ILPB2/415-977/11-2/WM - Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-977/11-2/WM Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również: "Podatnik") jest osobą prawną, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem czynnym VAT.

W najbliższym czasie prokurentem Podatnika zostanie osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy.

Jednocześnie Wnioskodawca podaje, że przyszły prokurent:

* nie posiada udziałów Podatnika,

* nie jest pracownikiem Podatnika,

* nie pełni żadnej funkcji w organach Podatnika,

* nie zawarł żadnej umowy cywilnoprawnej z Podatnikiem, której przedmiotem byłoby świadczenie szeroko pojętych usług zarządzania lub wysokość wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta.

Prokurent będzie pełnił swoją funkcję jedynie na podstawie uchwały zarządu Podatnika i będzie pobierał wynagrodzenie za pełnienie ww. funkcji. Wysokość zostanie określona uchwałą zarządu Podatnika. Wynagrodzenia nie będzie regulować żadna umowa zawarta pomiędzy Podatnikiem a prokurentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako płatnik, będzie zobowiązany do uiszczania zaliczek na podatek dochodowy (PIT) z tytułu wynagrodzenia, jakie będzie osiągał prokurent powołany uchwałą zarządu Podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie za sprawowanie funkcji prokurenta wypłacane na podstawie uchwały zarządu Podatnika należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9. w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej: "u.p.d.o.f.").

Prokura, zgodnie z art. 1091 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającym obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sadowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

u.

p.d.o.f. zawiera zamknięty katalog źródeł przychodów, przy czym ustawodawca przewidział ewentualność zaistnienia przychodu, którego nie udałoby się jednoznacznie zakwalifikować do któregoś ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. W takiej sytuacji ww. przychód powinien być, co do zasady, kwalifikowany jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. Art. 20 u.p.d.o.f. odnoszący się do definicji przychodów z innych źródeł wskazuje, iż pod pojęciem tym należy rozumieć w "szczególności" przychody w nim określone, co oznacza, że katalog przychodów, zaliczanych do przychodów z innych źródeł, nie jest zamknięty. Wynagrodzenie prokurenta nie może zostać zakwalifikowane do przykładowo takich źródeł przychodów, jak stosunek pracy (umowa o pracę swoim zakresem nie obejmuje czynności związanych z prokurą, a ponadto w przedmiotowym stanie faktycznym Podatnika nie wiąże, ani nie będzie wiązać, z prokurentem umowa o pracę), czy też działalności wykonywanej osobiście. W opinii Wnioskodawcy, podstawą wypłaty wynagrodzenia jest uchwała zarządu, a Podatnik nie ma zawartej z prokurentem umowy cywilnoprawnej regulującej wysokość wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta, czy też umowy o zarządzanie spółką. Należy podkreślić, iż przepisy u.p.d.o.f. jednoznacznie definiują, co należy rozumieć pod przychodem z konkretnego danego źródła, tymczasem brak jest w przepisach u.p.d.o.f. definiujących źródła przychodów określone w art. 10 ust. 1-8 u.p.d.o.f., odniesienia do czynności wykonywanych w ramach prokury.

Zasadnym jest zatem zakwalifikowanie przychodu uzyskanego przez prokurenta do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.

W przypadku takiej kwalifikacji wynagrodzenia, Podatnik dokonujący wypłaty wynagrodzenia dla prokurenta nie będzie płatnikiem, a tym samym nie będzie mieć obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku. Na Podatniku ciąży jedynie obowiązek sporządzenia oraz przekazania prokurentowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji, o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów w trakcie roku (PIT-8C). Na podstawie tak uzyskanej informacji prokurent wykaże wysokość swych przychodów i należnego podatku (PIT) w corocznym zeznaniu podatkowym i zapłaci należny podatek w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku, w którym prokurent uzyska przedmiotowe przychody.

Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca przytoczył szereg interpretacji prawa podatkowego.

Zdaniem Podatnika, obowiązek uiszczania zaliczek przez płatników dotyczy takich źródeł przychodów podatników PIT jak stosunku pracy, emerytury, renty, działalności wykonywanej osobiście. Natomiast podatnicy, którzy osiągają przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., wedle swego uznania sami uiszczają zaliczki na podatek dochodowy albo rozliczają się z osiągniętych przychodów wraz ze złożeniem rocznego zeznania podatkowego.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Podatnika, w przedstawionym stanie faktycznym wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji prokurenta, które będzie wypłacane przez Podatnika, należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł - na podstawie art. 20 ust. 1, w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. Jednocześnie Podatnik nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, lecz będzie miał obowiązek sporządzenia informacji o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów (PIT-8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych, należy stwierdzić, iż wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl