczeń stron), itp.

Za swoje usługi Dom Maklerski otrzyma wynagrodzenie.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że samo oświadczenie o chęci przystąpienia do rozmów dotyczących ich nabycia może zostać złożone przez Wnioskodawcę bądź bezpośrednio posiadaczowi akcji lub jego doradcy bądź za pośrednictwem Domu Maklerskiego.

W szczególności, czynności wykonywane przez Dom Maklerski mogą nie obejmować znalezienia podmiotu gotowego (podmiotów gotowych) do sprzedaży akcji, ponieważ takie podmioty mogą zostać zidentyfikowane przez Wnioskodawcę samodzielnie, w tym jeszcze przed zawarciem z Domem Maklerskim umowy o pośrednictwo w nabyciu akcji. Wnioskodawca może również zawrzeć bezpośrednio z posiadaczem (posiadaczami) akcji umowy poprzedzające umowę sprzedaży akcji, w szczególności list intencyjny, porozumienie w zakresie zasad współpracy, która umożliwi podjęcie przez Wnioskodawcę ostatecznej decyzji o nabyciu akcji, czy też umowę określającą dodatkowe zobowiązania wzajemne stron umowy sprzedaży akcji (np. umowę przedwstępną zobowiązującą do zawarcia późniejszej umowy sprzedaży).

Wszelkie czynności i porozumienia zawarte bezpośrednio między Wnioskodawcą a posiadaczem (posiadaczami) akcji (lub jego/ich doradcą), o których mowa powyżej, mimo, że będą pozostawać w określonym związku z przyszłą transakcją nabycia akcji, to jednak nie będą wywoływały skutku w postaci przeniesienia własności akcji. Umowa w wyniku której nastąpi sprzedaż akcji na rzecz Wnioskodawcy zostanie podpisana przy udziale Domu Maklerskiego, który występował będzie w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy jako nabywcy lub w imieniu własnym na rachunek Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie przez Wnioskodawcę akcji w spółce akcyjnej bądź w spółce komandytowo-akcyjnej, dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego wykonującego wskazane w opisie zdarzenia przyszłego czynności będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

Zdaniem Wnioskodawcy, zamierzona transakcja nabycia akcji w spółce akcyjnej bądź w spółce komandytowo-akcyjnej za pośrednictwem Domu Maklerskiego, w warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania p.c.c. na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty p.c.c. z tytułu dokonania rozważanej transakcji.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o p.c.c., podatkowi od czynności cywilnoprawnych (dalej: p.c.c.) podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych (w tym akcji). Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy o p.c.c., obowiązek podatkowy oraz obowiązek zapłaty p.c.c. z tytułu sprzedaży akcji ciąży na kupującym.

Jednak, w przypadku spełnienia określonych warunków wskazanych w przepisach ustawy o p.c.c., transakcja sprzedaży akcji (nabycia akcji) zwolniona jest z opodatkowania p.c.c. Mianowicie, zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c., zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.: dalej: "Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi").

W konsekwencji, aby stwierdzić, czy rozważana transakcja nabycia akcji przez Wnioskodawcę będzie mogła korzystać ze zwolnienia z p.c.c. należy ustalić, czy:

1.

akcje mogą być zaklasyfikowane jako instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

2.

Dom Maklerski zaangażowany w nabycie akcji może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz

3.

sprzedaż akcji zostanie dokonana za pośrednictwem Domu Maklerskiego w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

W razie stwierdzenia, że powyższe warunki są spełnione na gruncie analizowanego zdarzenia przyszłego, zasadny będzie wniosek, iż opisana na wstępie transakcja nabycia akcji przez Wnioskodawcę będzie zwolniona z opodatkowania p.c.c.

Ad.1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1) Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, za instrumenty finansowe uważa się między innymi papiery wartościowe. Natomiast na podstawie art. 3 pkt 1 lit. a) tejże ustawy ilekroć jest mowa o papierach wartościowych, rozumie się przez to między innymi akcje. W rezultacie, należy stwierdzić, że akcje spółki akcyjnej oraz spółki komandytowo-akcyjnej stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do których odnosi się art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

Ad.2.

Artykuł 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. odwołuje się do definicji firmy inwestycyjnej oraz zagranicznej firmy inwestycyjnej przyjętej na gruncie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z art. 3 pkt 32 oraz pkt 33 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

* przez zagraniczną firmę inwestycyjną rozumie się osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku, gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby - z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność maklerską na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową,

* przez firmę inwestycyjną rozumie się dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że jeżeli Dom Maklerski za pośrednictwem którego Wnioskodawca zamierza przeprowadzić transakcję nabycia akcji spełni powyższe warunki, powinien on być zaklasyfikowany jako firma inwestycyjna (zagraniczna firma inwestycyjna), o której mowa w art. 9 pkt 9 Ustawy o p.c.c.

Ad.3.

Stwierdziwszy, że spełnione będą na gruncie przedstawionego na wstępie zdarzenia przyszłego dwa wstępne warunki zastosowania zwolnienia od p.c.c. przewidzianego w art. 9 pkt 9 Ustawy o p.c.c., należy ustalić, czy w warunkach zamierzonej transakcji określonych na wstępie będzie miało miejsce pośrednictwo Domu Maklerskiego, o którym mowa w powołanym przepisie ustawy o p.c.c.

Stwierdzić należy, iż przepisy ustawy o p.c.c. nie definiują pojęcia "sprzedaży za pośrednictwem" firmy inwestycyjnej. W konsekwencji, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu interpretacji tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia opartego na definicji zawartej w słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), przez "pośrednictwo" należy rozumieć:

* działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron,

* występowanie w roli łącznika,

* załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Jak wynika natomiast z praktyki organów podatkowych, "pośrednictwo" na gruncie Ustawy o p.c.c. wiąże się z występowaniem takich elementów, jak:

* występowanie przez dom maklerski w imieniu sprzedającego lub nabywcy (stanowisko zaprezentowane przez Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów w piśmie z dnia 24 maja 2007 r., sygn. 1438/RM/436-8/07/73/p.c.c./EB, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 26 lutego 2008 r., sygn. ILPB2/415-347/07-2/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w pismach z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. IBPBII/1/436 -297/09/AŻ i z dnia 31 grudnia 2009 r., sygn. IBPBII/1/436-277/09/MZ, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 16 czerwca 2009 r., sygn. ITPB2/436 -45/09/PS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 29 grudnia 2009 r., sygn. IPB2/436-390/09-2/MZ),

* uczestniczenie domu maklerskiego w dokonywaniu umowy (stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 26 lutego 2008 r., sygn. ILPB2/415-347/07-2/MK),

* nastręczanie przez dom maklerski sposobności do zawarcia umowy lub pośredniczenie przy jej zawarciu (stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r., sygn. PB4/4307-4/06),

* wykonywanie przez dom maklerski zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie (stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 26 lutego 2008 r., sygn. ILPB2/415-347/08 -2/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w pismach z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. IBPBII/1/436-297/09/AŻ i z dnia 31 grudnia 2009 r., sygn. IBPBII/436 -277/09/MZ).

W szczególności należy podkreślić, iż dokonując klasyfikacji nabycia akcji na gruncie Ustawy o p.c.c. organy podatkowe słusznie wskazują, iż pojęcie pośrednictwa w sprzedaży akcji nie sprowadza się wyłącznie do działalności domu maklerskiego, polegającej na przyjęciu deklaracji zbycia (nabycia) akcji oraz znalezieniu nabywcy w celu zawarcia umowy (takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w piśmie z dnia 13 grudnia 2006 r., sygn. PO/436/I/0007/06). W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, brak działań Domu Maklerskiego zmierzających do znalezienia podmiotu zainteresowanego zbyciem akcji na rzecz Spółki nie wyklucza sprzedaży (nabycia) akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

Tym samym, biorąc pod uwagę zakres czynności jakie wykonywane będą przez Dom Maklerski w celu realizacji zamierzonej transakcji, tj. w szczególności zawarcie przez Dom Maklerski umowy sprzedaży akcji w imieniu Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu własnym na rachunek Spółki, a także potencjalnie inne czynności związane bezpośrednio z transakcją sprzedaży akcji (np. usługi związane z zawarciem umowy sprzedaży, pośrednictwo w zapłacie ceny, itp.), zdaniem Wnioskodawcy, Dom Maklerski powinien być uznany na gruncie przedstawionego przyszłego stanu faktycznego za podmiot występujący w roli łącznika miedzy Wnioskodawcą, a sprzedającym akcje, działającym w celu zawarcia umowy sprzedaży akcji na wspólnie ustalonych warunkach. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, będzie miało w tym wypadku miejsce pośrednictwo Domu Maklerskiego w sprzedaży akcji.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę powyższe rozważania, należy uznać, że działalność Domu Maklerskiego polegać będzie w analizowanym przypadku na pośrednictwie w zawarciu umowy sprzedaży akcji (nabycia akcji przez Wnioskodawcę) w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

Podsumowując, w świetle przedstawionej powyżej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy, rozważana transakcja sprzedaży (nabycia przez Wnioskodawcę) akcji spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej powinna zostać uznana za sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi na rzecz Wnioskodawcy za pośrednictwem firmy inwestycyjnej (zagranicznej firmy inwestycyjnej) w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. W rezultacie, zamierzona transakcja podlegać będzie, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniu z opodatkowania p.c.c. na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty p.c.c. z tytułu dokonania rozważanej transakcji.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie słuszności przedstawionego stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają także - na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy - zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Artykuł 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, wskazują, że podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku wynosi 1%.

Jednakże, w myśl art. 9 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

a.

firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,

b.

dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,

c.

dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,

d.

dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, ze. zm.).

Z treści analizowanego przepisu (art. 9 pkt 9 lit. b) wynika, że aby można było mówić o zastosowaniu zwolnienia określonego w tym przepisie, sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi musi być dokonywana za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych.

Tym samym pośrednictwo ww. instytucji dotyczyć musi sprzedaży a nie innej czynności dokonywanej w związku ze sprzedażą, np. w celu jej wykonania. Zatem w celu wyjaśnienia przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia, wymaga kwestia jak należy rozumieć wyrażenie "sprzedaż za pośrednictwem".

W związku z powyższym niezbędne jest określenie czym jest sprzedaż, o której mowa w analizowanym przepisie. Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na rzecz kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W powołanym przepisie jest mowa tylko o rzeczach jako przedmiotach materialnych (art. 45 Kodeksu cywilnego), jednakże zgodnie z art. 555 Kodeksu cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz praw. Ustawa Kodeks cywilny nie zawiera w tym przedmiocie wyłączeń w odniesieniu do sprzedaży praw wynikających z papierów wartościowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.), instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Z kolei, przez zagraniczną firmę inwestycyjną w myśl art. 3 pkt 32 ww. ustawy - rozumie się osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby - z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność maklerską na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową.

W związku z powyższym za sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi (w tym akcji), także w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy uznać umowę zobowiązującą jedną stronę czynności do przeniesienia praw wynikających z papierów wartościowych (ewentualnie także innych czynności - np. wydania papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów), a drugą stroną do zapłaty ceny (ewentualnie także innych czynności - np. odbioru papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów).

Z kolei, pośrednictwo przy zawieraniu umowy sprzedaży akcji ma miejsce w analizowanej sytuacji, gdy Dom Maklerski uczestniczy przy dokonywaniu tejże umowy. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy sprzedaży przez Dom Maklerski w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, tj. m.in.:

* wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie (art. 69 ust. 2 pkt 2 w wz. z pkt 1),

* doradztwie inwestycyjnym (art. 69 ust. 2 pkt 5),

* doradztwie i innych usługach w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw (art. 69 ust. 4 pkt 4),

* sporządzaniu analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych (art. 69 ust. 4 pkt 6).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć (umowa sprzedaży), za pośrednictwem domu maklerskiego lub banku prowadzącego działalność maklerską, część lub wszystkie akcje spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej. Zakres czynności Domu Maklerskiego występującego w charakterze pośrednika transakcji, obejmował będzie: zawarcie umowy sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy, jako nabywcy lub w imieniu własnym Domu Maklerskiego na rachunek Wnioskodawcy, rozliczenie nabycia akcji przez Wnioskodawcę poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie akcji, pośrednictwo w zapłacie ceny za nabycie akcji przez Wnioskodawcę, wystawienie potwierdzenia dokonania transakcji. Nadto, Dom Maklerski może być zaangażowany w czynności pomocnicze bezpośrednio związane z umową sprzedaży akcji, na przykład takie jak: wsparcie Wnioskodawcy w przygotowaniu struktury transakcji (np. w zakresie zasad przeprowadzenia transakcji sprzedaży lub przeniesienia akcji), udział Domu Maklerskiego w negocjacjach mających na celu zawarcie przez Wnioskodawcę umowy sprzedaży akcji, wsparcie w przygotowaniu dokumentacji transakcji (np. przyjmowanie/przekazywanie oświadczeń stron).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku zastosowanie znajdzie przepis art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, Wnioskodawca w związku z zawarciem planowanej umowy sprzedaży akcji nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl