ILPB2/4160-76/13-4/JWP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4160-76/13-4/JWP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

WYDANA W WYNIKU UWZGLĘDNIENIA SKARGI

W związku ze skargą z dnia 7 października 2013 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 8 października 2013 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 5 września 2013 r. nr ILPB2/415-567/13-2/WM w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, doręczoną w dniu 9 września 2013 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 5 września 2013 r., uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa (zwana dalej także jako: "Wnioskodawca" oraz "Spółdzielnia") w 2013 r. zamierza wymienić indywidualne podzielniki elektroniczne kosztów centralnego ogrzewania we wszystkich mieszkaniach. Koszty wymiany podzielników zostaną sfinansowane funduszem remontowym tworzonym przez Wnioskodawcę na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy dotyczy członków Spółdzielni, osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali oraz właścicieli lokali niebędących członkami Spółdzielni. Zasady korzystania z tego funduszu są identyczne dla wszystkich osób zajmujących lokale mieszkalne.

W związku z powyższym zadano między innymi następujące pytanie.

Czy wymiana indywidualnych podzielników elektronicznych kosztów centralnego ogrzewania sfinansowana funduszem remontowym będzie stanowiła dla osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy Spółdzielnia zobowiązana będzie do sporządzenia informacji PIT-8C.

Wnioskodawca wyraził pogląd, że świadczenia z funduszu remontowego nie mogą być traktowane jako przysporzenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż świadczenia te mają charakter zwrotny. Spółdzielnia nie powinna sporządzać informacji PIT-8C dla osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, gdyż wszyscy mieszkańcy powinni być traktowani równo.

W opinii Wnioskodawcy, wpłaty na fundusz remontowy wnoszą osoby posiadające mieszkania o statusie lokatorskim, własnościowym i stanowiące odrębną własność w takiej samej wysokości. Sporządzenie informacji PIT-8C dla osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego obciążałoby te osoby dodatkowymi kosztami w postaci podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, instalacja cieplna funkcjonująca w budynkach mieszkalnych Spółdzielni nie jest dostosowana do zamontowania odrębnych ciepłomierzy umożliwiających pomiar energii cieplnej zużytej przez każdego z użytkowników poszczególnych lokali. W takiej sytuacji cała instalacja cieplna, łącznie z oprzyrządowaniem technicznym, jest jednolitym systemem ogrzewania. Jest urządzeniem niesłużącym wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli lokali, ale w całości stanowi przedmiot współwłasności przymusowej, czyli zarówno elementy instalacji znajdujące się poza poszczególnymi lokalami, jak elementy instalacji znajdujące się w wydzielonych lokalach - stanowią jedną całość.

Dlatego też wymiana podzielników kosztów centralnego ogrzewania stanowiących element aparatury pomiarowej instalacji ogrzewczej jest uzasadnionym wydatkiem funduszu remontowego, ma charakter zwrotny, nie powoduje powstania przysporzenia majątkowego po stronie właścicieli. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca stanął na stanowisku, że wydatków na wymianę podzielników pokrytych z funduszu remontowego nie należy traktować jako przychodu ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja została skutecznie doręczona w dniu 9 września 2013 r.

W dniu 13 września 2013 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w związku z wydaniem interpretacji indywidualnej z dnia 5 września 2013 r. nr ILPB2/415-567/13-2/WM, na które tut. Organ udzielił odpowiedzi pismem z dnia 7 października 2013 r. nr ILPB2/415W-70/13-2/JWP.

Następnie, Wnioskodawca wniósł w dniu 10 października 2013 r. (data nadania pisma w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego 8 października 2013 r.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu na interpretację indywidualną z dnia 5 września 2013 r. nr ILPB2/415-567/13-2/WM.

W skardze na indywidualną interpretację z dnia 5 września 2013 r. nr ILPB2/415-567/13-2/WM wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu Skarżący nie zgadza się z interpretacją przepisów prawa podatkowego i wnosi o jej uchylenie.

Strona zarzuca zaskarżonej interpretacji, że została błędnie wydana. Na poparcie swojego stanowiska Skarżący przytoczył argumentację zawartą zarówno we wniosku, jak i w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Po ponownym rozpoznaniu sprawy, w związku z wniesieniem skargi oraz z uwzględnieniem zarzutów w niej przedstawionych, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wymienić indywidualne podzielniki elektroniczne kosztów centralnego ogrzewania m.in. w lokalach, co do których właściciele posiadają prawo odrębnej własności. Koszty wymiany podzielników - stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - zostaną sfinansowane ze środków pochodzących z funduszu remontowego.

Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy po stronie osób, które na moment poniesienia wskazanych wydatków posiadały prawo odrębnej własności, powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Przepisy art. 4 ust. 4 oraz art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowią, że:

* właściciel lokalu mieszkalnego (będący lub niebędący członkiem spółdzielni) ma obowiązek świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali,

* obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowej jest utrzymanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie i dokonywanie remontów (w tym wymiany stolarki okiennej, drzwi wejściowych do mieszkania, instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej), a wpłaty na fundusz remontowy tworzony przez spółdzielnię służą realizacji właśnie tego rodzaju celów.

Przepisy regulujące prawa i obowiązki właściciela lokalu mieszkalnego w budynku stanowiącym współwłasność spółdzielni mieszkaniowej wskazują, że:

* wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie posiadają takie same prawa i obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości (art. 4 ust. 1-2 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),

* ustawowy obowiązek świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych spoczywa na członkach spółdzielni, właścicielach lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobach niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),

* właścicieli lokali będących oraz niebędących członkami spółdzielni dotyczy zasada zarządu powierzonego wykonywanego przez spółdzielnię, co oznacza, że na właścicielach lokali spoczywa obowiązek stosowania przyjętych w spółdzielni mieszkaniowej rozwiązań dotyczących pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości (art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),

* ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mogą być również przeznaczone dla właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni w celu utrzymania w należytym stanie elementów (okien, drzwi, instalacji, etc.), które służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli.

Wskazanym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązkom finansowym właścicieli lokali odpowiada obowiązek spółdzielni mieszkaniowej do utrzymania w należytym stanie nieruchomości, w tym zasobów mieszkaniowych, stanowiących współwłasność spółdzielni i właścicieli lokali, zarządzanych obligatoryjnie przez spółdzielnię.

Zasadna jest zatem konkluzja, że fakt ponoszenia przez właścicieli lokali mieszkalnych opłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej może zobowiązywać także spółdzielnię mieszkaniową, w zakresie przewidzianym w statucie lub regulaminie tej spółdzielni, do uczestniczenia w wydatkach związanych z utrzymaniem w należytym stanie lokali stanowiących odrębną własność.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że wymiana indywidualnych podzielników elektronicznych kosztów centralnego ogrzewania, sfinansowana z funduszu remontowego, nie będzie stanowiła dla osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem Spółdzielnia nie będzie zobowiązana do sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji nr ILPB2/415-567/13-2/WM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl