ILPB2/415-985/13-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-985/13-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zeznania podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zeznania podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o pow. 35,5 m2 za kwotę 98 000 zł. W związku z tym nabyciem w dniu 16 października 2009 r., na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego Zainteresowana poniosła koszty w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych oraz taks notarialnych wraz z podatkiem od towarów i usług w kwocie 2 570 zł. Koszt wynika z zapisu aktu oraz dowodu wpłaty wystawionego na nazwisko Wnioskodawczyni przez kancelarię notarialną.

Dnia 16 sierpnia 2012 r. Zainteresowana dokonała zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego mieszkania nabytego w 2009 r. na większe mieszkanie - samodzielny lokal mieszkalny o pow. 53,80 m2 wraz z prawem własności udziału w częściach wspólnych budynku i w prawie własności gruntu. W akcie notarialnym dokumentującym umowę zamiany wartość zbywanego przez Wnioskodawczynię spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego została określona na kwotę 115 000 zł, natomiast większego nabytego przez Wnioskodawczynię lokalu mieszkalnego na kwotę 125 000 zł. Zamiana została dokonana bez obowiązku dopłat.

W związku z dokonaną zamianą w dniu 16 sierpnia 2012 r., na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego Zainteresowana poniosła koszt w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych, taks notarialnych wraz z podatkiem od towarów i usług, opłatę sądową w połowie kwoty kosztów określonych w akcie notarialnym, tj. w kwocie 999,50 zł. Koszt wynika z zapisu aktu oraz dowodu wpłaty wystawionego na nazwisko Wnioskodawczyni przez kancelarię notarialną.

W związku z sytuacją osobistą dnia 8 października 2012 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży lokalu nabytego w drodze zamiany za kwotę 125 000 zł. Koszt z tytułu opłat notarialnych i innych poniósł kupujący.

Uzyskany przychód w okresie od dokonania sprzedaży do września br. częściowo został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Dnia 12 października 2012 r. Wnioskodawczyni zakupiła samodzielny lokal mieszkalny o pow. 25,21 zł za kwotę 70 000 zł. W związku z tym nabyciem na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego Zainteresowana poniosła koszty w postaci podatku od czynności cywilnoprawnych, taks notarialnych wraz z podatkiem od towarów i usług, opłatę sądową w kwocie 2 338 zł. Koszt wynika z zapisu aktu oraz dowodu wpłaty wystawionego na nazwisko Zainteresowanej przez kancelarię notarialną.

Ponadto Wnioskodawczyni poniosła koszt pośrednictwa w sprzedaży większego mieszkania i kupnie nowego mniejszego, ogółem w kwocie 4 850 zł, co zostało udokumentowane fakturą VAT z dnia 6 listopada 2012 r., wystawioną przez pośrednika. Ponadto w okresie od dnia nabycia do września br. Zainteresowana poniosła wydatki remontowe w kwocie ogółem 2 857,02 zł, co zostało udokumentowane fakturami VAT.

Dnia 30 kwietnia 2013 r. Zainteresowana złożyła zeznanie PIT-39 o wysokości osiągniętego dochodu w roku 2012, w którym dochód wykazany z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych został równocześnie wykazany w całości jako dochód zwolniony, wobec zamiaru przeznaczenia całej kwoty uzyskanego przychodu w wysokości 125 000 zł na własne cele mieszkaniowe.

W październiku 2013 r. Zainteresowana stwierdziła, że po dokonaniu prac remontowych nie zamierza więcej wydać na własne cele mieszkaniowe w terminie dwóch lat od końca roku, w który nastąpiło zbycie nieruchomości. Tym samym, w celu uniknięcia odsetek, Wnioskodawczyni złożyła korektę zeznania PIT-39 z wykazanym podatkiem należnym.

W trakcie przygotowania korekty zeznania PIT-39 za 2012 r. powstała wątpliwość w jaki sposób należy ustalić dochód i kwotę dochodu zwolnionego oraz podstawę obliczenia podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jak należy ustalić dochód, dochód zwolniony, podstawę obliczenia podatku oraz podatek należny z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych po 31 grudnia 2008 r. opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e i wykazać w zeznaniu PIT-39 o wysokości osiągniętego dochodu w roku 2012 w przypadku dokonania kilku transakcji odpłatnego zbycia nieruchomości w ciągu roku podatkowego i wydatkowania tylko części uzyskanego z tego tytułu przychodu na własne cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 30e ustawy podstawą obliczenia podatku od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d (...).

Zasady te stosuje się również w przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany, przy czym dochód ustala się u każdej ze stron umowy. Podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, dochodu opodatkowanego na zasadach określonych w art. 30e nie łączy się dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 powstaje obowiązek złożenia w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym - zeznania PIT-39 o wysokości osiągniętego dochodu.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, zgodnie z art. 19, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

W myśl natomiast art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia stanowią udokumentowane koszty nabycia powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Stosownie do art. 22 ust. 6e, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W celu ustalenia podstawy obliczenia podatku w zeznaniu PIT-39 o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym konieczne jest wyłączenie z dochodu ustalonego na podstawie zasad z art. 30e dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych. Katalog wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe wynika z art. 21 ust. 25 ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym oznacza to, że w 2012 r. Zainteresowana uzyskała dwa źródła przychodu podlegające opodatkowaniu:

1.

z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w drodze zamiany,

2.

z odpłatnego zbycia samodzielnego lokalu mieszkalnego nabytego w tym samym roku w drodze zamiany.

Stąd, zdaniem Wnioskodawczyni, w celu prawidłowego określenia dochodu, dochodu zwolnionego, podstawy obliczenia podatku oraz podatku należnego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, i wykazania w zeznaniu PIT-39 o wysokości osiągniętego dochodu w roku 2012 należy odrębnie w oparciu o obowiązujące przepisy ustalić dla każdej transakcji przychód, koszty uzyskania przychodu, dochód oraz dochód zwolniony, a następnie sumę poszczególnych danych ująć do zeznania.

Ad. 1)

Zamiana spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na samodzielny lokal mieszkalny:

Zgodnie z art. 19 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Określona w umowie zamiany wartość spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wynosi 115 000 zł.

W myśl natomiast art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia stanowią udokumentowane koszty nabycia.

W tym stanie faktycznym jest to cena nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego określona w akcie notarialnym dokumentującym nabycie, tj. 98 000 zł oraz opłaty związane dokonaniem tej czynności w formie aktu notarialnego 2 570 zł.

Dochodem będzie różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości a kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia.

Równocześnie zauważyć należy, że tak ustalony dochód nie stanowi jeszcze podstawy obliczenia podatku określonej w deklaracji PIT-39, w której podstawę obliczenia podatku stanowi dochód pomniejszony o dochód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Stąd kolejnym krokiem jest ustalenie dochodu zwolnionego z tytułu tej transakcji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Katalog wydatków uznanych za wydatki na własne cele mieszkaniowe określa art. 21 ust. 25 ustawy. Stąd stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 3 lit. a ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 w przypadku Zainteresowanej należy uznać wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. W akcie notarialnym dokumentującym umowę zamiany wartość nabytego przez Zainteresowaną lokalu mieszkalnego została określona na kwotę 125 000 zł. Wartość ta przewyższała wartość spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zbytego w wyniku zamiany, co oznacza, że dochód uzyskany z tego tytułu w całości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Ad. 2)

Sprzedaż samodzielnego lokalu mieszkalnego nabytego w drodze zamiany:

Zgodnie z art. 19 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia; określona w umowie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego wynosi 125 000 zł. Ustawodawca nie określa pojęcia koszty odpłatnego zbycia. W przypadku Wnioskodawczyni za taki koszt można uznać prowizję za usługę pośrednictwa w części dotyczącej sprzedaży większego mieszkania, której wartość pomniejsza uzyskany przychód. W myśl natomiast art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia stanowią udokumentowane koszty nabycia powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W sytuacji przedstawionej we wniosku zgodnie z art. 22 ust. 6c do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości można zatem zaliczyć: cenę jego nabycia określoną w akcie notarialnym dotyczącym zamiany, tj. 115 000 zł oraz połowę kwoty kosztów określonych w akcie notarialnym. Dochodem z transakcji sprzedaży będzie różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości a tak ustalonymi kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia.

Kolejnym krokiem jest ustalenie dochodu zwolnionego z tytułu tej transakcji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolne są dochody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W celu ustalenia wysokości dochodu zwolnionego konieczne jest obliczenie wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 25 ustawy. W tym stanie faktycznym zgodnie z tym przepisem za udokumentowane wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe można uznać:

* wydatki poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego, tj. cenę nabycia w wysokości 70 000 zł, opłaty związane z dokonaniem tej czynności w formie aktu notarialnego, prowizję za usługę pośrednictwa w części dotyczącej zakupu tego mieszkania, która została udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez pośrednika,

* wydatki na remont lokalu mieszkalnego udokumentowane fakturami VAT.

Iloczyn dochodu i udziału sumy ww. wydatków w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości pozwoli na określenie wysokości dochodu zwolnionego dla tej transakcji sprzedaży.

Reasumując: w tej sytuacji - po odrębnym ustaleniu dla każdej transakcji przychodu, kosztów uzyskania przychodu, dochodu oraz dochodu zwolnionego - sumę poszczególnych danych należy ująć do zeznania i wykazać w zeznaniu PIT-39 o wysokości osiągniętego dochodu w roku 2012. Różnica sumy dochodów i sumy dochodów zwolnionych obliczonych odrębnie dla każdej transakcji będzie podstawą obliczenia podatku oraz podatku należnego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w roku podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl