ILPB2/436-123/13-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-123/13-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania w związku z zawarciem umowy spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania w związku z zawarciem umowy spółki komandytowo-akcyjnej, a także w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) rozważa założenie w przyszłości spółki komandytowo-akcyjnej Sp z.o.o. S.K.A. (dalej: SKA). Jako wkład do SKA Wnioskodawca wniesie posiadany składnik majątku, jakim jest znak towarowy, stanowiący wartość niematerialną i prawną (dalej: WNiP). W zamian za przedmiotowy aport Wnioskodawca obejmie akcje SKA, tworzące kapitał zakładowy o wartości nominalnej określonej w umowie spółki komandytowo-akcyjnej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, zaś SKA będzie jako czynny podatnik VAT zarejestrowana. Aport zostanie udokumentowany przez Wnioskodawcę fakturą VAT. Całkowite wynagrodzenie z tytułu dokumentowanej fakturą VAT czynności aportu będzie równe wartości emisyjnej akcji SKA, które obejmie Wnioskodawca. Oznacza to, że wartość rynkowa brutto aktywów będzie równa wartości emisyjnej objętych przez Wnioskodawcę akcji SKA.

Wartość znaku towarowego stanowiącego przedmiot wkładu do SKA może być niższa od wartości rynkowej znaku, wyznaczonej jako przeciętna cena stosowana w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju z dnia dokonania aportu do spółki osobowej, bądź wartości określonej w wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż przedmiotowy wniosek wnosi na podstawie art. 14n ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) jako podmiot planujący utworzenie SKA. Zgodnie bowiem z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej przepisy dotyczące skutków zastosowania się do interpretacji indywidualnych stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki. Biorąc pod uwagę powyższe, z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej może wystąpić podmiot planujący utworzenie spółki, której wniosek dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy określając podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wkładu do SKA, będącej spółką osobową, w postaci znaku towarowego, należy przyjąć wartość wkładu stanowiącą wartość nominalną otrzymanych w zamian akcji w kapitale zakładowym zawiązanej w przyszłości SKA.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm., dalej: UPCC) opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega m.in. umowa spółki. Tym samym zgodnie z treścią art. 4 pkt 9 UPCC obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce. Stąd Wnioskodawca w związku z zawarciem umowy spółki komandytowo-akcyjnej będzie zobowiązany - co do zasady - opłacić od czynności cywilnoprawnych (dalej: p.c.c.).

W celu wyznaczenia podstawy opodatkowania w analizowanym zdarzeniu przyszłym zastosowanie będzie miał art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a UPCC, który wskazuje, że w przypadku zawarcia umowy spółki osobowej, należy przyjąć wartość dokonanych wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

W opinii Wnioskodawcy ustalając podstawę opodatkowania przedmiotowego wkładu do zawiązanej przez niego w przyszłości SKA istotna w tym przypadku jest jedynie wartość znaku towarowego określona w umowie spółki komandytowo-akcyjnej, która jednocześnie będzie równa nominalnej wartości otrzymanych w wyniku tej operacji akcji SKA. Zgodnie bowiem ze wskazanym powyżej przepisem będzie to równocześnie wartość, która stanowić będzie kapitał zakładowy SKA. Ustawodawca w art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a UPCC odwołał się jedynie do wartości wkładów albo wartości kapitału zakładowego - nie wskazał, że powinna być to wartość rynkowa, która została wskazana jako podstawa opodatkowania p.c.c. w przypadku np. sprzedaży rzeczy.

Kierując się literalnym brzemieniem tego przepisu, w opinii Wnioskodawcy, nawet w przypadku, gdy wartość rynkowa znaku towarowego stanowiącego wkład do SKA będzie wyższa od nominalnej wartości objętych w wyniku tej operacji akcji SKA, za podstawę opodatkowania p.c.c. należy przyjąć jedynie wartość, stanowiącą kapitał zakładowy SKA, a więc wartość nominalną otrzymanych w zamian akcji.

Wnioskodawca dla potwierdzenia swego stanowiska pragnie przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 listopada 2011 r. (sygn. ILPB2/436-167/11/2/MK), w której organ podatkowy przychylił się do zdania podatnika i stwierdził, że: "(...) odnosząc się do stanowiska Spółki w sprawie podstawy opodatkowania, należy stwierdzić, że skoro powołany przepis art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, nie odwołuje się do pojęcia "wartości rynkowej", lecz do wartości wkładów do spółki osobowej, to podstawę opodatkowania, w takim przypadku, stanowić będzie wartość ww. wkładu zadeklarowana przez wspólników zawiązujących spółkę."

Reasumując, Wnioskodawca jest zdania, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wyznaczając podstawę opodatkowania p.c.c. wkładu do SKA w postaci znaku towarowego, należy przyjąć wyłącznie wartość nominalną objętych w zamian akcji SKA. Art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a UPCC nie wskazuje bowiem, że powinna być to wartość rynkowa, a tym samym SKA powinna określić ją w wysokości odpowiadającej wartości określonej w umowie spółki komandytowo - akcyjnej. Tym samym organ podatkowy nie ma prawa wezwać podatnika do ponownego określenia podstawy opodatkowania p.c.c. znaku towarowego według wartości rynkowej posiłkując się art. 6 ust. 3 UPCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy zawarciu umowy spółki - wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, a stawka podatku wynosi 0,5%.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (formularz p.c.c.-3), oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego (art. 10 ust. 2 ustawy).

Przystępując do odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie zgodzić się należy z twierdzeniem Spółki, iż powołany przepis art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, nie odwołuje się do pojęcia "wartości rynkowej", lecz do wartości wkładów do spółki osobowej. To z kolei oznacza, że podstawę opodatkowania, w takim przypadku, stanowić będzie wartość ww. wkładu zadeklarowana przez wspólników zawiązujących spółkę, która w analizowanej sprawie odpowiada wartości nominalnej otrzymanych w zamian akcji w kapitale zakładowym spółki komandytowo-akcyjnej.

W konsekwencji, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie przywołanej interpretacji indywidualnej wyjaśnić należy, iż - jak sama nazwa wskazuje - stanowi ona indywidualny akt administracyjny co oznacza, iż nie może ona stanowić samodzielnej materialnoprawnej podstawy prawnej w niniejszym postępowaniu.

Jednocześnie informuje się, że w przedmiocie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl