ILPB2/415-915/10-4/JK - Skutki podatkowe zbycia niezabudowanej działki rolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-915/10-4/JK Skutki podatkowe zbycia niezabudowanej działki rolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu 12 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pismem z dnia 1 października 2010 r. nr ILPB2/415-915/10-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 1 października 2010 r., skutecznie doręczone zostało w dniu 4 października 2010 r. Natomiast w dniu 12 października 2010 r. (data nadania 9 października 2010 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 września 2005 r. Wnioskodawca nabył wraz z żoną niezabudowaną działkę rolną nr 27 o powierzchni 4,06 ha.

Plan zagospodarowania przestrzennego dla tej działki stracił ważność z dniem 31 grudnia 2003 r.. Działka ta z trzech stron otoczona jest lasem, a z czwartej strony graniczy z drogą gminną.

W dniu 6 kwietnia 2006 r. Zainteresowany wystąpił do Gminy z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy dla tej działki. Dnia 6 listopada 2006 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję odmowną. W uzasadnieniu decyzji stwierdzono, że nie został spełniony wymóg mówiący o tym, iż co najmniej jedna działka sąsiednia mająca dostęp do tej samej drogi musi być zabudowana. W sąsiedztwie tej działki nie ma żadnych zabudowań mających dostęp do tej drogi.

W dniu 16 kwietnia 2007 r. Zainteresowany rozwiódł się z żoną. Dokonano podziału majątku, w tym podziału przedmiotowej działki. Żona Wnioskodawcy otrzymała działkę 27/1 o powierzchni ok. 2 ha, natomiast Zainteresowany otrzymał 4 działki o numerach 27/2, 27/3, 27/4, 27/5 po ok. 0,5 ha (łącznie 2 ha). Działka została podzielona ze względu na konieczność podziału majątku.

Z uwagi na fakt, iż przez 5 lat nie zmieniła się sytuacja przedmiotowego gruntu, tj. nie powstał plan zagospodarowania, nie zmieniło się otoczenie, nikt nie wybudował domu itd. Wnioskodawca postanowił sprzedać grunt. Wpływ na decyzję o sprzedaży miały również powody osobiste.

W dniu 5 lipca 2010 r. Zainteresowany sprzedał swoje działki. Zakupu dokonały dwa małżeństwa. Jedno z nich nabyło działkę 27/5 o powierzchni 0,5 ha, a drugie małżeństwo kupiło 3 działki o numerach 27/2, 27/3, 27/4 o łącznej powierzchni około 1,5 ha.

Cena za każdą z działek wyniosła po 32 500 zł.

Nadal nie ma planu zagospodarowania, ani też nie zmieniły się warunki dotyczące sąsiedztwa, przez które nie wydano warunków zabudowy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że w myśl ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej (także osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej).

Zgodnie z ww. ustawą 4 działki (których Wnioskodawca był właścicielem) każda o powierzchni 0,5 ha łącznie stanowiły gospodarstwo rolne o powierzchni 2 ha (grunty zadrzewione i zakrzewione na których nie była prowadzona działalność gospodarcza).

W wyniku zbycia właścicielami jednej działki o powierzchni 0,5 ha zostało jedno małżeństwo, a właścicielami trzech działek o łącznej powierzchni 1,5 ha zostało drugie małżeństwo.

Małżonkowie, którzy nabyli 3 działki są właścicielami gospodarstwa rolnego, a działka drugiego małżeństwa nadal jest działką rolną, ale nie jest częścią gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca wskazuje, że wartość otrzymanej - w wyniku podziału majątku małżeńskiego - nieruchomości nie przekracza Jego udziału w majątku dorobkowym małżeńskim.

Majątek dorobkowy został podzielony po 50%, w tym przedmiotowa działka. Żona otrzymała po podziale działkę o powierzchni 2ha, a Zainteresowany 4 działki o łącznej powierzchni 2 ha. Pozostały majątek stanowiły ruchomości (głównie wyposażenie mieszkania), które podzielono wspólnie, w ten sposób, że małżonka Wnioskodawcy zabrała wszystkie przedmioty, które miały dla niej wartość.

Mieszkanie Zainteresowany nabył przed ślubem i nie stanowi ono majątku wspólnego.

Sprzedaż działek nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca powinien płacić podatek dochodowy 10% od sprzedaży działki nr 27/5 o powierzchni 0,5 ha.

2.

Czy Zainteresowany powinien płacić podatek dochodowy od sprzedaży działek o numerach 27/2, 27/3, 27/4 o łącznej powierzchni 1,5 ha (jeden nabywca).

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 2 w dniu 5 listopada 2010 r. wydana została interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-915/10-5/JK.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedane działki są działkami rolnymi i na dzień dzisiejszy Zainteresowany nie widzi możliwości zmiany ich przeznaczenia, np. budowy domu. Mimo starań Wnioskodawca nie otrzymał od Gminy zgody na wybudowanie domu (odmowa wydania warunków zabudowy). Ponieważ działki nie utraciły charakteru rolnego i zgodnie z przepisami wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne sklasyfikowane jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha, Zainteresowany uważa, że powinien być zwolniony z płacenia podatku dochodowego od tej sprzedaży. Zgodnie bowiem z tym przepisem Wnioskodawca sprzedał gospodarstwo o powierzchni 2 ha.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz jego uzupełnienia wynika, że w dniu 7 września 2005 r. Wnioskodawca wspólnie z żoną nabył działkę rolną o powierzchni 4,06 ha. W związku z rozwodem w 2007 r. dokonano podziału majątku dorobkowego w ten sposób, że Zainteresowany otrzymał 4 działki o powierzchni około 2 ha mające numery 27/2, 27/3, 27/4, 27/5, natomiast żona otrzymała jedną działkę o powierzchni 2 ha mającą numer 27/1. Wnioskodawca wskazuje, że wartość nieruchomości nabytej w wyniku podziału majątku nie przekroczyła wartości Jego udziału w majątku dorobkowym małżeńskim. W 2010 r. działki należące do Zainteresowanego (w tym działka o numerze 27/5) zostały sprzedane, w wyniku czego nie utraciły charakteru rolnego.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa między małżonkami z mocy prawa powstaje wspólność majątkowa obejmująca przedmioty nabyte w czasie jego trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich. Na skutek wyroku sądowego orzekającego rozwód, wspólność majątkowa małżeńska ustaje, a do majątku, który był nią objęty stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Zgodnie z art. 501 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w razie ustania wspólności, udziały małżonków są równe, chyba że umowa majątkowa małżeńska stanowi inaczej.

Za datę nabycia nieruchomości w przypadku sprzedaży nieruchomości, która przypadła osobie w wyniku podziału majątku wspólnego, należy przyjąć datę jej nabycia w czasie trwania związku małżeńskiego, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości w wyniku podziału, mieści się w udziale, jaki przysługuje byłemu małżonkowi w majątku dorobkowym małżeńskim. Jeżeli natomiast wartość otrzymanej przez byłego małżonka nieruchomości przekracza jego udział w majątku dorobkowym małżeńskim, to wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza udział byłego małżonka w majątku dorobkowym małżeńskim, należy przyjąć dzień dokonania podziału majątku wspólnego.

Z analizy wniosku wynika, że wartość otrzymanej przez Zainteresowanego nieruchomości - w wyniku podziału majątku małżeńskiego - mieści się w udziale jaki przysługiwał Mu w majątku dorobkowym małżeńskim. Tak więc za datę nabycia działki należy przyjąć dzień 7 września 2005 r..

A zatem dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości - z uwagi na fakt, iż została ona nabyta przez Wnioskodawcę w 2005 r. należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2007 r..

Powyższe wynika bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588). W myśl tego przepisu, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Zobowiązanie podatkowe, wynoszące 10% uzyskanego przychodu, powstaje z mocy prawa i płatne jest bez wezwania organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. z dnia 20 lipca 2006 r., Dz. U. Nr 136, poz. 969), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

W myśl § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego.

O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

We wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Zainteresowany wskazał, iż dokonał odpłatnego zbycia działki o numerze 27/5, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca zaznaczył również, że w związku ze sprzedażą przedmiotowa działka nie utraciła charakteru rolnego.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż w stosunku do przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki nr 27/5 wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy zastosowanie będzie miało zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wobec tego przychód uzyskany przez Zainteresowanego z tego tytułu nie będzie podlegał opodatkowaniu.

Tutejszy organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu pragnie zaznaczyć, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2. ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl