ILPB2/415-979/09-5/TR - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych renty pobieranej w Niemczech i w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-979/09-5/TR Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych renty pobieranej w Niemczech i w Polsce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu: 8 października 2009 r.), uzupełnionym pismami z dni: 3 listopada 2009 r. (data wpływu: 5 listopada 2009 r.) oraz 8 grudnia 2009 r. (data wpływu: 10 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z renty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dni: 3 listopada 2009 r. (data wpływu: 5 listopada 2009 r.) oraz 8 grudnia 2009 r. (data wpływu: 10 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z renty.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30 listopada 2009 r. nr ILPB2/415-979/09-3/TR Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 30 listopada 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 grudnia 2009 r.), zaś w dniu 10 grudnia 2009 r. (data nadania: 9 grudnia 2009 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny opisany we wniosku ORD-IN, przedstawiła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do jednego z zadanych pytań dotyczącego opodatkowania dochodów z renty i złożyła podpis pod oświadczeniem zawartym w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej.

Zainteresowana nie doprecyzowała jednak pozostałych zadanych we wniosku pytań podatkowych oraz nie przedstawiła własnego stanowiska w odniesieniu do tychże pytań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zainteresowana wyjechała do Niemiec z rodziną na stałe w dniu 16 maja 1980 r. Wnioskodawczyni wróciła do kraju dnia 11 grudnia 2007 r. W Polsce pobiera od dnia 1 stycznia 2008 r. rentę rodzinną, którą wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Organ rentowy dokonał rocznego rozliczenia podatkowego za rok 2008 (PIT-40). Wnioskodawczyni otrzymuje również rentę wdowią, którą przekazuje Jej Deutsche Rentenversicherung Berlin-Brandenburg. Rentę wdowią od dnia 1 sierpnia 2000 r. wypłaca Jej obowiązkowy system ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego. Niemcy są krajem, który opodatkowuje renty z ubezpieczeń socjalnych płaconych przez Niemcy.

Rentę brutto Wnioskodawczyni otrzymuje w euro na konto w Polsce. Zainteresowana podaje, że organ rentowy ZUS doskonale wie, iż Wnioskodawczyni pobiera właściwie jedna rentę podzieloną na dwa kraje. Ponieważ renta z Niemiec płacona jest w brutto Wnioskodawczyni ma obowiązek rozliczania się w Niemieckim Urzędzie Skarbowym. Obecnie Zainteresowana jest w trakcie załatwiania niezbędnych załączników, takich jak np. kraje UE/EOG do nowej umowy zawartej pomiędzy obu krajami z dnia 14 maja 2003 r. celem unikania podwójnego opodatkowania zakresie podatków od dochodu i majątku. Umowa wprowadziła obowiązek opodatkowania emerytur i rent wypłacanych przez ZUS w Polsce. Natomiast emerytury i renty wypłacone przez Niemcy podlegają opodatkowaniu w Niemczech pod § 49 ust. 1 nr 7 EStG (Art. 18 ust. 2) z niemieckiego ubezpieczenia społecznego. Renta wypłacana przez Niemcy na obecną chwilę nie jest jeszcze opodatkowana, a na załączniku PIT/ZG jest informacja o wysokości dochodu i zapłaconym podatku, co, jak podaje Wnioskodawczyni, mija się z właściwym obliczeniem dochodu zagranicznego Zainteresowanej. Zainteresowana otrzymuje wypracowaną rentę z Niemieckiego Ubezpieczenia Społecznego i na takich zasadach chce być traktowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma wypełniać jakikolwiek PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, PIT-36 wraz z PIT/ZG wypełniają podatnicy pracujący za granicą, co z Jej przypadkiem nie ma nic wspólnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Jednakże zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. polskoniemieckiej umowy z dnia 19 grudnia 2004 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku otrzymywane przez Zainteresowaną przedmiotowe świadczenie podlega opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Natomiast regulacje dotyczące poboru zaliczek na podatek od dochodów, które są wypłacane przez organy rentowe oraz zasad sporządzania przez te organy informacji o pobranych zaliczkach oraz rocznego obliczenia podatku zostały zawarte w art. 34 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 34 ust. 7 ww. ustawy organy rentowe są obowiązane, w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, sporządzić i przekazać roczne obliczenie podatku, według ustalonego wzoru, podatnikom uzyskującym dochód z emerytur i rent, rent strukturalnych, rent socjalnych, świadczeń przedemerytalnych, zasiłków przedemerytalnych i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych; obowiązek ten nie dotyczy podatników:

1.

w stosunku do których ustał obowiązek poboru zaliczek,

2.

którym zaliczki były ustalane w sposób określony w art. 32 ust. 1a-1c, chyba że podatnik przed końcem roku podatkowego złoży oświadczenie o rezygnacji z zamiaru opodatkowania w sposób określony w art. 6 ust. 2 lub ust. 4,

3.

w stosunku do których, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zwolniono organ rentowy w całości lub w części z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy,

4.

którym nie pobierano zaliczek na podatek dochodowy stosownie do postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Na podstawie art. 34 ust. 9 ww. ustawy jeżeli podatnik poza dochodami uzyskanymi od organu rentowego:

1.

nie uzyskał w roku podatkowym innych dochodów, z wyjątkiem określonych w art. 30 -30c oraz art. 30e,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 10-10b,

3.

nie korzysta z możliwości łącznego opodatkowania jego dochodów z dochodami małżonka bądź nie korzysta z możliwości opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 4,

4.

nie uzyskał dochodów powodujących obliczenie należnego podatku w sposób określony w art. 27 ust. 8,

5.

(uchylony),

6.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 11,

-

podatek wynikający z rozliczenia rocznego obniżony o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w roku podatkowym przez organ rentowy ze środków podatnika, jest podatkiem należnym od podatnika za dany rok, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego w innej wysokości.

W świetle powyższego, w przypadku renty wypłacanej Wnioskodawczyni w Polsce przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych powstaje obowiązek podatkowy z tytułu ww. dochodów w Polsce, natomiast Zakład Ubezpieczeń Społecznych pełni obowiązki płatnika w zakresie wynikającym z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pobiera zaliczki na podatek od dokonywanych Zainteresowanej wypłat oraz wobec nie zaistnienia okoliczności faktycznych wymienionych w ww. przepisach, sporządza i przekazuje roczne obliczenie podatku, według ustalonego wzoru, natomiast podatek wynikający z tego rozliczenia rocznego jest dla Wnioskodawczyni podatkiem należnym do zapłaty za dany rok. W konsekwencji na Zainteresowanej nie ciąży obowiązek sporządzenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.

Ponadto informuje się, że z uwagi na niedoprecyzowanie pozostałych zadanych we wniosku pytań podatkowych oraz nieprzedstawienie własnego stanowiska w odniesieniu do tychże pytań, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie ustosunkował się w interpretacji do kwestii przedstawionych w tych pytaniach, jak również do zawartych we wniosku pytań, które nie są pytaniami podatkowymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl