ILPB2/415-989/09-6/WM - Powstawanie dochodu na skutek umorzenia akcji w spółce komandytowo – akcyjnej bez wynagrodzenia oraz za wynagrodzeniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-989/09-6/WM Powstawanie dochodu na skutek umorzenia akcji w spółce komandytowo – akcyjnej bez wynagrodzenia oraz za wynagrodzeniem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), uzupełnionym w dniach 12 października 2009 r. oraz 15 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania dochodu wskutek umorzenia akcji w spółce komandytowo - akcyjnej bez wynagrodzenia oraz za wynagrodzeniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania dochodu wskutek umorzenia akcji w spółce komandytowo - akcyjnej bez wynagrodzenia oraz za wynagrodzeniem.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 4 grudnia 2009 r. nr ILPB2/415-989/09-3/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwani

a.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Zainteresowaną nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 4 grudnia 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 grudnia 2009 r.), zaś w dniu 15 grudnia 2009 r. (data nadania 11 grudnia 2009 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawczyni jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej: "Spółka") powstałej w dniu 31 grudnia 2008 r. z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka Przekształcona").

Udziały w Spółce Przekształconej Zainteresowana objęła w zamian za wkłady gotówkowe oraz w związku z połączeniem Spółki Przekształconej z podmiotem, którego była udziałowcem.

Obecnie rozważne jest umorzenie posiadanych przez Wnioskodawczynię akcji.

Umorzenie przeprowadzone będzie w trybie art. 359 oraz art. 360 Kodeksu spółek handlowych. w świetle tych przepisów, za zgodą wspólnika umorzenie akcji może nastąpić bez wynagrodzenia. Umorzenie może być też przeprowadzone za wypłatą wynagrodzenia jednak w tym przypadku wartość wypłaconego przez Spółkę wynagrodzenia będzie niższa od rynkowej wartości umarzanych akcji.

Na dzień umorzenia pozostałe akcje Spółki będą własnością funduszu inwestycyjnego zamkniętego, działającego na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych (dalej: "Fundusz") i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Zainteresowana będzie bezpośrednim lub pośrednim udziałowcem (spółka ta pełni funkcję komplementariusza w Spółce).

Całość certyfikatów wyemitowanych przez Fundusz będzie własnością zależnej od Wnioskodawczyni spółki z siedzibą w Unii Europejskiej.

Po przeprowadzeniu umorzenia akcji Zainteresowanej, Fundusz stanie się dominującym akcjonariuszem Spółki.

Wnioskodawczyni wskazuje, że planowane umorzenie będzie umorzeniem dobrowolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy umorzenie akcji w Spółce za wynagrodzeniem istotnie niższym od wartości rynkowej umarzanych udziałów spowoduje po stronie Wnioskodawczyni powstanie dochodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości różnicy pomiędzy faktycznie otrzymanym wynagrodzeniem a kosztem nabycia umarzanych akcji.

2.

Czy umorzenie akcji w Spółce bez wynagrodzenia spowoduje po stronie Zainteresowanej powstanie dochodu do opodatkowania.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na drugie pytanie przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie odpowiedzi na pierwsze pytanie w dniu 31 grudnia 2009 r. wydano interpretację indywidualną nr ILPB2/415-989/09-5/WM.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w odniesieniu do pytania nr 2 - w związku z nieodpłatnym umorzeniem akcji w Spółce nie powstanie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Z powyższego przepisu wynika, że uznanie, iż w danej sytuacji powstaje przychód ze zbycia papierów wartościowych, wymaga stwierdzenia istnienia należności w postaci wynagrodzenia z tytułu zbycia. w sytuacji zaś, gdy umorzenie akcji przeprowadzane jest bez wynagrodzenia należność taka, a co za tym idzie, przychód należny, nie powstaje.

Innymi słowy podatnik, którego akcje umarzane są w trybie, który nie przewiduje wypłaty wynagrodzenia, nie ma tytułu prawnego do uzyskania żadnej wypłaty. Tym samym - w opinii Zainteresowanej - stwierdzić należy, iż nie dochodzi do powstania przychodu, który można byłoby określić jako przychód należny. Następnie należy zwrócić uwagę, iż na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają przychody z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Zgodnie z wcześniejszymi wyjaśnieniami, umorzenie akcji ma nastąpić nieodpłatnie. Brak wynagrodzenia wynikać będzie z zastosowania trybu przewidzianego w przepisach Kodeksu spółek handlowych.

Wobec braku określenia wynagrodzenia za umarzane udziały w omawianej sytuacji nie wystąpi warunek odpłatności, o którym mowa we wspomnianym przepisie.

Ponadto, zarówno na gruncie art. 17 oraz art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po stronie podatnika opodatkowany jest dochód faktycznie otrzymany. Zainteresowana wskazuje, iż organy podatkowe zwracają uwagę na fakt, iż skoro w sytuacji nieodpłatnego umorzenia udziałów nie mamy do czynienia z powstaniem faktycznego dochodu, po stronie podatnika zbywającego udziały/akcje celem ich umorzenia nie powstaje dochód podlegający opodatkowaniu.

Należy zatem stwierdzić, że skoro przychodem z kapitałów pieniężnych jest przychód należny z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, zaś w przypadku zbycia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej w trybie nieodpłatnego umorzenia nie występuje kwota należna oraz nie występuje odpłatność, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym po stronie Wnioskodawczyni nie dojdzie do powstania przychodu. Innymi słowy, brak w opisanej sytuacji zbycia odpłatnego oraz brak wystąpienia kwoty należnej, uniemożliwia na gruncie wspomnianego przepisu, określenie przychodu po stronie Zainteresowanej, która dokonuje zbycia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej w celu ich umorzenia, bez określenia wynagrodzenia, w trybie przewidzianym w Kodeksie spółek handlowych. Podobnie jak w przypadku braku faktycznego otrzymania wynagrodzenia także w opisywanej sytuacji nie dojdzie do powstania przychodu ze względu na brak spełnienia warunków określonych w przepisie określającym zasady powstania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: www.zus.gov.pl