ILPB2/436-156/14-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-156/14-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. została powołana do życia 1 kwietnia 2013 r. na postawie aktu założycielskiego po uprzednim przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego. Działalność Spółki opiera się na: akcie założycielskim spółki, ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

Przedmiotem działalności jest zgodnie z aktem założycielskim realizowanie zadań własnych gminy, w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców dotyczących w szczególności: zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarowania odpadami, utrzymania dróg, rekultywacji, udrażniania rowów melioracyjnych.

W akcie założycielskim zawarto możliwość:

* wniesienia dopłat przez wspólnika zwrotnych lub bezzwrotnych w wysokości nieprzekraczającej 3 000 000,00 zł rocznie. Wysokość i terminy oraz zasady przyznawania dopłat w miarę potrzeb, oznaczone będą uchwałą wspólnika,

* corocznego wnoszenia dopłat z tytułu dopłaty do ceny dostawy wody i odprowadzania ścieków w terminach i wysokości oraz na zasadach oznaczonych uchwałą zgromadzenia wspólników z zachowaniem limitu o którym mowa wyżej.

Wszystkie udziały 100% objął jedyny wspólnik - Gmina w dniu zawiązania spółki tj. 1 kwietnia 2013 r. Dotychczas zgromadzenie wspólników podjęło uchwały i je zrealizowało w zakresie:

* wniesienia dopłat do ceny dostawy wody i odprowadzania ścieków na rok 2013,

* wniesienia dopłat z tytułu realizacji przez spółkę zadań własnych gminy w 2013,

* zmiany uchwały z dnia 2 kwietnia 2013 r. w sprawie wniesienia dopłat z tytułu realizacji przez spółkę zadań własnych gminy w roku 2013,

* wniesienia dopłat z tytułu realizacji przez spółkę zadania własnego gminy w roku 2013, polegającego na zagospodarowaniu odpadów komunalnych odebranych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy,

* wniesienia dopłat z tytułu dopłaty do ceny wody i odprowadzania ścieków na rok 2014,

* wniesienia dopłaty z tytułu realizacji przez spółkę zadania własnego gminy w roku 2014, polegającego na zagospodarowaniu odpadów komunalnych, odebranych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie gminy,

* wniesienia dopłat z tytułu realizacji przez Spółkę zadań własnych gminy w roku 2014.

Dopłaty do ceny wody i ścieków są przychodem do opodatkowania a koszty tej działalności są kosztami uzyskania przychodów. Dopłaty do realizacji zadań własnych gminy są przychodem, który nie podlega opodatkowaniu, a koszty tej działalności nie są kosztami uzyskania przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w sytuacji gdy dochodzi do podjęcia uchwał przez wspólnika w sprawie wniesienia dopłat (w szczególności: dopłat do ceny, dopłat do realizacji zadań własnych gminy).

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane dopłaty: dopłaty do ceny wody i ścieków, dopłaty do realizacji zadań własnych gminy, korzystają ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając zwolnienie w zakresie otrzymywanych dopłat od wspólnika należy wziąć pod uwagę unormowania dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), w której art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k mówi, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki. Podatkowi temu podlegają także zmiany określonych umów, w tym umów spółki. Idąc za art. 1 ust. 3 pkt 1 tej ustawy w przypadku umowy spółki przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Generalnie dopłaty w spółce podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Dopłaty, które otrzymuje Wnioskodawca od wspólnika choć przybierają różnorodny charakter i przeznaczenie, pozostają dopłatami wnoszonymi w myśl przepisów zawartych w ustawie z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1013, tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 oraz Dz. U. z 2014 r. poz. 265).

Jednak zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o p.c.c. zwalnia się z podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej Spółce.

W Spółce 100% udziałów posiada od początku jej istnienia gmina - jedyny wspólnik.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia art. 9 pkt 11 lit. d należy spełnić dwa warunki łącznie i Wnioskodawca je spełnia, tj.:

1. Przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków,

2. W wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo, tut. Organ informuje, że Zainteresowany przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazał na przepis art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Mając jednak na uwadze treść zacytowanego przez Wnioskodawcę przepisu oraz całokształt sprawy, tut. Organ zrozumiał, że Wnioskodawca miał na uwadze art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl