ILPB2/436-13/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-13/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została powołana aktem notarialnym w dniu 3 listopada 2009 r. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina. Gmina wnosi do Spółki dopłaty zwrotne do kapitału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesiona dopłata zwrotna do Spółki przez Gminę jako jedynego udziałowca podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z dopłatą zwrotną do kapitału Spółki, dokonywaną przez Gminę jako jedynego udziałowca, która to będąca jednostką samorządu terytorialnego jest zwolniona z opłat na podatek od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy spółki.

Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną i ciąży na spółce, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku kwota dopłat (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c) ww. ustawy). Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Zauważyć należy, że wprawdzie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który powołuje się we wniosku o wydanie interpretacji Zainteresowany, wyraźnie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z ww. podatku, to interpretacja tegoż przepisu w sposób ścisły wyklucza z kręgu uprawnionych podatników spółki kapitałowe, w których jedynym wspólnikiem (udziałowcem) jest jednostka samorządu terytorialnego. Taki sposób wykładni norm podatkowych determinuje funkcjonowanie ulg i zwolnień w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina) posiada osobowość prawną wskutek czego występuje w obrocie prawnym jako podmiot odrębny od swojego wspólnika. Zatem, w zaistniałej sytuacji nie zachodzi tożsamość podmiotów, tzn. Spółka jako podmiot nie będący jednostką samorządu terytorialnego nie korzysta z omawianego zwolnienia.

W konsekwencji, w sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Stąd też zmiana umowy spółki kapitałowej, której jedynym udziałowcem jest Gmina podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu ciąży na Spółce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl