ILPB2/436-155/14-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-155/14-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. została powołana do życia 1 kwietnia 2013 r. na postawie aktu założycielskiego po uprzednim przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego.

Przedmiotem działalności jest, zgodnie z aktem założycielskim realizowanie zadań własnych gminy, w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców dotyczących, w szczególności: zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarowania odpadami, utrzymania dróg, rekultywacji, udrażniania rowów melioracyjnych.

W akcie założycielskim zawarto możliwość:

* podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 10 000 000,00 zł wkładami pieniężnymi i niepieniężnymi do 31 grudnia 2025 r. (bez wymogu zmiany umowy spółki w formie aktu notarialnego) - uchwała zgromadzenia wspólników;

* przeznaczenia dopłat wspólnika na tworzenie kapitału zapasowego, innych kapitałów i funduszy celowych - na mocy uchwały zgromadzenia wspólników.

Wszystkie udziały 100% objął i posiada jedyny wspólnik - Gmina w dniu zawiązania spółki, tj. 1 kwietnia 2013 r.

Dotychczas zgromadzenie wspólników podjęło uchwały i je zrealizowano w zakresie:

* podwyższenia kapitału zakładowego spółki;

* sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale z dnia 7 maja 2013 r. Zgromadzenia Wspólników sp. z o.o. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki;

* podwyższenia kapitału zakładowego spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 11 lit. d ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) w sytuacji gdy dochodzi do podjęcia uchwał przez wspólnika w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, podwyższenie kapitału zakładowego w spółce uchwałą wspólników, korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając zwolnienie w zakresie podwyższenia przez wspólnika kapitału zakładowego należy wziąć pod uwagę unormowania dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, w której art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k mówi, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki. Podatkowi temu podlegają także zmiany określonych umów w tym umów spółki. Idąc za art. 1 ust. 3 pkt 1 tej ustawy w przypadku umowy spółki przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Zatem generalnie podwyższenie kapitału w spółce podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, gdyż stanowi zmianę umowy spółki. Jednak zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o p.c.c. zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki skarb państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki skarb państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej Spółce.

W spółce 100% udziałów posiada od początku jej istnienia Gmina, a podwyższenie kapitału zakładowego następowało na podstawie uchwał o wniesieniu wkładów pieniężnych w zamian za objęcie udziałów.

Spółka m.in. prowadzi działalność w zakresie dostawy wody, zaś odprowadzanie ścieków jest jej działalnością wiodącą. Aby móc skorzystać ze zwolnienia art. 9 pkt 11 lit. d należy spełnić dwa warunki łącznie, które Wnioskodawca spełnia tj.:

1.

przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi " zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków;

2.

w wyniku zawarcia umowy spółki skarb państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo, tut. Organ informuje, że Zainteresowany przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazał na przepis art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Mając jednak na uwadze treść zacytowanego przez Wnioskodawcę przepisu oraz całokształt sprawy, tut. Organ zrozumiał, że Wnioskodawca miał na uwadze art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl