ILPB2/415-912/11-4/WS
Pismo z dnia 16 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-912/11-4/WS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 28 listopada 2011 r. nr ILPB2/415-912/11 -2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 28 listopada 2011 r., skutecznie doręczono dnia 1 grudnia 2011 r., zaś w dniu 12 grudnia 2011 r. (data nadania 8 grudnia 2011 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Sp. z o.o. (zwany dalej "A") realizuje od 1 czerwca 2010 r. projekt badawczy "T (...)" (zwany dalej "T"), współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, pomoc bezzwrotna w ramach VII Programu Ramowego, na podstawie Aneksu nr 2 do grantu, gdzie "A" jest określony jako beneficjent projektu. VII Program Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.
Do zadań "A" w projekcie "T" należy:
* prowadzenie badań zlecanych przez partnerów konsorcjum dotyczących zrównoważonego rozwoju. Badania te są istotnym elementem opracowanych tzw. poważnych gier (od ang. Serius games), mających wspomóc szybki rozwój kompetencji osób pracujących w przedsiębiorstwach na terenie Unii Europejskiej,
* przeprowadzanie i opracowywanie wywiadów z ekspertami z domeny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych w ujęciu globalnym zgodnie z metodyką "Ax",
* zbieranie opinii od menadżerów przedsiębiorstw na temat najlepszego sposobu wykorzystania poważnych gier do poprawiania kompetencji personelu przedsiębiorstw, którymi zarządzają,
* przeprowadzanie testów oprogramowania do rozwoju umiejętności w zakresie innowacji, zarządzania projektami oraz zrównoważonego rozwoju wytwarzania,
* opracowywanie raportów obejmujących strategię wykorzystania rezultatów projektu,
* koordynacja prac, konsorcjum realizującego projekt "T", dotyczących informowania potencjalnych użytkowników poważnych gier o możliwości zdobywania kompetencji lub ich doskonalenia.
Za prace badawcze w realizowanym przez "A" projekcie "T" spółka nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia. Wszelkie nakłady i wydatki ponoszone na rzecz projektu finansowane są z dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowej pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zwolnienia z podatku dochodowego osób fizycznych zatrudnionych w "A" do realizacji projektu "T", a opłacanych z grantu Komisji Europejskiej.
Minister Finansów stwierdził w piśmie z dnia 24 lutego 2009 r., że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Zdaniem Ministra Finansów zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków takich jak:
* ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta,
* zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych,
* bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej.
Zdaniem Wnioskodawcy wymienione przez Ministra Finansów kryteria są spełnione przez pracowników "A", wykonujących prace na rzecz projektu "T" w "A":
* "A" jest beneficjentem środków na podstawie Aneksu nr 2 do grantu z dnia 17 grudnia 2010 r.: "wymienione instytucje stają się beneficjentami od dnia podanego przy każdej z instytucji: (...)"A" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("A") mająca siedzibę w W., reprezentowana przez członka zarządu oraz/lub przez prezesa lub upoważnione przez nie osoby. Data rozpoczęcia uczestnictwa: 1 czerwiec 2010 r.",
* środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie, co wynika z Rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz umowy o G (...)),
* pracownicy "A", którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem "T", są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych "A", kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu,
* wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu "T" są finansowane ze środków pochodzących bezpośrednio z grantu Komisji Europejskiej.
Wnioskodawca zaznacza, że zwolnieniu z podatku podlegałaby tylko ta część wynagrodzenia pracownika, która jest opłacana ze środków bezzwrotnej pomocy Komisji Europejskiej w ramach projektu "T".
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy dochody osób fizycznych zatrudnionych w "A" do realizacji projektu "T" w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Czy Wnioskodawca może skorygować podatek pobrany od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń.
Tutejszy Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Natomiast odpowiedź na pytanie nr 2 w odniesieniu do ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych zawarta została w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2011 r. nr ILPB2/415-912/11 -5/WS.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych przez spółkę do realizacji prac badawczych, finansowanych z dotacji w ramach pomocy bezzwrotnej Komisji Europejskiej (VII Program Ramowy) są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z zaleceniem Ministra Finansów "A" stosuje zasadę opodatkowania przedmiotowych wynagrodzeń do czasu otrzymania interpretacji, czy przedstawione wyżej kryteria są wystarczające do zastosowania takiego zwolnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt badawczy w ramach VII Programu Ramowego Unii Europejskiej ustanowionego Rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. Wnioskodawca jest beneficjentem projektu. Środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie. Wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu są finansowane ze środków pochodzących bezpośrednio z grantu Komisji Europejskiej. Pracownicy Wnioskodawcy, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem, są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych Zainteresowanego, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu.
Dla oceny - czy wynagrodzenia za pracę wykonaną przez osoby zatrudnione do realizacji określonych zadań (prac) w ramach projektu VII Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym - znaczenie ma m.in. ustalenie źródła ich finansowania.
Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych.
W przypadku realizacji przez Wnioskodawcę projektu finansowanego ze środków pomocowych, zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia bezpośrednio (tj. w chwili dokonywania wypłaty) finansowane z tych środków.
Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana.
Z kolei w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, iż wymaga on by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.
Należy zatem uznać, że w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej, bezpośrednio realizujących cel programu, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.