ILPB2/415-958/09-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-958/09-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu: 30 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu wkładu wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni złożyła w styczniu 2009 r. wniosek o interpretację w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych z zamiany mieszkania spółdzielczego lokatorskiego większego na mieszkanie spółdzielcze lokatorskie mniejsze.

Jak podaje Zainteresowana, w otrzymanej odpowiedzi uzyskała informację, że jej sytuacja jest taka, iż faktycznie nastąpił zwrot wkładu spółdzielczego lokatorskiego z mieszkania większego. Dalej Zainteresowana wskazuje, iż otrzymany zwrot wkładu stanowi dla Niej przychód z innych źródeł, ale w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku są przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładów do wysokości wniesionego wkładu do spółdzielni.

W dniu przydziału mieszkania spółdzielczego lokatorskiego w roku 1988 Wnioskodawczyni wniosła w całości wymagany wkład spółdzielczy lokatorski. w ciągu 20 lat nie nastąpił uszczerbek na wkładzie i w dniu zamiany mieszkania, tj. 24 listopada 2008 r., Zainteresowana nadal posiada pełny wkład lokatorski na mieszkanie posiadane uprzednio.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w myśl przepisów prawa spółdzielczego i zgodnie z § 4 Umowy o ustanowieniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu z dnia 24 listopada 2008 r., członkowi spółdzielni przysługuje prawo do wkładu mieszkaniowego wartości rynkowej lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, przyjmując wartość wkładu lokatorskiego spółdzielczego wniesionego jako wartość rynkową mieszkania, otrzymany zwrot wkładu spółdzielczego jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód ze zwrotu wkładu spółdzielczego lokatorskiego jest równy wartości rynkowej mieszkania i jest zwolniony do wysokości wniesionego wkładu od podatku od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50. Wnioskodawczyni dodaje także, że brak jest przysporzenia majątku.

Według Zainteresowanej, podstawę opodatkowania stanowi zwrócony wkład mieszkaniowy spółdzielczy równy wartości rynkowej mieszkania pomniejszony o wniesiony wkład spółdzielczy równy wartości rynkowej mieszkania, co daje kwotę równą 0,00 zł. Zatem, według Wnioskodawczyni, nie była Ona zobowiązana do wykazania dochodu ze zwrotu wkładu spółdzielczego w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem, za przychody z innych źródeł należy uważać w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 1988 r. posiadała spółdzielcze lokatorskie mieszkanie. w 2008 r. dokonała zamiany swojego mieszkania na mieszkanie mniejsze. z uwagi na większy metraż, a zarazem większy wkład mieszkaniowy, otrzymała odstępne z tytułu różnicy wkładów.

Zatem w przedmiotowej sprawie nastąpił zwrot wniesionego przez Wnioskodawczynię wkładu mieszkaniowego, który Zainteresowana wydatkowała (w drodze zamiany) na nabycie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Reasumując należy stwierdzić, iż samo przyjęcie założenia, że kwota zwróconego przez spółdzielnię mieszkaniową wkładu mieszkaniowego jest równa bieżącej wartości rynkowej mieszkania, a tym samym jest równa pierwotnej wartości mieszkania, tudzież kwocie wniesionego wkładu, co ma stanowić wystarczającą przesłankę do stwierdzenia zasadności zwolnienia tego przychodu od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.

O tym, czy w opisanej sytuacji znajduje zastosowanie wskazane zwolnienie, decyduje bowiem wysokość zwróconego wkładu w stosunku do wysokości wkładu wniesionego, a zwolnieniu podlega jedynie kwota przychodu z tytułu zwrotu wkładu mieszcząca się w kwocie wkładu wniesionego. w konsekwencji od wyniku tegoż rozliczenia zależy, czy Wnioskodawczyni była zobowiązana do wykazania ewentualnej kwoty przychodu w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r.

Jednakże należy zauważyć, iż gdyby w przedmiotowej sytuacji powstała dodatkowo nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem, tj. kwota wynikająca z waloryzacji wkładu mieszkaniowego, stanowiłaby ona przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych łącznie z innymi przychodami uzyskanymi przez Wnioskodawczynię w 2008 r. jako przychód z innych źródeł i jako taka winna byłaby zostać wykazana przez Zainteresowaną, zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl