ILPB2/415-977/09-4/TR - Prawidłowość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji otrzymywania przez podatnika stypendium naukowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-977/09-4/TR Prawidłowość zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji otrzymywania przez podatnika stypendium naukowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu: 7 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu: 21 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 11 grudnia 2009 r., Nr ILPB2/415-977/09-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 11 grudnia 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 16 grudnia 2009 r.), zaś Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w dniu 21 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest zatrudniona w spółce akcyjnej z siedzibą w Polsce na podstawie umowy o pracę z dnia 6 grudnia 2004 r. na stanowisku specjalisty. w roku 2006 podjęła studia zaoczne na Politechnice na kierunku konstrukcje budowlane, których celem było zwiększenie kwalifikacji do wykonywania obowiązków na stanowisku pracy, którą wykonuje w ww. spółce. w związku z podjęciem nauki na ww. kierunku, Zainteresowana złożyła wniosek o dofinansowanie nauki do Fundacji, utworzonej przez spółkę z siedzibą w Szwecji. Celem Fundacji jest finansowanie stypendiów pracownikom jednostek należących do grupy, do której należy spółka będąca pracodawcą Wnioskodawczyni, którzy w ostatnich dwóch latach w znaczący sposób przyczynili się do rozwoju przedsiębiorstwa. Stypendia są przyznawane każdego roku.

W dniu 22 grudnia 2008 r. Zainteresowana otrzymała pismo, z którego wynika, iż Jej wniosek został rozpatrzony pozytywnie, tj. otrzymała dofinansowanie przeznaczone na naukę w kwocie 7.400 zł.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Zainteresowana wskazała, iż z uwagi na fakt, że stypendium, które otrzymała jest przeznaczone dla uczniów i studentów, a także w związku z tym, że stypendium przyznała Jej fundacja, której celem jest m.in. świadczenie pomocy w postaci stypendium dla studentów (w ocenie Zainteresowanej), przedmiotowa kwota stanowi stypendium dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje pożytku publicznego do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł.

W dniu 22 stycznia 2009 r. Zainteresowana otrzymała stypendium jednorazowo, tj. 7.400 zł. Opłata za jeden semestr wynosi 1.750 zł. Kwota przewidywała zapłacenie studiów na czwartym i piątym roku, czyli 1.750 zł x 4 semestry = 7.000 zł. Pozostała kwota, tj. 400 zł, zostanie przeznaczona na koszty dojazdu oraz pomoce naukowe. Tym samym (2 lata) 7.400 zł: 24 miesiące = 308,33 zł na miesiąc.

Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, że przed otrzymaniem stypendium nie złożyła płatnikowi oświadczenia według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota otrzymana od Fundacji utworzonej przez spółkę z siedzibą w Szwecji na dofinansowanie nauki stanowi stypendium otrzymane przez pracownika i jako taka, stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych winna być traktowana jako przychód "z innych źródeł", a w konsekwencji, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, czy otrzymane stypendium podlega zwolnieniu z opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana od Fundacji utworzonej przez spółkę z siedzibą w Szwecji kwota opisana we wniosku stanowi stypendium otrzymane przez pracownika i jako taka, stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, winna być traktowana jako przychód "z innych źródeł". Wobec powyższego, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, otrzymane stypendium podlega zwolnieniu od opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in. inne źródła niewymienione w tym przepisie.

Z kolei art. 20 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 10 wymienionej ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż w dniu 22 stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała stypendium naukowe. Przed wypłatą tego świadczenia Zainteresowana nie złożyła płatnikowi oświadczenia według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Co więcej, Wnioskodawczyni od dnia 6 grudnia 2004 r. pozostaje w stosunku pracy, co świadczy o tym, że osiąga z tego tytułu dochody podlegające opodatkowaniu.

Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawczynię stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy jest adresowane do podatników, którzy nie uzyskują równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Tym samym w przedmiotowej sprawie wskazane zwolnienie nie znajduje zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl