ILPB2/415-986/10-3/AJ - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z pracy najemnej, wykonywanej na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Singapurze.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-986/10-3/AJ Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z pracy najemnej, wykonywanej na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Singapurze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w Singapurze,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązku uwzględnienia tego dochodu do wyliczenia stawki podatku właściwej dla dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terenie Polski, zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na pokładach statków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W latach 2008/2009 i obecnie Wnioskodawca wykonuje obowiązki oficera na statkach pływających w transporcie międzynarodowym. Pracodawcą jest firma z siedzibą w X w Wielkiej Brytanii. X jest również miejscem rzeczywistego zarządu tej firmy.

Zarząd statkami jest rozdzielony. Jedna firma zarządza nimi od strony technicznej, a druga zajmuje się crewing managementem (tekst jedn. zarządza obsadą statków).

Obydwie firmy mają siedzibę w X, z tym, że pracodawcą Wnioskodawcy jest firma zarządzająca crewingiem (to ona zleca obsługę pracowników, opłaca wynagrodzenia i w jej imieniu podpisywane są umowy).

W 2010 r. Wnioskodawca planuje zawarcie nowej umowy o pracę. Obowiązki będą wykonywane na tych samych statkach, z tym, że nowym pracodawcą będzie firma z siedzibą w Singapurze. Singapur będzie też miejscem rzeczywistego zarządu nowego pracodawcy. Od strony technicznej statkami nadal zarządzać będzie firma z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w kraju opodatkowaniu od całości swoich dochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody uzyskane z pracy świadczonej w latach 2008-2010 na rzecz pracodawcy z siedzibą w Wielkiej Brytanii (firma zarządzająca obsadą statków) są wolne od podatku w Polsce.

2.

Czy dochody uzyskane z pracy świadczonej w przyszłości na rzecz pracodawcy z siedzibą w Singapurze (firma zarządzająca obsadą statków) będą wolne od podatku w Polsce.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące opisu zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w Singapurze.

Natomiast w odniesieniu do pytania dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w Wielkiej Brytanii w dniu 23 listopada 2010 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-986/10-2/AJ.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pracy świadczonej na pokładach statków pływających w komunikacji międzynarodowej za miejsce położenia źródła przychodu uważa się kraj (terytorium), w którym znajduje się siedziba rzeczywistego (efektywnego) zarządu przedsiębiorstwa zarządzającego statkiem.

Miejsce faktycznego zarządu to inaczej miejsce, z którego podejmowane są kluczowe decyzje odnoszące się do działalności danego podmiotu. Jeżeli zarząd jest podzielony tj. jeden podmiot zarządza statkiem od strony technicznej, a inny od strony crewingowej (obsada statku), wówczas decyduje miejsce faktycznego zarządu podmiotu zarządzającego statkiem w zakresie crewing managementu.

W rozpatrywanym przypadku państwem źródła przychodu z tytułu pracy najemnej będzie Singapur. Zgodnie z art. 15 ust. 3 polsko-singapurskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody z pracy najemnej świadczonej przez polskich rezydentów na pokładach statków, którymi pod kątem crewingu zarządza pracodawca z Singapuru, mogą być opodatkowane tylko i wyłącznie w Singapurze.

Z powyższego wynika, że dochód uzyskany od pracodawcy singapurskiego również będzie w Polsce wolny od podatku.

Wnioskodawca będzie jednak zobowiązany do uwzględnienia tego dochodu do wyliczenia stawki podatku właściwej dla dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terenie Polski, zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w Singapurze,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązku uwzględnienia tego dochodu do wyliczenia stawki podatku właściwej dla dochodów uzyskanych ze źródeł położonych na terenie Polski, zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Należy zwrócić również uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie zatem z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3, do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym (...) stosuje się zasadę, która zgodna jest z zasadą odnoszącą się do dochodów z żeglugi morskiej, śródlądowej i transportu lotniczego, zatem podlegają one opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa.

Dla rozstrzygnięcia, jaką umowę międzynarodową należy zastosować do osoby wykonującej pracę na pokładzie statku morskiego - niezależnie od tego pod jaką banderą pływa - istotne jest więc to, w jakim państwie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego ten statek.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w 2010 r. Wnioskodawca planuje zawarcie umowy o pracę. Obowiązki będą wykonywane na statkach, z tym, że nowym pracodawcą będzie firma z siedzibą w Singapurze. Singapur będzie też miejscem rzeczywistego zarządu nowego pracodawcy. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Zainteresowany podał, że w przypadku gdy zarząd jest podzielony tj. jeden podmiot zarządza statkiem od strony technicznej, a inny od strony crewingowej (obsada statku), wówczas decyduje miejsce faktycznego zarządu podmiotu zarządzającego statkiem w zakresie crewing managementu.

Wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Organ dokonuje subsumcji stanu faktycznego na gruncie ustaw podatkowych, natomiast nie bada wniosku pod kątem zgodności z ustawami odrębnymi. Zatem, poza polem zainteresowana tut. Organu pozostaje kwestia ustalenia w jakim państwie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego ten statek, w przypadku gdy zarząd jest podzielony.

Zainteresowany wskazał, iż w takim przypadku decyduje miejsce faktycznego zarządu podmiotu zarządzającego statkiem w zakresie crewing managementu.

Zatem tut. Organ przyjął za Zainteresowanym, iż w rozpatrywanej sprawie siedziba zarządu zarządzającego statkiem znajduje się w Singapurze.

Z tego też względu w przedmiotowej sprawie - w odniesieniu do dochodów z tytułu pracy wykonywanej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego przez przedsiębiorstwo mające miejsce faktycznego zarządu na terytorium Singapuru - mają zastosowanie postanowienia umowy z dnia 23 kwietnia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 38, poz. 139).

W myśl art. 15 ust. ww. umowy, z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19 i 20 niniejszej umowy, uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najmnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 cyt. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

a.

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego,

b.

praca jest wykonywana dla lub w imieniu osoby, która nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w pierwszym Państwie, oraz

c.

wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą osoba posiada w drugim Państwie.

Na podstawie art. 15 ust. 3 ww. umowy, wynagrodzenia uzyskiwane przez osobę z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku morskiego lub statku powietrznego eksploatowanego w komunikacji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce rzeczywistego zarządu przedsiębiorstwa.

Stosownie do ww. przepisu, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu pracy na pokładzie statku eksploatowanego przez przedsiębiorstwo, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Singapurze, podlega opodatkowaniu tylko w Singapurze. Oznacza to, iż dochód taki nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

W związku z powyższym dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu pracy na pokładzie statku eksploatowanego przez przedsiębiorstwo, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Singapurze podlega opodatkowaniu tylko w Singapurze. Oznacza to, iż dochód taki nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

W rozpatrywanej sprawie metoda, o której mowa w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miała zastosowania. Metodę tę należy stosować wówczas, gdy dochody uzyskane przez Zainteresowanego mogą być opodatkowane w państwie źródła oraz w państwie rezydencji Wnioskodawcy, a jednocześnie w państwie rezydencji podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

W omawianej sprawie, sytuacja taka nie ma miejsca, bowiem dochód uzyskany przez Zainteresowanego z tytułu pracy na pokładzie statku eksploatowanego przez przedsiębiorstwo, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Singapurze podlega opodatkowaniu tylko w Singapurze.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl