ILPB2/436-12/08-5/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-12/08-5/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani..., przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008 r. (data wpływu 20 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 16 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu gruntu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 8 maja 2008 r. znak ILPB2/436-12/08-2/AJ wezwano Wnioskodawczynię do:

1.

wyjaśnienia czy zawarty w pytaniu zwrot "opłata skarbowa" należy rozumieć jako "podatek od czynności cywilnoprawnych,

2.

uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota lub o dopłatę 75 zł.

Wniosek został prawidłowo uzupełniony (data wpływu: 16 maja 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest rolnikiem. Posiada ziemię rolną w sąsiedztwie oferowanego gruntu i zamierza zakupić ok. 3 ha gruntu na poszerzenie gospodarstwa rolnego od osoby, która jest podatnikiem podatku rolnego (jest rolnikiem) i nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej. Oferowany grunt jest gruntem o statusie aktywizacji gospodarczej, ale jest wykorzystywany rolniczo (płacony jest za niego podatek rolny - w ewidencji gruntów - wypis i wyrys ze starostwa oznaczony jest literą R czyli grunty rolne) i w dalszym ciągu będzie przez Zainteresowaną wykorzystywany rolniczo. Przedmiotowy grunt sprzedający otrzymał w postaci darowizny w lutym 2007 r. od swojej matki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kupując oferowane grunty należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2%, czy następuje zwolnienie od tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, gdy grunt jest kupiony na poszerzenie gospodarstwa rolnego, ale ma status aktywizacji gospodarczej i będzie wykorzystywany dalej rolniczo Zainteresowana powinna być zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W interpretacji nr ILPP1/443-218/08-2/AK z dnia 20 maja 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów poinformował Wnioskodawczynię, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż przedmiotowa transakcja sprzedaży gruntu ma związek z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym planowany przez Zainteresowaną zakup gruntu podlega zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Zatem w niniejszej sprawie przedmiotowy zakup gruntu zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zakup przedmiotowego gruntu zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegałby opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jednakże w myśl art. 9 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy stosownie do treści cytowanego przepisu odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z powołanego wyżej przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku, tylko wtedy, gdy w chwili dokonania czynności nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego. Natomiast późniejsza zmiana przeznaczenia gruntu nie skutkuje pozbawieniem praw do zwolnienia od podatku.

Należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ww. ustawy ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Zainteresowana zamierza nabyć nieruchomość gruntową o powierzchni ok. 3 ha w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przedmiotowy zakup gruntu zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Natomiast w przypadku skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, stosownie do przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zakup gruntu będzie zwolniony od podatku, gdyż w chwili dokonania tej czynności nabywany grunt wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 20 maja 2008 r. o nr ILPP1/443-218/08-2/AJ, a w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - postanowieniem o odmowie wszczęcia z dnia 8 maja 2008 r. ILPB2/415-147/08-2/AJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl